{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

17 fod kabinebåd, er 6 hk nok - kun til "kanal rundfart" {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

jeg har købet en 17 fod kabinebåd af ukendt oprindelse, dvs den ikke er type godkendt.
Båden skal kun bruges til at sejle i Københavns havn og kanaler, så kun til "hygge" den skal altså ikke kunne sejle hurtig/plane.

Jeg skal have skiftet motoren og har kig på en 4 takt 6hk, men jeg kan ikke noget om det skulle være nok til sejle båden med eks. 5 personer.
Bådens vægt er også ukendt men jeg vil skyde den til ca 400 kg.

Håber i kan hjælpe en meget uvidende første gangs bådejer.

De bedste hilsener og en dejlig sommer

Claus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  17 fod kabinebåd, er 6 hk nok - kun til "kanal rundfart"
  • #1   12. jun 2016 Til små hygge ture osv , 6 hk kan da godt bugserer båden . Har selv en 6 hk som backup på min båd, vejer ca 600 kg og den 6 hk arbejder på sagen og skyder ca . 5 knop .

    jeg vil nok sige fra 10 hk og op efter og så noget 2 cylinder motor , de fleste små har 1 cylinder ...


  • #2   12. jun 2016 Hej Steen, takker. Jeg er ikke så glad for 2 takter, sidde på nu og larmer en del, så 4 takter var tænkt for at mindske støjen.

  • #3   12. jun 2016 Steen skriver 2 cylinder, ikke 2 taks.

  • #4   12. jun 2016 Ja , en 4 takter siger ikke meget . Men mener stadig at en 6 hk er lige i underkanten, en motor på fx . 10 hk kan lettere klare opgaven med færre omdrejninger , dermed lidt mindre støj ...
    Det er bedre med lidt hk i overskud ☺ samtidig et temperament spørgsmål og selvfølgelig også hvad båden er egnet til 👍


  • #5   12. jun 2016 Enig med Steen ......du vil mangle kræfter ved modvind , modstrøm mv !

  • #6   12. jun 2016 Ja lidt enig...kommer nok an på om du sejler i modvind eller modstrøm...min lille 4 HK Suzuki jeg har som nødmotor har alså nok og se til når der er strøm eller vind.. fuld gas i modvind max 2 knob frem og 1 tilbage men båden vejer også ca 1490 kg +..så køb ikke noget der er for småt

  • #7   12. jun 2016 Jeg vil tro at 6 hk sagtens kan gå.
    Min 16 fods båd på ca. 200 kg sejler fint med en 4 hk 4 takts, går 5,5 knob som dens vandlinje tillader, i modvind og strøm lidt mindre, men jeg har ikke savnet kraft den sæson jeg har haft den.

    Husk at en displanment båd ikke bliver hurtigere af en større motor, den laver bare en større bovbølge.


  • #8   13. jun 2016 Hej allesammen, takker for svarene. Jeg vil jo ikke sejle hurtigt, så motoren behøver ikke være så stor, men der er selvfølgelig det med strøm og vind. Ved ikke hvor meget man bliver ramt af det i København havn og kanaler. Men det lyder som om det skal være en 8 eller 10 hk.
    God sommer til alle


Kommentér på:
17 fod kabinebåd, er 6 hk nok - kun til "kanal rundfart"

Annonce