1.045 visninger
|
Oprettet:
propel valg 3.0 mercuiser {{forumTopicSubject}}
Jeg har læst en del og som sådan forstået principperne. Men er stadig i tvivl!
Lige nu sidder der en standard propel på hvor der står 832832A15P21. så vidt jeg har forstået så er det en 21" 15P propel. båden render 70 km/t ved ca 6000 omdrejninger, med 2 personer og fuld tank. båden er 17 fod og vejer 950kg.
Hvis jeg gerne vil have en stå propel med fart som ønske og en 5 blad til sport. hvad skulle man så gå efter?
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
sep 2008
Følger: 10 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 9 Svar: 57
jun 2008
Hvad er max. anbefalet RPM for din motor?
sep 2008
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Denne motor er lavet til at køre mellem 4400 og 4800 rpm, og ca. 700 rpm tomgang.
De extra omdrejninger kan du så passende omsætte til topfart, ved at øge pitchen tíl feks. 23 eller sætte en 4 eller 5 bladet propel på, det vil få omdrejningerne ned, og samtidig gavne motoren, da den jo ikke er designet til at køre over 4800 rpm, som flere skriver, det gør nemlig bla. smøringen af motoren vanskligere, pga. mere varmeudvikling, større belastning på lejer, stempler og de andre bevægelige dele, og dermed i sidste ende, motoren holdbarhed....
Når det er sagt, så lyder 6000 rpm med den nævnte båd/propel/vægt/motor, meget usandsynligt, den burde slet ikke kunne trække en propel som du nævner, på en båd med den vægt, med 1200 rpm over det område den er designet til at virke i, det burde smadre motoren meget hurtigt, det er jo en oldnordisk model, med stødstænger osv. og samtidig er motoren en opboret og mariniseret bilmotor, og slet ikke designet til at leve et hårdt liv med en overdrejning på ca. 20% ...
Så måske skal du starte med at få tjekket din omdrejningstæller, før du gør en masse andet, det jo ikke er gratis at skifte en propel, og det er extra sure penge, hvis det slet ikke er der, koen er begravet.....
sep 2005
Følger: 1 Både: 1 Emner: 14 Svar: 49
Omkring valg af propel. Tror ikke du får meget mere topfart ud af en stål propel. Jeg hentede alene 3 knop på min. Det er en 4.3 mercruiser. En 5 bladet kan dog anbefales til optræk. Er glad for min. Sejler med 2 tommer stigning mindre i 5 bladet i forhold til den 3 bladet
jun 2008
Kan ofte findes til fornuftige priser på DBA eller alternativt bestilles til nogenlunde fair priser fra USA.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 9
Jeg vil gerne være dig behjælpelig.
Du kan sende mig dine informationer på din båd på www.rudespropeller.dk/propelberegning
Husk vi har 30% på alle propeller i påsken.
se http://www.rudespropeller.dk/propeller/udenbords.html
sep 2008
propel valg 3.0 mercuiser