{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.888 visninger | Oprettet:

Styring/Gear/Motor {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt ny forvirret i alle de begreber der er i båd verden. Er næsten lige blevet ny båd ejer. Men er først nu begyndt at gøre noget ved det.
Jeg har en lille båd som i nok kan se. Men tænker lidt over at købe en ny motor.
Som slut resultat vil jeg have en motor og båd, hvor jeg kan starte motoren med en knap eller nøgle, det må jo så være elektrisk starter, eller hvad. Men den skal også kunne startes manuelt, til hvis nu der ikke er strøm på batteriet.
Motoren skal også have et strøm udtag der kan oplade batteriet og levere strøm til lanterner, osv.
Jeg vil også gerne have et rat til styring og motor kontroller til kontrol af gas og gear (Frem/Bak).
Skal alle disse ting købes samlet (Samme Fabrikat) eller kan man få styring som noget universel ting.
Lige nu er båden monteret med rat og gas styring til en Mariner 9,9HK. Som dog ikke er i bedste stand, og det påtænker jeg at skifte til noget nyt.
Jeg forventer en bådplads i Roskilde fjord til næste år, og havde regnet med en motor størrelse i området 10 til 25 HK. 4T.
Kom gerne med bud på om jeg kan benytte eksisterende styring til andre moter fabrikater og forslag til køb af motor.
Dan/Niels


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Styring/Gear/Motor
  • #1   28. okt 2008 Gas/gear boks og fjernstyring er det samme.
    på på nyere er der osse el-start med nøgle.
    Man kan få motorer med både el-start og manuel start, men ved ikke lige om det kun er på de mindrere motorer op til 20hk.
    Men på ex. min 50hk firtakt, som er med el-start, er der osse en nødpakke i, som består i et greb med en snor, som man vikler om start-kransen, og så hiver man en gang af gangen intil den går i gang...Det er der på rigtig mange modeller, osse på ældrere.

    modeller uden gas/gear boks ( fjernstying ) hedder en håndstyret model, idet den håndstyres med en stang og gas håndtag.


  • #2   28. okt 2008 Kan en hånd styret motor ombygges til fjernstyret, den Mariner 9,9HK som jeg allerede har, den fulgte med båden da jeg købte, der var et manuel gas håndtag, men i stedet for håndtaget er der noget fittings som kan kobles på kablerne, man kan så selv sætte det manuelle gas og styre håndtag på efter behov. Kan man det på alle manuelt styrede motorer.

  • #3   28. okt 2008 Det kan den godt...Nogen kan det std. men andre skal der et beslag til, som koster...
    men prøv at høre din båd forhandler om det..


Kommentér på:
Styring/Gear/Motor

Annonce