{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.123 visninger | Oprettet:

Ekstra motor / trollingmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg er igang med at rigge min ryds camping til som delvis trollingbåd (skal stadig fungere som familiebåd)

Jeg har en 50 hk 2 takts motor til transport, og vil have en ekstra 2 eller 4 takter til trolling ca. 4-6 hk.

Måske i har nogle fif/ideer til hvad jeg skal vælge .... PS det skal være kort ben....

Evt billeder af andres setup villle være inspirerende... både i forhold til gas/gear, montage og andet...

tip modtages...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ekstra motor / trollingmotor
  • #1   7. jun 2017 en 2 takts en 4 takts er nok for tung .

  • #2   7. jun 2017 hvorfor kan du ikke trolle med den 50HK du har i forvejen? den skal bare får fuld knalde ind imellem så den ikke søder til.

  • #3   7. jun 2017 at Trolle med en 30 år gammel 2-takter, som ryster, larmer og lugter i tomgang, er ikke optimalt. hvis jeg så skal give den gas indimellem, bliver jeg nødttil at tage alt grej ind og det vil nok være hver 20 min. s det er ikke ret hensigtsmæssigt...
    plus at 2-t 50hk spiser en del benzin...


  • #4   7. jun 2017 Michael b ' for tung? i forhold til hvad ? hvad tænker du?

  • #5   7. jun 2017 Nu går en 4T altså bedst til trolling ved stille gang 2-4 knob.
    Om ikke andet ryger en 2T motor noget og så tror jeg næppe det er sjovt at trolle, når man ikke kan se bagenden af båden.

    En 4T motor kan tåle at sejle i tomgang eller langt nede i omdrejninger i flere timer.
    Og tager ikke skade af det som en 2T motor vil gøre.
    Jeg har prøvet engang med 2T og det dur ikke slet ikke til trolling.
    Det gør ikke legen sjovere med røg og host ved siden af.
    Men det er nok også hvad man vil opnå med trollingen.
    Grej og udstyr koster og så er det sjovt at tage ud og trolle smiley


  • #6   7. jun 2017 Var det evt ikke bedre, at skifte din nuværende motor, til en 4t, som er trolling egnet. Tror du bliver gladest for den løsning.

    Styring er allerede tilsluttet, gas/ gear.
    Plus, den afskrivning du får på en 4t motor, den kommer der lidt hjem af, hver gang du sejler og sparer brændstof, både familie og fiske sejlads.
    Det bliver aldrig lige så godt med en lille trollingmotor. Er der lidt strøm og bølger holder den ikke kursen ret godt.
    Så, mit bud ville være, 4t motor bagpå. Jo mere du sejler, jo mere sparer du 😀;)


  • #7   7. jun 2017 enig med Jonas

  • #8   7. jun 2017 Jeg troller med en Mercury 2t 5 hk, det fungerer fint , har sat autopilot til den. bruger 1L brændstof i timen.

  • #9   7. jun 2017 Jeg har haft en 4 HK 4 takt på min mest som nødmotor....ville klart vælge en 4 takt igen da de er mest lydsvag og ikke soder til..:bare husk på at den ikke må blive for lille min 4 HK var i underkanten til min båd var det lidt strøb/modvind sejlede båden næsten baglens 😀Skal jeg have en på igen og det kommer bliver det 6 HK +

  • #10   7. jun 2017 Har selv en ekstre motor også som nødmotor og når vi skal ind over lavt vand bruger jeg den også , har valgt en 6 hk 4-takt til min båd og det passer fint til mit behov .

    Har prøvet en 3,5 hk men der var meget dårlige manøvre egenskaber..



  • #11   7. jun 2017 Steen b , var det på din nuværende du prøvede med, 3,5?

  • #12   7. jun 2017 Ole A .
    Det er på min nuværende båd ....


Kommentér på:
Ekstra motor / trollingmotor

Annonce