3.735 visninger
|
Oprettet:
Kavitationsplade - under eller over? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er skal montere min motor på jolle. I forhold til de forborede huller i hækken, kan jeg ikke få kavitationspladen til at flugte fuldstændig med undersiden af båden. Jeg kan vælge mellem ca. 1cm under eller 2 cm over bunden.
Hvad skal jeg vælge?
Min båd. 14 kraftig aluminums jolle på ca. 200 kg med en 55 suzuki med powertrim. Dvs. motoren vejer 107 kg og jollen er lille, så jeg tænker, at den trykker båden ned og det derfor er ok den går lidt over?
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
Lyder som et spændende projekt B):)
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Du kan eksperimentere med hvor højt den kan sidde, det giver mindre modstand og derved mere fart.
Jeg har hævet min med ca 40-50mm. Og sætter jeg min et hul højre endnu, kan jeg godt sejle lige ud. Men når jeg går i skarpe sving slipper propellen grebet. Det er det som sætter grænsen for motor monteret i fast højde. Der findes jo det der hedder Jack Plate,
som er et beslag som kan justere højden, entern manuelt eller hydraulisk.
Men prøv dig lidt frem, dog skal man lige være opmærksom på at motorens kølevands indtag stadig er under vandet. Hvis det er så kan man godt lukke et par af de øverste huller med noget epoxyspartel hvis det er. Jeg har selv en båd med Jack Plate.
http://www.baadgalleri.dk/galleri/14372-maxum_2000_xc se billede nr 6
Se billedet nr 4 i mit album, der viser hvor højt min er fast monteret. har haft jack platen på den billed nr 8, og kølevands indtaget kraftig modificeret billede nr 9.
http://www.baadgalleri.dk/galleri/6099-finnsport_500 se billede nr 4, 8 og 9
vh Thomas
jul 2015
Følger: 3 Følgere: 29 Emner: 22 Svar: 96
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Mange vil nok mene, at det ikke betyder noget, at motoren mangler køling i så forholdsvis korte stunder, og det er nok rigtigt, men samtidig kører impelleren tør, og det kan den ikke holde til ret mange gange, uden at den begynder at tage alvorligt skade....
jul 2015
Udover denne problematik har den med den stærkere tungere motor (Suzuki dt55 i stedet for en 40kg lettere force Mercury 50), fået sværer ved at komme op og plane, det tager længere tid end med den anden motor. Kunne hydrofoil løse problemet? Der er iøvrigt samme Pitch på skruen på den nye motor. Jeg er bange for motoren er for tung til jollen, selvom de tyske papirer beskriver den med netop samme motor.
okt 2012
jul 2015
Mht. til propel har jeg en anden liggende, købt brugt. Den stammer fra en 50 hk evinrude fra 90erne. Den har pitch 17, men proellens dybde er størrer end den originale suzuki, så rillerne på propelakslen når ikke igennem propellen, hvorved låseskiven ikke kan monteres før møtrikken med split sættes på. Jeg ville jo egentlig gerne afprøve propellen, men går det uden en låseskive - kan jeg nøjes med en normal skive mellem propel og aksel, som det fremgår af billedet? Bortset fra det løser det jo heller ikke mit accelrationsproblem med en større pitch - tværtimod.
maj 2012
Jeg er ret sikker på, at Smart tabs vil kunne løse dit problem . . .
jul 2015
Hvad er smart tabs?
okt 2012
maj 2012
Her er det han forklarer, blot lidt mere detaljeret.
Hydrofoils bliver monteret på selve påhængsmotoren, og den løfter så motoren, så ophænget bliver meget belastet, lige som transummen også..
Forstil dig, at du er meget stærk, og at du tager fat i kavitations pladen på motoren, og løfter så motoren op, så kan du vil godt forstille dig, at det belaster motorens ophæng i stor grad, da motoren jo er skruet fast i transummen, så båden bliver løftet med, og så forstår du nok også, at kræfterne går gennem motorens ophæng/transummen...
Hvis du kan danne dig et billede af det, så forstår du også, at der er store kræfter på spil, da det jo er kraft gange arm, og jo større motor, jo større belastning..
Hydrofoils er normalt til mindre motorer, som har besvær med at løfte båden så meget, at den kan begynde at plane...
Smart tabs løfter bådens bagende op, så den kan plane ved lavere hastighed, og / eller en mindre motoren..
Belastningen er meget lille, i forhold til med hydrofoils, og de er selvjusterende..
Prøv at søge herinde på Smart taps, og læs lidt om den...
okt 2012
jul 2015
Af ren nysgerrighed er problematikken omkring hydrofoils belastning på agterspejlet blevet undersøgt? Selvom jeg ikke er fysiker, så har jeg svært ved at forestille mig, at en hydrofoil i forbindelse med opstart til planing løfter min motors vægt på ca. 110 kg - vingerne er jo relativt små og hastigheden ikke så høj (ved høj fart kommer de over vandet, med den indstilling min motor har nu). Og hvis den løfter så meget, at det er en belastning for hækken, må den jo løfte langt mere end de 110 kg, da alt under blot mindsker motorens lodrette nedadgående træk på agterspejlet. Håber det er ok jeg fortsat spørger ind til det - har svært ved at forstå det...?
Er der nogle der iøvrigt kan fortælle mig om det er nødvendigt med en låseskive jf. spørgsmål længere oppe? Jeg tænker især, at den har en funktion, når man slår motoren i bakgear og propellen presses op mod de små skiver og bolten (særligt hvis propellens nav er lavet af en slags plast eller gummi)?
Og tak for de mange svar herinde. Det er lærerrigt!
okt 2012
jul 2015
maj 2012
Som Henrik P, også skriver, så ødelægger de ophænget på sigt, og sommetider også transummen, eller begge dele..
Hydrofoils er beregnet til mindre motorer og både, for at hjælpe den med at få båden op at plane, på trods af få HP, feks. på joller og lign.
De er en dårlig idé på en speedbåd, og giver flere problemer end de afhjælper...
jul 2015
Takker for alles indlæg.
jul 2015
Kavitationsplade - under eller over?