2.853 visninger
|
Oprettet:
Tikke lyd fra motoren {{forumTopicSubject}}
Hej.
Når jeg starter båden kommer der en tikkelyd fra motoren af, der er en mercruiser v8 260 hk. har hørt at det kunne være ventilerne...
Med ved ikke så meget om det. hva kommer det af og går det væk af sig selv igen, eller hvordan laver man det..
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 12 Svar: 610
Men jeg kan desværre ikke hjælpe..
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Måske er de slidte ?
mine klikker også i tomgang.
Jan
maj 2008
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 32
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
men hvis de er slidte skal de jo skiftes for at forhindre indtrængen af vand i motoren.
mon ikke der er nogle der ved mere om det ?
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 55
Jeg ved ikke meget om de ventiler der sidder på båden, men jeg ved at hvis dine ventiler i motren tikker så skal du have dem justeret.
Det er jo svært at gætte sig frem til uden at høre det selv, men hvis din motor er uden hydrauliske ventilløftere er det normalt at de skal stilles efter x antal timer
Det er ikke en stor operation, og det burde ikke tage mere end et par timer for en mekaniker (eller dig selv)
Hvad med når motoren bliver varm, eller har kørt i 12-20 sek.. Holder tikkeriet så op?
Carsten
maj 2008
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 32
Ja, når motoren bliver varm, stopper den med at tikke. er det noget der kan skade motoren..
og mange tak for dit svar.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 55
Jeg syntes du skal finde ud af hvilken motortype der ligger i båden, altså om den har mekaniske ventilløftere eller hydrauliske.
Hydrauliske løftere:
Hvis du oplever tikken ved de første 5-10 sek, så er det olien i motoren der tager lidt tid om at komme op i topstykket, ventilløftere osv.
Dette er ikke skadeligt, men ingen belastning på motoren under tikkeri i starten.
Det kan indikere at motoren er slidt, og der er ikke meget andet at gøre end at smide nye løftere i. (nogen har held med motorrens, f.eks Lindemann osv. Men det er ikke en langsigtet løsning)
Mekaniske løftere:
Hvis du oplever tikkeri i hele perioden indtil motoren bliver driftsvarm hvor det herefter vil blive mindre kan det være varmen i motoren der får metallet til at udvidde sig.
Dine løftere bliver herved "strammet op" og du hører ikke mere tikken.
Løsningen her er en justering med søgeblad osv.
(Vippearmene har arbejdet sig løsere)
Jeg kan ikke sige om det er skadeligt for motoren da jeg ikke er sikker på fejlen, men i de ovenstående eksempler kan motoren ikke gå decideret i stykker. Men god justering holder motoren i live længere
Lad os finde ud af hvad motoren er for en fætter !... Så kan vi måske komme tættere på.
Carsten
Tikke lyd fra motoren