{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Erfaring søges til valg af propeller!!! {{forumTopicSubject}}

Hej sejler folk

Jeg har en norsk skibesplast TC sea master, total vægt 1100 kg 17 fod med en volvo penta aq115 b20 motor i som er total renoveret og med elektronisk tændning.
Her på sad der til og starte med en propel 11/9 syntes bare ikke den sejlede særlig hurtigt med denne ca 16 -17 knob, så prøvede med en 13/13 og fik den op på 18-19 knob men syntes ikke det var nok, nu sider der en 13/9 og den sejler igen kun 15-16 knob igen plus at den nu tilgengæld også bare fedter rundt i vandet i uden synderlig fremdrift, hvis man gas helt op.

Ved godt de fleste siger velkommen til seljer-rigets valg af propeller smiley og andre ville mene prøv dig frem, men jeg mener jo, skader ikke og søge lidt erfaring først.
Hvad ville i mene jeg skulle prøve med som den næste har disse valg muligheder:
13x13
13x14
13x15
14x10
14x11
14x13
14x14
14x15
14x18
14x19
14x21
14x24
15x19
Mit mål er at få den højeste top hastighed der er muligt for min båd og motor, har hørt det er tæt på 30 knob men det tvivler jeg dog lidt på! håber der er nogen der kan og vil hjælpe


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Erfaring søges til valg af propeller!!!
  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #1   1. jul 2016 Nu skriver du jo intet om hvad din motor har taget af omdrejninger under de forskellige test. Det er faktisk den eneste retningsviser du har at gå ud fra.
    Løber den omdrejningerne ud skal der en større/mere stigning propel på.
    Kan den ikke trække fuld gas har du ramt en for stor propel


  • #2   1. jul 2016 omdringerne har aldrig kunne rammen 4100 som er max, den der sejler med nu der rammen den ca. 3000

Kommentér på:
Erfaring søges til valg af propeller!!!

Annonce