{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.020 visninger | Oprettet:

Batteri- og strøm ombord? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Skal lige høre jeres mening. Skal snart til at lave el i båden...styrepultbåd. Skal bruge batteri til motor el start og powertrim, lænsepumpe, vhf, laterner og evt radio. Så nu er spørgsmål.. Et batteri på 88 a eller 2 batterier på 60... Hvis det bliver 2 batterier bliver jeg nød til at tage forbrugsbatteri ud til opladning, hvilket jeg gerne ville være fri for idet det skal kunne forsyne lænsepumpen når den ligger på havnepladsen. Hvordan har i sat jeres el op?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Batteri- og strøm ombord?
  • #1   17. maj 2008 et på 60Ah er rigeligt til det småbrug.. men du kan da godt ofre et 88Ah..
    Din motor lader det jo når du sejler smiley så med mindre du skal ligge og høre radio i 5timer på fuld knald uden at sejle, så er et batt mere end rigeligt..


  • #2   17. maj 2008 du sætter 2 bartterier i.... og monterer generator B+ direkte på det ene, og så plus til plus delt af et split relæ som blir aktiveret via d+ fra generator.. så kan du have et forbrugsbatteri samt et start batteri som der altd er strøm på,,,, kan sende et simplt eldiagram til dig hvis det er.

    det er den eneste rigtige måde at gøre det på....


  • #3   17. maj 2008 det batteri som er direkte forbundet til generator er selvfølgelig udelukkende et startbatteri smiley

  • #4   17. maj 2008 Er da insane med 2 batterier i en alm. styrpultsbåd..

  • #5   17. maj 2008 det ved jeg sku ik om jeg er enig i.... efter min mening burde det være i alle både uanset størrelse..

    det er en mere udgift på maks 1000 kr.. relæ koster 100 kr og ekstra udgift til et ekstra batteri er et par hundrede kr.. og så et ekstra stel kabel til at forbinde batterier med... en hovedafbryder. færdig arbejde...


  • #6   17. maj 2008 Hvad skal man bruge alt den strøm til, hvis man ikke bor i båden?

  • #7   17. maj 2008 2 batterier i en så lille båd, uden ting der suger strøm så som køleskab, vandpumpe osv.. er total overkill.

  • #8   17. maj 2008 I en styrepultbåd hvor motoren endda KAN nøsstartes med snor giver det efter min mening ikke mening at slæbe rundt med 2 batterier

    Løsningen med 2 batterikredse giver først mening i en båd hvor motoren ikke kan startes uden strøm - og hvor strømforbruget er stort når motoren ikke kører - fx køleskab A/C fjernsyn varme etc etc.


  • #9   17. maj 2008 Tak for input. Det bliver ved det ene batteri. Godt nok er motoren på 60HK og ikke til at at snor- starte, men tilgengæld er der ekstra piskeris på 4HK med ombord. Eneste tvivlsspørgsmål var sådan set hvor stor indvirkning lænsepumpen, radioen og VHF ville have på batteriet, men det afhænger jo selvfølgelig af hvor meget det kører uden motor.
    Jeg tror jeg satser på et 88A i første omgang, så må vi se om jeg en dag derude forbander valget langt væk smiley
    Fortsat god weekend"


  • #10   18. maj 2008 Hvis du - eller andre - vil have 2 batterier så er her løsningen til blot 443,- incl port fra shipshop :
    http://www.shipshop.dk/sic_lowdrop_batteri_isolator___2_batterigrupper_50_amp-p-327.html?cat_id=84&cPath=81_84

    Jeg bruger den i min båd, virker fint og jeg er yderst tilfreds smiley

    Bare + fra generator på generator + på banditten, så en + ud til hvert batteri fra B1 - B2........så spiller den smiley

    /Allan


  • #11   18. maj 2008 ville altid sætte 2 batterier i... er autoelektromekaniker til hverdag og har lavet mange både,, OM for andre og fra starten af.. et enkelt batteri kan klapse sammen fra man starter og så en sejltur på 15 min... ik så fedt at ligge ude i suppen og så ikke kunne starte... med 2 batterier skal det godt nok gå rivende galt for man ikke kan starte..

    hellere være på den sikre side... hvorfor tage redningsvesten med? den burde man jo heller ik få brug for.. men når man endelig skal bruge den var det jo fedt man fik den med.

    diode er fint nok men koster lidt...
    hellere bare et 70A relæ imellem. kan også ses i palby kataloget hvor der tilmed er en fin lille tegning af hvor simpelt det er. køb det dog ikke der.. kan købes i alle autogrossister til maks en 100 kr.

    kan ses her : (link fjernet)


Kommentér på:
Batteri- og strøm ombord?

Annonce