{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.544 visninger | Oprettet:

Hvordan tjekker man impeller i sin påhængsmotor? {{forumTopicSubject}}

Hej

Min Suzuki 7,5 Hk giver næsten kun sprut og prut i kølevandsstrålen, når motoren går i tomgang, når den får gas kommer der en rimelig stråle,jeg har derfor skilt benet ad, men impelleren virker ikke slidt, og er ok blød, hvordan tjekker man sådan en fætter?

Og er der noget med man forsigtigt kan blæse luft i røret det går op til selve motoren?

Vh.Per

https://youtu.be/orCh0A7jeSs

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan tjekker man impeller i sin påhængsmotor?
  • #1   13. jun 2016

profilbillede
  • #2   13. jun 2016 Som du skriver skal den være blød og gerne rette sig ud når du piller den ud...der skal ikke være store slidmærker i huset hvor den kører rundt i tjek også den lille samling/gummi bøsning hvor kølerøret samles når du sætter underdelen af benet på igen der kan de også blive utæt...min lille 4 HK Suzuki giver heller ikke meget vand i tomgang først når den får nogle omdrejninger...jo du kan godt blæse luft igennem systemet det er somme tider der samler sig noget skidt og så kommer der ikke noget/nok vand ud.

• #3   13. jun 2016 Tak for hurtig svar, min samling ser lidt sløj ud, plastrør der møder metalrør oppe i benet smiley

profilbillede
  • #5   13. jun 2016 Ja...det der er set værer mit var helt vredet skævt da jeg skilte den af så fik fat i en ny bøsning....det kan alså godt bare være skidt/eller saltlagringer mm der lukker for din sladerstråle jeg har døjet meget med min da tidiliger ejer hade sejlet på meget lavt vand så der var kommet meget skidt op fik blæst det godt igennem så nu virker det 100 % igen....så bare klø på og rens/skift det der er nødvendigt. 👍

• #8   14. jun 2016 Når du har benet adskilt, så skal du selvfølgelig isætte en ny impeller, samt skifte pakninger m.m , så får du også ro i sjælen

Til Jens S. Den ser ikke slidt ud, de små ribber på siden af impelleren, går ikke helt ud til de runde tætningsbulker, og det er fordi, huset er ovalt, og når den når rundt til den smalle side, så sikrer ribberne, at den er tæt på siderne også, derfor skal bulkerne ikke være i samme bredde som resten af impelleren, ribberne sikrer at den holder tæt, og var bulkerne lige så brede, ville det gå ud over smidigheden, når de bøjer og retter sig ud, samt give meget mere friktion....

Derfor ribberne, de virker som stempelringe i en motor, de tætner, og mindsker friktionen samtidig...

profilbillede
  • #9   14. jun 2016 Takker for svar smiley

Min plan er selvfølgelig, at skifte til nyt, nu når jeg har det adskilt, det var også mere det at impelleren ikke så slidt ud, og der måske en anden grund til den lidt sløje sladrestråle.
    Vh.Per

• #10   16. jun 2016 Det er helt naturligt, at sladrestrålen ikke er overbevisende, når motoren går i tomgang, alt efter omdrejningerne selvfølgelig.

Din impeller har ikke kørt tør, det ses tydeligst, så den virker, og det er ikke den der har skylden, hvis sladrestrålen er svagere, end den burde være..

Der kan sidde noget skidt i afgangen til sladrestrålen, der forhindrer strålen, når trykket er lavt...

Nu det er adskilt, så prøv er rense køle-rørene, ved at blæse trykluft baglæns igennem dem, der kan sidde gummistumper eller lign. fra en gammel impeller . .

• #11   16. jun 2016 Hej Brumme
    Jeg var ved den lokale båd pusher i går, han mener heller ikke det er impelleren, men jeg bestilte nu en ny alligevel smiley

Det med at blæse baglæns, der sidder ikke noget termostat halløj der kan blæses i stykker ?

• #12   16. jun 2016 Du kan roligt blæse baglæns der sker ikke noget...du behøver ikke at blæse med 8 bar 😀 Har brugt den metode mange gange på mine motor og der er aldrig sket noget 👍

• #13   16. jun 2016 Super, tak, jeg prøver smiley

• #14   18. jun 2016 På de fleste morderne Z-drev og påhængsmotorer, går røret til sladrestrålen ikke gennem termostaten, men jeg har ingen anelse om, på hvilke fabrikater de gør eller ikke gør...

Kommentér på:
Hvordan tjekker man impeller i sin påhængsmotor?

Annonce