{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.330 visninger | Oprettet:

Mercruisers nyt motor modeller {{forumTopicSubject}}

For ikke så længe siden ( 2014) kom Mercruiser med deres egen marine motorer som skulle angiveligt være designede fra bunden af og ikke bare de konverterede GM/Chevy motorer vi kender og bruger.

Jeg kan se at disse nye motorer kan også nu købes i Danmark via deres forhandlere. De hele ser godt ud theoretisk set, den er angiveligt lettere, mere HK per kubik liter osv osv.

Nu kommer mit sporsgmål, er der nogen overhoved på forummet som har direkt erfaring med den? Det jeg læser fra udlandsk hjemmesider er ikke lovende . En god antal af bruger rapportere diverse sensor fejl , falsk elektrisk advarsler og mystisk alarmer .

Er det nogen man skal holde sig fra eller vente nogen årer indtil mercruiser har løst alle børnesygdomme ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Wc afløb 500 kr.
  • Fastmontere opvaskemaskine 900 kr.
  • Opvaskemaskine lækker vand 1.378 kr.
  • Klippe hæk 1.000 kr.
  • Fjerne 2 paller med tegl 1.000 kr.
  • Lampe blinker og kan ikke slukke 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mercruisers nyt motor modeller
  • #2   3. okt 2016 Det er deres nye V6 series som skulle angiveligt giv power som en V8er

Den her
    https://www.mercurymarine.com/en/ca/news/powerful-proven-and-purpose-built/

..

• #3   3. okt 2016 Ja jeg var lige for hurtig. kunne godt se du mente 4.5..
    Tror ikke der er så mange i dk der har fået dem lagt i endnu smiley

• #4   3. okt 2016 Det helt sikkert på tide de kom med en "let vægter " - før denne har de kun haft 1,7 dti som let vægter. smiley

Ummidelbart Kan jeg ikke lure hvor motoren kommer fra eller den er helt unik.

Men der er jo garanti på og helt dårlig er den nok ikke smiley

• #5   3. okt 2016 Mercruiser mener at den er helt unik og ikke bare en konverteret 'pickup truck motor' .

Det med garanti skal man lige passe på , jeg købt en ny bil i 2014 (lige udkommet model) og selv og der kom fejl ,fabrikanten påstået at de kunne ikke ret Problemmet fordi deres ' enginører arbejde på et løsning' . Det var 11 surt måneder uden køreglade at jeg gik rundt i bilen før fejlen var rettet.

• #6   3. okt 2016 Denne test her er da meget interessant.. Ikke meget forskel http://www.boats.com/reviews/new-mercruiser-4-5l-v6-promises-v8-performance/

• #7   3. okt 2016 Uden over mindre vægt, mindre benzin forbrug , mindre larm og bedre gear skift som testen referer til smiley

• #8   4. okt 2016 Der ligger flere Fine videoer smiley https://m.youtube.com/watch?v=cnOq-1K7_O0

• #9   4. okt 2016 Arh, Jeg kender ikke den omtalte 4.5´er i detaljer, men Mercruiser har tidligere "pisset i klaveret" ved at producere sin egen motor ( 3.7 liters ).
    Den værste I/O der nogensinde har set dagens lys med et hav af fabriksfejl, udgåede reservedele og ikke mindst ganske upålidelig.

4.5´eren ender sikkert på samme niveau om nogle år.

INDMAR USA / BARR USA har skiftet til FORD motorer, og jeg tror både Mercruiser og Volvo Penta ender med det samme i fremtiden.
    3.0´eren er udgået for flere år siden hos Mercruiser og Volvo Penta ( reservedele kan stadig skaffes i begrænset omfang fra aut. forhandlere ).

Det giver ingen mening med udvikling af sin egen motor, når man ikke har erfaring med det.

• #10   4. okt 2016 Min nuværende 5.0 L kaburator TKS spinner som en mis med 220 hk men om 3-4 år kan jeg måske blive fristet til at smide en MPI model med digital instrumenter og NMEA kompatibilitiet.

Hvad vil du anbefale Rolf hvis jeg på et tidspunkt vil opgradere motor?

• #11   4. okt 2016 Keep it simple !

Alt det bøvl med NMEA osv. virker kun sporadisk. Når det ikke virker, kan ingen aut mercruiser forhandler hjælpe dig...

En god gammeldags small block med karburator - det duer.

• #12   5. okt 2016 En 5.0 MPi vil da være helt sikkert en lækker upgrade på din nuværende installation. Men man kan sige du får næppe meget ekstra performance ud af det, men det heller ikke sikkert det du søger, men de spiller super de 5.0 Mpi motorer.

Hvis der er plads er muligheden jo også en 6.2Mpi og så er der jo lidt ekstra hk i balsalen smiley

Har du overvejet diesel ved en evt. konvertering ?
    Der er mange spændene i øjeblikket.

Vw/Mercruiser serien - fra 2.0 til 4.2 TDi
    Diemax diesel
    Marine Diesel Sverige

Blot som nogle af dem smiley

• #13   5. okt 2016 Klart en Mpi burde give lidt bedre performance og en lille smule besparelse i brandstof forbrug over en karburator model. Det tror jeg bliver mit valg hvis jeg skal skifte i fremtide. Dog som Rolf siger, disse simpel karburator modeller er meget drift sikre fordi den brokker sig ikke over lidt uren benzin og kan køre til den bittre ende.

