{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.153 visninger | Oprettet:

Motor tager kun 3000 omdrejninger {{forumTopicSubject}}

Da jeg sejlede hjem idag for fuld kraft (omkring 5000 omdrejninger og 25 knob, 75HK mercury 2 takter fra 90'') gik motoren pludselig ned til omkring 3000 omdrejninger og 10 knob selvom gashåndtaget var i bund. Jeg satte den i frigear, men den var stadig i gear. Så slukkede jeg, men kunne høre at den ikke var i frigear (farten drejede stadig propellen rundt). Jeg tjekkede gaskablet så godt jeg kunne og det så ud til at den gik i yderposition når jeg lagde gashåndtagen frem. Motoren starter fint og har masser af olie, kølestråle og benzin. Den tager bare ikke mere end 3000 omdrejninger. Når jeg når de 3000 og så skubber håndtaget frem er der ingen forskel at høre på motoren overhovedet.. Er er nogle der har en ide til hvad jeg skal kigge efter?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor tager kun 3000 omdrejninger
  • #1   4. maj 2008 Hej Cristian.
    Lyder til at den ikke får nok at leve af. Er der nogle filtre som kan stoppe eller eventuel vaccum i tanken.
    Hilsen Peter D.


  • #2   4. maj 2008 Hej Peter
    Vaccum i tanken er der ikke. Det undersøgte jeg nemlig.
    Men der er selvfølgelig et benzinfilter i motoren..det kunne jeg prøve at skille ad og rense.


  • #3   4. maj 2008 kunde det tænkes at den er gået i nødprogram, pga for tidt olie i selvblander tanken, eller for lidt vandtryk

  • #4   5. maj 2008 Altså det er jo en mulighed... Men så burde den vel hyle i alarmen ik?
    Olietanken er 3/4 fuld så der er olie i tanken, men der kan jo være problemer med at det kommer fra tanken måske.

    Hmm vandtryk... altså der var fin kølestråle men ved godt at det ikke er alt kølevandet der kommer der... Hvordan kan jeg tjekke det?


  • #5   5. maj 2008 tjek evt. om spjæl´ne åbner helt på alle karburatorer...hvi sen ad dem har af ukendte årsager skulle side forkert, så giver det negativ efekt..
    Prøvede det på min Mercury...Det nederste åbnet kun 1/3 del, så den kunne ikke give fuld gas.


  • #6   5. maj 2008 Faktisk hvar den et service center der havde indstillet motoren, den gang...Det var sidte gang jeg brugte det servicecenter smiley
    Så nu gør jeg det selv smiley


  • #7   5. maj 2008 Hej Igen.
    Har lige talt med mekanikeren fra mit normale værksted. Han var inde på nødprogrammet også eller en defekt sensor. Men så igen burde alarmen lyde. Jeg prøve lige at pille propellen af og smide muffer på når jeg kommer hjem. Så fjerner jeg "kablerne" og prøver manuelt at sætte i gear og give gas...og kigge efter om alle spjæld bliver aktiveret hvis jeg ellers kan se det! Tak indtil videre.


  • #8   5. maj 2008 Jeg giver michael T ret.

    Min mercury er fra 93´ 3 cyl 50hk.,,,og det er magnet tænding,,,Altså en mekanisk motor,,,, ingen CDI boks, computerstyring eller lign.

    så det må være enten gasspjæld eller tændings forskydning.


  • #9   6. maj 2008 Kan jeg se på noget måde om der er den der CDI boks`, når jeg nu skal ud og kigge på den idag? Det er fordi når jeg kigger i den Technicians Handbook der fulgte med den, så er der flere steder beskrevet en CDI boks. Motoren er mere specifikt denne : Mercury 75 ELPTO motor nr. 1-075412JB hvis det kan bruges

  • #10   6. maj 2008 Hej Alle
    Tak for input.
    Michael T fik guidet mig godt igennem et tjek og så fandt vi fejlen. Den stang der åbner for alle spjæld når man giver gas, er knækket. Så den åbner kun for de 2 øverste spjæld!


Kommentér på:
Motor tager kun 3000 omdrejninger

Annonce