{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.735 visninger | Oprettet:

Kavitationsplade - under eller over? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er skal montere min motor på jolle. I forhold til de forborede huller i hækken, kan jeg ikke få kavitationspladen til at flugte fuldstændig med undersiden af båden. Jeg kan vælge mellem ca. 1cm under eller 2 cm over bunden.

Hvad skal jeg vælge?

Min båd. 14 kraftig aluminums jolle på ca. 200 kg med en 55 suzuki med powertrim. Dvs. motoren vejer 107 kg og jollen er lille, så jeg tænker, at den trykker båden ned og det derfor er ok den går lidt over?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kavitationsplade - under eller over?
  • #1   24. maj 2016 Mindst 2 cm over - gerne et hul højere endnu!
    Lyder som et spændende projekt B):)


  • #2   24. maj 2016 Måske du kan se noget her.

    profilbillede
  • #3   25. maj 2016 Hej, er enig med de andre, den skal over.
    Du kan eksperimentere med hvor højt den kan sidde, det giver mindre modstand og derved mere fart.
    Jeg har hævet min med ca 40-50mm. Og sætter jeg min et hul højre endnu, kan jeg godt sejle lige ud. Men når jeg går i skarpe sving slipper propellen grebet. Det er det som sætter grænsen for motor monteret i fast højde. Der findes jo det der hedder Jack Plate,
    som er et beslag som kan justere højden, entern manuelt eller hydraulisk.
    Men prøv dig lidt frem, dog skal man lige være opmærksom på at motorens kølevands indtag stadig er under vandet. Hvis det er så kan man godt lukke et par af de øverste huller med noget epoxyspartel hvis det er. Jeg har selv en båd med Jack Plate.
    http://www.baadgalleri.dk/galleri/14372-maxum_2000_xc se billede nr 6

    Se billedet nr 4 i mit album, der viser hvor højt min er fast monteret. har haft jack platen på den billed nr 8, og kølevands indtaget kraftig modificeret billede nr 9.
    http://www.baadgalleri.dk/galleri/6099-finnsport_500 se billede nr 4, 8 og 9
    vh Thomas


  • #4   25. maj 2016 Tusind tak for jeres synspunkter. Jeg går i første omgang efter at montere den over bunden af båden.

  • #5   30. maj 2016 Lad dig ikke friste til at sætte den for højt, det betyder nemlig, at den ikke kan suge tilstrækkeligt kølevand, under lange drej, og begynder propellen først at slippe, så er den også stoppet helt, med at kunne suge vand ind, til kølingen..

    Mange vil nok mene, at det ikke betyder noget, at motoren mangler køling i så forholdsvis korte stunder, og det er nok rigtigt, men samtidig kører impelleren tør, og det kan den ikke holde til ret mange gange, uden at den begynder at tage alvorligt skade....


  • #6   31. maj 2016 Med motoren hævet ca. 3 cm over har jeg fået problemer når vi er 3 voksne mænd i båden. Den tager luft ind ved fuld gas med mindre to personer sidder relativt tæt på motoren. Alene er det ikke noget problem

    Udover denne problematik har den med den stærkere tungere motor (Suzuki dt55 i stedet for en 40kg lettere force Mercury 50), fået sværer ved at komme op og plane, det tager længere tid end med den anden motor. Kunne hydrofoil løse problemet? Der er iøvrigt samme Pitch på skruen på den nye motor. Jeg er bange for motoren er for tung til jollen, selvom de tyske papirer beskriver den med netop samme motor.


  • #7   31. maj 2016 Her du prøvet som billedet jeg sendte hvor den er plan med båden og ikke over...min er ca 1 cm under og den planer med det samme der sprøjter ikke vand op eller noget...prøv at flytte den ned igen...har du mulighed for at prøve og låne en anden propel..??

  • #8   31. maj 2016 Hej Henrik. Det har jeg ikke prøvet endnu, men jeg tænker umiddelbart, at det ikke vil afhjælpe, at den er lang tid om at plane, da motoren vel trækker næsen højere op jo længere den kommer ned. Det skal også ses i forbindelse med, at båden allerede lægger godt dybt agter til pga. den tunge motor, så problemet med at propellen trækker luft ned eksisterer ikke her. Derimod opstår problemet med luft kun, når jeg der flyttes for meget vægt frem i båden og vi sejler for fuld hastighed.

    Mht. til propel har jeg en anden liggende, købt brugt. Den stammer fra en 50 hk evinrude fra 90erne. Den har pitch 17, men proellens dybde er størrer end den originale suzuki, så rillerne på propelakslen når ikke igennem propellen, hvorved låseskiven ikke kan monteres før møtrikken med split sættes på. Jeg ville jo egentlig gerne afprøve propellen, men går det uden en låseskive - kan jeg nøjes med en normal skive mellem propel og aksel, som det fremgår af billedet? Bortset fra det løser det jo heller ikke mit accelrationsproblem med en større pitch - tværtimod.


    profilbillede
  • #9   1. jun 2016 Hydrofoils er ikke en god løsning, den belaster motorens ophæng og transummen alt for meget, med så stærk og tung motor.

    Jeg er ret sikker på, at Smart tabs vil kunne løse dit problem . . .


