4.009 visninger
|
Oprettet:
Ferskvandskøling {{forumTopicSubject}}
Hey.
Ville lige høre om der er nogen herinde der ved hvad det vil kræve at bygge ferskvandskøling på en bådmotor.
Jeg har en Mercruiser 135 hk fra 91 hvor jeg lige har renoveret hele motoren og ville måske bygge sådan et sæt på hvis det kan fås og hvad det evt koster.
Nogen herinde der ved det??
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Når du køber et komplet kit, er der selvfølgelig diverse beslag, slanger osv med. Det er rimeligt let at installere.
Vil du "gøre det selv", så find en 3" varmeveksler fra en Mercruiser 3,7 l 4 cyl, de er af og til salg på ebay usa, prisen plejer ikke at komme over 100 - 150 USD. Den 3" varmeveksler var i underkanten til 3,7,eren, men burde være stor nok til 3,0'eren. Den originale veksler til 3,0'eren er i hvert fald mindre.
Du skal så selv i gang med at lave beslag, termostathus osv. Så hvis du har mulighed for dette, kan du spare en del, ved selv at lave diverse dele.
Det har jeg gjort på min 4,3 V6'er.
nov 2005
Følger: 1 Både: 1 Emner: 20 Svar: 44
du for motor temp op hvor den skal være og din motor bliver nu slidt op i stedet for at tære op .
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 16 Emner: 11 Svar: 240
Til Mercruiser V6 & V8 kan man faktisk få ferskvand på manifoldene også. Knæene kan dog aldrig ferskvandskøles.
Man kan supplere med en gennemskylning af motor, når man har været ude at sejle, uanset om båden ligger i vandet, eller på trailer og uanset om den er med ferskvandskøling eller ej.
Her er en, som har lavet sit eget skylle system på en Mercruiser 3,0L, der ikke har ferskvandskøling. Det kan bruges mens den ligger i vandet.
http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=540
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Emner: 16 Svar: 628
aug 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 11 Svar: 9
Mange tak for alle de gode svar, jeg har ikke så meget forstand på alle de systemer men ville gerne passe så godt på den som muligt og har givet den nyt knæk og manifol og impeller og toppakning og hele skidtet og den kommer max til at ligge i vandet 14dage af gangen så kommer den hjem og bliver gjort ren så ved ikke hvad de ville være bedst for den at monteret.
Ferskvandskøling