Diesel motorer i 220 hk størrelse er meget dyrt og mange af dem kan ikke rigtig passe i motorrummet uden de større ombygninger.

• #14   5. okt 2016 ved ikke så meget om motor selv.. men kan kun følge rolf vedr. motor..
    se hvordan det går næsten alle VAG biler med "mange" hk i små motore/gearkasser..
    i de gamle motore kørte de meget længere uden fejl..
    så jeg ville også hælde mest til ældre generation..

• #15   5. okt 2016 En karburator motor er jo ikke frifundet for problemer men ved hvad i mener smiley

Er dog ikke enig i at man skal vælge det, mener en mpi er rimelig drift sikker og så er de bare fantastiske i motor gangen smiley og rigtig nemme og fejlsøge på.

• #16   5. okt 2016 Ulrik den må du godt uddybe med VAG motorer
    smiley

• #17   6. okt 2016 MPI motorer er ikke "nemme" at fejlsøge på. Grundkonstruktionen er identisk med karburatormotoren, men de mange følere og sensorer kræver elektronisk adgang ved driftstop eller svigt.

Jo VAG er ikke som det har været - det er i øvrigt kendetegnende ved mange af de tidligere mastodonter inden for dieselmotorer. Motorerne er pint ud til malingen, og som oftest kan kraftoverføringen ikke håndtere det....

VAG V10TDI - AMG 6.3 AMG ( seriøse motorproblemer med de første årgange )....sådan kunne det fortsætte.

En 6-cylindret række motor ( MB 124 - model 300 D ), rækkepumpe, og et Rockwell bagtøj, så kører det for dig...:)

• #18   6. okt 2016 Ja naturligvis skal der tester på hvis der er fejl på elektronikken og man ikke kan lure hvor, men det skal der ved forholdsvis mange motore i dagens Danmark og det gør den vel ikke dårlig. Den er bestemt ikke svær at fejlsøge på og de fleste marine værksteder har tester hvis det skulle komme der til.

Kom nu lige frem i stolen det er næsten helt tragisk at læse ovenstående. Det værste maridt i din verden er vel hvis kaffemaskinen går i stykker smiley

God dag.

• #19   6. okt 2016 En karburator motor skal jo ikke bruge en "tester" som en indsprøjtningsmotor skal..:) Sætter du også en "tester" på en manuel gearkasse ?

Uden en "tester" skifter reparatøren som oftest reservedele i blinde på en indsprøjtningsmotor. Det er langt fra alle værksteder der kan tilbyde en elektronisk test af en indsprøjtningsmotor....

Gukkel giver en del hits omkring "trouble shooting Mercruiser MPI engines"...

• #20   6. okt 2016 Ak - jeg må hellere gå ud og fejlsøge lidt på en mpi smiley

God dag smiley

• #21   6. okt 2016 Nicolaj John R; "Den er bestemt ikke svær at fejlsøge på og de fleste marine værksteder har tester hvis det skulle komme der til".

Sæt en tester på - det er billigere for kunden med tidsforbrug og antallet af reservedele...:)

• #22   6. okt 2016 Derfor skal reparatører, som ikke har test udstyr til fx mercruiser, måske overvejer en ekstra gang om de skal tilbyde deres hjælp, da det ofte bliver meget dyrere for kunden, da manged bare begynder at skifte rerservedele, som Rolf siger.

God dag smiley

• #23   6. okt 2016 Vi må næsten åbne en ny tråd der hedder servicemandens beslutninger smiley

Jeg er enig med dig Jonas - uanset fag skal man kende sine begrænsninger.

Men for at holde det til mpi motoren er jeg en smule uenig. Nu det nemt for mig at sige da Vi og de værksteder vi er partner med har tester. Men motoren er derfor stadig ret nem at gå til specielt hvis man har noget motor kunnen.

Har du det ikke skal du naturligvis holde lapperne i lommen.

Den næste ting er ! Nej selvfølgelig nej ! Regningen på at skifte en dyse, eller en sensor skal ikke være ublu fordi man ikke har en tester, så må man rådføre sig med en partner osv osv.

Der er et indlæg her inde med en som har fået lavet for 48.000kr - som jeg læste det var det lavet ud i den blå luft uden at rådspørge nogle eller få accept. Det er ikke ok!

Jeg tror du forstår min pointe smiley

Tilbage til emnet med de nye motore smiley

• #24   6. okt 2016 Jeg købte i foråret en ny 6,2L MPI 300.

Det er en virkelig lækker motor. Den er støjsvag og har på trods af størrelsen en relativt god benzin økonomi.
    For ikke at nævne ydelsen. Den har et sindsygt moment, og flår båden ud af vandet på en måde den gamle big block 7.4L V8 ikke kunne.

Nu har jeg jo kun sejlet små 30 timer med den, så om der opstår problemer senere hen skal jeg ikke kunne sige.

Men indtil nu så har den fandme gjort det godt smiley

• #25   6. okt 2016 6.2´eren er en udmærket motor, men stadig en old-time konstruktion....

FORD er på vej tilbage i marinefaget....

Kommentér på:
Mercruisers nyt motor modeller

Annonce