{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Gammel Mercury 115Hk uden gnist {{forumTopicSubject}}

Jeg har en meget gammel Mercury 115 hk på min lille båd. Den virkede fint for 2 uger siden, da jeg gjorde den sommerklar.

I går kørte jeg så ud og satte båden i vandet, men den nægtede at starte. Der kom så en masse benzin ud (af indsugningen) og den ikke så meget som pruttede.

Jeg har så rodet med den i dag, men kan ikke helt gennemskue hvad der er galt. Andet end der ikke er gnist på nogen af tændrørerne. Jeg har målt på "dødmands ledningen" og den virker som den skal (12v plus ved tænding og stel ved slået fra) Jeg har målt den helt oppe på styreboksen - Eller hvad den hedder.

Er der nogen gode idéer til, hvad jeg kan måle og teste for at finde fejlen lidt nærmere? Jeg har pillet tændrørene ud og konstateret de ikke gnistre, så det er ikke kun fordi den ikke starter, at jeg mener det er problemet.

Gode råd er kærkomne smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Gammel Mercury 115Hk uden gnist
  • #1   23. maj 2017

    profilbillede
  • #2   23. maj 2017

    profilbillede
  • #3   24. maj 2017 Jeg vil få den ind på et værksted.
    Og lade fagfolk kigge den igemmen hvor fejlen kan være.
    Ellers måler du alt muligt der ikke er nødvendigt og bruger tid på dette smiley
    Og så ved de hvor ca fejlen er.
    Det tror jeg er den hurtigeste løsning og koster ikke det vilde. smiley


  • #4   24. maj 2017 det er en 4benet ??

    det tyder på at din stator er færdig... der måles mellem blå og rød ditto blåhvid rødhvid... alt over 80volt ac er ok under der..død stator.... den kan sagtens gå i stykker mens du bruger båden.. fejlen kommer dog som regel først når motor køler ned igen


  • #5   24. maj 2017 Ja, det er en 4'er. Er det bare at målt med almindelig multimeter? Jeg har googlet mig til alt muligt med Direct voltage adapter, som man skal bruge til at teste dem med. Men sådan en fætter har jeg desværre ikke.

    Jeg kan godt se, at det diagram jeg har fundet, er til en 6'er, der er også kun en switchbox på min. Men det er vel samme princip alligevel.

    Tak


  • #6   24. maj 2017 et alm multi meter kan bruges... mål evt osse gennemgang på spolerne. kan ikke helt husk hvor mange ohm ....
    de gule 12v ledninger skal ligge på ca 1-3ohm
    de andre 2 kredse ligger over 100ohm men mener det er noget mere

    AC volt måles med ledninger pillet af boxen og med starter der tørner


  • #7   24. maj 2017 ny stator koster vel 1500-1800 på ebay


  • #8   25. maj 2017 Så fik jeg målt lidt på den. Spændingen i kredsene, ligger over 80. Fik den max til 97,5v.. Det undre mig dog lidt, at der ikke er gennemgang i kredsen (Når den er pillet af swichboxen) På et tidspunkt, var der dog over 40 Megaohm, men nu er der slet ikke gennemgang. Den kan dog stadig levere omkring 90v når man tørner den.

    Så vidt jeg kan se, så sidder der dog en lille box på de to ledninger, der går op til statoren. Altså mellem swichboxen og statoren. Har du nogen idé om hvad den gør? Eller om det er mig der ser forkert. Det er inde bag ved olietanken, så meget svært at se.



  • #9   25. maj 2017 den burde kunne levere samme spænding når den er tilsluttet.

    der burde være 2 sæt ledninger til stator


  • #10   25. maj 2017 Jeg har ikke målt på den, når den er tilsluttet - Det kan jeg prøve i morgen. Det diagram jeg har lagt ind her, er til 6 cylinder versionen. Min er kun en 4'er, så det er garanteret derfor der kun er 2. Der er også kun en switchbox.

    De 2 gule er der dog også. Men er de ikke "kun" til at oplade batteriet med? Det er jo desværre ikke kun det, der er problemet.


  • #11   25. maj 2017 Jeg kan ikke finde serienummer på motoren, eller noget som helst omkring årgang eller lignende, så jeg har lidt svært ved at finde en stator på nettet. Men jo, de ligger der omkring på ebay, jeg skal bare finde ud af den rette smiley

  • #12   27. maj 2017 4cyl har normalt 2sæt ledninger.. høj og lav volt kreds..de gule er 12 volt

Kommentér på:
Gammel Mercury 115Hk uden gnist

Annonce