{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.455 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om skruer {{forumTopicSubject}}

Hey

Måske et dumt spørgsmål, men alligevel.

Når folk skriver 22" skrue, hvordan skal det så forstået?
Jeg går ikke ud fra at en motor på 150HK trækker afsted med en så stor skrue (målt i diameter)

Det er jo tilsvarende de største alu-fælge der fås til biler.

Er det det sanlede areal af skruen eller hva!! smiley

Carsten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om skruer
  • #1   21. aug 2008 stigningen... altså vrid'et på bladet

  • #2   21. aug 2008 Det er som steffen M skriver stigningen. Det vil sige den teoretisk længde båden vil sejle ved en omdrejning på på propellen.

  • #3   22. aug 2008 Der er 2 mål stigning og diameter, stigningen står typisk først, herefter diameteren på skruen.

  • #4   22. aug 2008 OK...
    Nu er jeg med igen smiley

    mange tak ...

    Et andet spg.

    Hvis man nu føler at ens båd kunne gå hurtigere, ville man så smide en skrue på med større vrid, eller en med større diameter?

    Det må vel være en kombination af de to tin, eller er jeg forkert på den igen.

    Carsten


  • #6   22. aug 2008 Diameteren svinger normalt med ca. 1". Kavitationspladen er en væsentlig faktor der hæmmer diameteren på proppelen. Racer propeller kan godt være mindre i diameteren, men selfølgelig med en større stigning til følge. Det er en videnskab som jeg ikke har forstand på, men omdrejningerne stiger og falder i forbindelse med propellens diameter kontra stigning. Hvad der er bedst at bruge kommer helt an på båden skrog, vægt og brug. Nogle vil syntes den ene propel er god mens andre vil foretrække en anden.

  • #7   22. aug 2008 tro det jens mener, er at du kun får mere fart ud af en skrue med større stigning, hvis din motor kører med for mange omdrejninger med den skrue du har på nu.
    skruer med flere blade 4-5 er kendt for at give mere optræk


  • Anders O
    Anders O Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #8   26. aug 2008 Selvfølgelig har stigningen meget at sige, når man snakker topfart. Men ovendt kan en prop med større dia der står bedre fast også give lidt på toppen. Det der typisk sker når du går ned i diameter, er at du får et større slip. Tjek google for "propeller slip", hvis du ikke er med på hvad jeg mener. Hvis x-dimmentionnen, altså hvor højt eller lavt din propeller er i vandet, er høj, vil en for lille prop give dårlig holdekraft, og dårlig tophastighed. Omvendt med hvis dit prop sidder dybt i vandet, kan du klare dig med færre blade og mindre dia. Uanset hvad, så er det at finde en prop ikke en eksakt videnskab, man må prøve sig frem!!! Een ting er dog sikkert. Undgå for alt i verden alu-propellere. De ødelægger fornøjelsen ved at sejle.

    Det hedder iøvrigt en anti-ventilationsplade, ikke em kavitationsplade.


Kommentér på:
Spørgsmål om skruer

Annonce