{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.460 visninger | Oprettet:

Propel drejer med eller mod uret ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Som jeg forstår det drejer en propel på en påhængsmotor normalt med uret set bagfra, altså til højre.

Hvorfor ?

Er der problemer i at montere en model hvor den drejer mod uret, når jeg kun har en motor på båden.
Formålet er vel kun hvis man har 2 motorer ?

Er "links-propeller" mere kostbare i indkøb ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel drejer med eller mod uret ?
  • #1   6. maj 2008 Tror ikke der er nogen speciel grund til det.
    Det betegnes højre- eller venstreskåren og det er lidt forskelligt hvad der er "normalt" alt efter skibstype og skruearrangement; Hér vil et lille "kick" med motoren få skibet til enten at dreje styrbord eller bagbord, uden det gør fart igennem vandet. Men for en lille båd med påhængsmotor har det ikke noget at sige, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle betale sig at få en venstreskåren fremfor en højreskåren skrue, monteret. Lige bortset fra at motorens omløbsretning skal ændres..så mon ikke det er derfor man har højre som "standard"?!


  • #2   6. maj 2008 Jeg havde en Selva motor med venstre gearkasse, og det er ikke nemt at få de fede skruer til sådan en fætter smiley

  • #3   6. maj 2008 Venstre drejende propeller koster det samem som højre drejende - men er mindre værd brugt.


  • #4   6. maj 2008 Så er det måske kun en fordel at købe en brugt motor der løber til venstre, hvis de brugte propeller er billigere smiley

Kommentér på:
Propel drejer med eller mod uret ?

Annonce