  • #10   1. jun 2016 Kan du prøve at forklare, hvordan den belaster motorens ophæng? Min umiddelbare forståelse indebærer at presset ind mod båden i forbindelse med accelration/planing ikke bliver større med hydrofoils, men derimod bliver motoren i praksis lettere fordi vinklen på motoren og dermed hydrofoils i den pågældende situation vil være opadgående og dermed løfte agterenden op. Det gør vel også at tiden, hvorunder agterspejlet belastes (fra 0 - planing) bliver reduceret.

    Hvad er smart tabs?


  • #11   1. jun 2016 De er til at montere på vær side af motoren/agtersprjlet så den kommer hurtigere op og plane også ved lav fart og den bliver mere rolig...Hydro folis vrider eller trækker i dit ophæng da der er en meget støre belastning der på

    profilbillede
  • #12   2. jun 2016 Henrik P. forklarer det fint.

    Her er det han forklarer, blot lidt mere detaljeret.

    Hydrofoils bliver monteret på selve påhængsmotoren, og den løfter så motoren, så ophænget bliver meget belastet, lige som transummen også..

    Forstil dig, at du er meget stærk, og at du tager fat i kavitations pladen på motoren, og løfter så motoren op, så kan du vil godt forstille dig, at det belaster motorens ophæng i stor grad, da motoren jo er skruet fast i transummen, så båden bliver løftet med, og så forstår du nok også, at kræfterne går gennem motorens ophæng/transummen...

    Hvis du kan danne dig et billede af det, så forstår du også, at der er store kræfter på spil, da det jo er kraft gange arm, og jo større motor, jo større belastning..

    Hydrofoils er normalt til mindre motorer, som har besvær med at løfte båden så meget, at den kan begynde at plane...

    Smart tabs løfter bådens bagende op, så den kan plane ved lavere hastighed, og / eller en mindre motoren..

    Belastningen er meget lille, i forhold til med hydrofoils, og de er selvjusterende..

    Prøv at søge herinde på Smart taps, og læs lidt om den...


  • #13   2. jun 2016 Super forklaring Brumme 👍 Det var også den jeg hade i mit hoved men er ikke så stærk til at skrive det ned...så godt der er nogen der kan 😀 Jeg foretrække mund til mund 👍

  • #14   2. jun 2016 Tak for det. Det lyder som en god løsning med smarttabs. Jeg vil undersøge det nærmerer.

    Af ren nysgerrighed er problematikken omkring hydrofoils belastning på agterspejlet blevet undersøgt? Selvom jeg ikke er fysiker, så har jeg svært ved at forestille mig, at en hydrofoil i forbindelse med opstart til planing løfter min motors vægt på ca. 110 kg - vingerne er jo relativt små og hastigheden ikke så høj (ved høj fart kommer de over vandet, med den indstilling min motor har nu). Og hvis den løfter så meget, at det er en belastning for hækken, må den jo løfte langt mere end de 110 kg, da alt under blot mindsker motorens lodrette nedadgående træk på agterspejlet. Håber det er ok jeg fortsat spørger ind til det - har svært ved at forstå det...?

    Er der nogle der iøvrigt kan fortælle mig om det er nødvendigt med en låseskive jf. spørgsmål længere oppe? Jeg tænker især, at den har en funktion, når man slår motoren i bakgear og propellen presses op mod de små skiver og bolten (særligt hvis propellens nav er lavet af en slags plast eller gummi)?

    Og tak for de mange svar herinde. Det er lærerrigt!


  • #15   3. jun 2016 Min gamle motor en mercury 60 hk efi årg 2006 fik jeg ødelagt navet/transummen/det rør den tilter over...der var intet slør i det før jeg fik hydrofoil på men efter ca 2 sæsoner var der ca 3/4 mm slør...jeg vil ikke anbefale dem men du kan jo prøve det af og se om det dur...har set flere tilsalg her inde og andre steder til 100/200 kr brugt så det er da bare og prøve det af...😀 Ang låseskive ville jeg ikke sejle uden det er ikke sjovt at mister propellen smiley

  • #16   3. jun 2016 Jeg er overbevist smiley

  • #17   4. jun 2016 Vingerne er ikke ret store, siger du, har du aldrig set en voksen mand, som i bare fødder, står på vandet, efter en båd, og somme tider med en extra person på skulderne, og på et ben ? og de fødder er med garanti meget mindre end en hydrofoil, og alligevel løfter sådan et par fødder, nemt 150 kg, selv ved forholdsvis lav fart...

    Som Henrik P, også skriver, så ødelægger de ophænget på sigt, og sommetider også transummen, eller begge dele..

    Hydrofoils er beregnet til mindre motorer og både, for at hjælpe den med at få båden op at plane, på trods af få HP, feks. på joller og lign.

    De er en dårlig idé på en speedbåd, og giver flere problemer end de afhjælper...


  • #18   5. jun 2016 Du har fuldstændig ret. Den sammenligning har noget på sig og jeg kan godt se, at opdriften er større end jeg kunne forestille mig. Så det bliver ikke en løsning.


    Takker for alles indlæg.


  • #19   29. jul 2016 Kan blot her efter nogle måneder konstatere, at smart tabs virker fantastisk, hvis man har en tung motor i forhold til skrogets udforming og vægt. Den kommer op og plæne meget hurtigt nu og glider hurtigere og lettere gennem vandet ved stille sejlads.

Kommentér på:
Kavitationsplade - under eller over?

Annonce