{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.853 visninger | Oprettet:

Torben J
Torben J
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 32

Tikke lyd fra motoren {{forumTopicSubject}}

Hej.
Når jeg starter båden kommer der en tikkelyd fra motoren af, der er en mercruiser v8 260 hk. har hørt at det kunne være ventilerne...
Med ved ikke så meget om det. hva kommer det af og går det væk af sig selv igen, eller hvordan laver man det..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tikke lyd fra motoren
  • #1   19. aug 2008 lyder rigtigt...ventilerne skal nok indstilles...
    Men jeg kan desværre ikke hjælpe..

• #2   19. aug 2008 det kan også være de klapventiler der sidder i udstødningen der forhindre indtrængen af søvand ved opbremsning. (mener jeg)
    Måske er de slidte ?
    mine klikker også i tomgang.

Jan

• Torben J
    Torben J Tilmeldt:
    maj 2008

#3   19. aug 2008 har det nogen betydning at de tikker i tomgang??

• #4   19. aug 2008 det kan være et tegn på at de er slidte måske, jeg ved det ikke.
    men hvis de er slidte skal de jo skiftes for at forhindre indtrængen af vand i motoren.
    mon ikke der er nogle der ved mere om det ?

• #5   19. aug 2008 Hey

Jeg ved ikke meget om de ventiler der sidder på båden, men jeg ved at hvis dine ventiler i motren tikker så skal du have dem justeret.

Det er jo svært at gætte sig frem til uden at høre det selv, men hvis din motor er uden hydrauliske ventilløftere er det normalt at de skal stilles efter x antal timer

Det er ikke en stor operation, og det burde ikke tage mere end et par timer for en mekaniker (eller dig selv)

Hvad med når motoren bliver varm, eller har kørt i 12-20 sek.. Holder tikkeriet så op?

Carsten

• Torben J
    Torben J Tilmeldt:
    maj 2008

#6   19. aug 2008 Hej Carsten..

Ja, når motoren bliver varm, stopper den med at tikke. er det noget der kan skade motoren..
    og mange tak for dit svar.

• #7   20. aug 2008 Hej igen

Jeg syntes du skal finde ud af hvilken motortype der ligger i båden, altså om den har mekaniske ventilløftere eller hydrauliske.

Hydrauliske løftere:
    Hvis du oplever tikken ved de første 5-10 sek, så er det olien i motoren der tager lidt tid om at komme op i topstykket, ventilløftere osv.
    Dette er ikke skadeligt, men ingen belastning på motoren under tikkeri i starten.
    Det kan indikere at motoren er slidt, og der er ikke meget andet at gøre end at smide nye løftere i. (nogen har held med motorrens, f.eks Lindemann osv. Men det er ikke en langsigtet løsning)

Mekaniske løftere:
    Hvis du oplever tikkeri i hele perioden indtil motoren bliver driftsvarm hvor det herefter vil blive mindre kan det være varmen i motoren der får metallet til at udvidde sig.
    Dine løftere bliver herved "strammet op" og du hører ikke mere tikken.
    Løsningen her er en justering med søgeblad osv.
    (Vippearmene har arbejdet sig løsere)

Jeg kan ikke sige om det er skadeligt for motoren da jeg ikke er sikker på fejlen, men i de ovenstående eksempler kan motoren ikke gå decideret i stykker. Men god justering holder motoren i live længere smiley

Lad os finde ud af hvad motoren er for en fætter !... Så kan vi måske komme tættere på.

Carsten

Kommentér på:
Tikke lyd fra motoren

Annonce