{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
19.826 visninger | Oprettet:

Thomas E
Thomas E
Tilmeldt:
18. sep 2005
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10

Strøm fra påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Jeg har en båd med en 30 Hk Yamaha påhængsmotor (fra sidst i 80'erne tror jeg), som jeg gerne vil bruge til at lade bådens batteri op med.

Under "låget" på moteren hænger et løst rødt kabel med en indbygget 20 amperes sikring. Med et multimeter kunne jeg måle at dette kabel i tomgang giver omkring 8 volt (multimeterets røde ledning til det røde kabel fra moteren - og multimeterets sorte ledning til stel). Jeg har endnu ikke målt mens motoren er oppe i højere omdrejninger, da det kræver at jeg sejler samtidig, men er sikker på at dette resultere i flere volt.

Hvordan kan jeg vide/måle om det er jævnstrøm eller vekselstrøm der kommer fra kablet?

Eller kan man eventuelt sætte en ensretter-diode på kablet sådan for en sikkerheds skyld (ved ikke hvordan sådan nogle dioder fungere)?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Strøm fra påhængsmotor
  • #1   18. sep 2005 Det lokale bådcenter plejer osse at være ret gode til sådan noget.. Men det kræver nok at de er yamaha forhandlere..

  • Thomas E
    Thomas E Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #2   19. sep 2005 Jeg ringede til Ballerup Marine Service. Her sagde de at jeg skulle ringe til en yamaha forhandler.

    Så ringede jeg til Pacific Boats (yamaha forhandler), og spurgte hvad der skulle til for at bruge min motor til at lade batteriet op, hvis det i "værste fald" var vekselstrøm der kom fra motoren. Der mente de at det ville blive alt for dyrt og at jeg skulle holde mig fra det.

    Han sagde at de ikke havde lavet dette før (hvilket jeg synes er lidt underligt), så hvis de skulle lave det, skulle de til at tænke, og tænke tager tid, og tid koster penge, sagde han.

    Derfor vil jeg prøve at lave det selv. Og ja, multimeteret gav kun udslag når den stod på DC. Kan man så være sikker på at det er jævnstrøm?

    Jeg har kigget på et laderelæ fra denne side:
    http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk
    (klik på "Lade-elektronik", og "Laderelæ 30 Amp.")

    Denne kan modtage strøm fra solpaneler, men også fra andre kilder som f.eks. en almindelig batterilader/omformer fra 220 V eller anden generator.

    Solpanelerne giver 18 volt (ved fuld sol), så det ser ud til at dette relæ selv kan regulere strømmen til batteriet.

    Nogen der kender andre steder hvor man kan få sådan et laderelæ?


  • #3   19. sep 2005 Jeg kender en der der selv lavede det på 15hk.. Der var et lille strøm udtag til lanterner som han satte til noget lader og noget.. Men det kræver nok noget elektrikker erfaring at lave sådan noget..

  • Bjørn M
    Bjørn M Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #4   20. sep 2005 DC er jævn strøm, men de 8 volt er ikke nok til at lade på et 12 volt batteri, du er nød til at gasse motoren op omkring 3500omdr. da det er der generatoren lader bedst, du skal helst op på 14,4 volt før det er effiktiv.

  • Thomas E
    Thomas E Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #5   20. sep 2005 Jeg prøvede igår med moteren oppe i omdrejninger, og den kom helt op på over 30 volt (ved stille sejlads ca. 20-25 volt).

  • Bjørn M
    Bjørn M Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #6   20. sep 2005 Jeg ved ikke helt hvad den ledning er til , det er næppe til at lade batteriet med, det kunne være sjovt at vide hvor mange amp. du kan trække ud af den...?

  • Thomas E
    Thomas E Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #7   20. sep 2005 I tomgang giver den omkring 5 ampere (ved ca. 8 volt). Har desværre endnu ikke målt ampererne når moteren er oppe i omdrejninger.

  • Bjørn M
    Bjørn M Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #8   20. sep 2005 Jeg tvivler osse på du kan måle mere en de 5 amp. men hvordan du kan kommer til at brugen den ledning til at lade på dit batteri ved jeg ikke, jeg ville prøve at ringe til nogle som ved noget om det, et elektro firma der laver generatore på biler og lign. kan helt sikker hjælpe dig. Jeg ved ikke hvor du bor i landet, men jeg plejer at bruge Skjern Elektro, de er kanon dygtige. men jer er sikker på der ligger nogle i nærheden af dig som kan hjælpe....

  • #9   21. sep 2005 Hej med dig,hvis den sorte , og den røde ,kommer ud under svinghjulet er det ladestrøm til forbrug,og er veksel spænding,så skal der en diode/ensretter på
    OBS. De amper du taler om,er en forbrug man kun kan måle i serie med en lampe-pumpe eller radio som forbrug.


  • Bjørn M
    Bjørn M Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 5
    #10   21. sep 2005 Du skal bare være 100% sikker på at det ikke er strømmen til tændingen du begynder at pille ved.

    Men hvis den røde og sorte "sidder" for sig selv skal du have fat i et lade relæ til(så vidt jeg husker havde du målt DC=jævnstrøm) til jævn strøm, så burde det kunne lade sig gøre, men tag lige og snak med en elektronik mand om det....


  • Thomas E
    Thomas E Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #11   5. okt 2005 Nå, men det endte med at jeg købte denne lader:
    http://solkraft.dk/product.asp?product=780&sub=124&page=1&lang=dk

    Den kan tage op til 44 volts input og max 30 ampere. Dette passer fint da min motor max giver 31-32 volt (og på det røde kabel fra motoren sidder en 20 amperes sikring).

    Når motoren kører/lader giver batteriet ca. 13,80 volt (mod kun lidt over 12 volt når den ikke kører). Så det ser ud til at virke helt fint..

    Tak for jeres input..


  • #12   18. jan 2006 Hej Thomas E,
    Som ny bruger af denne side kan jeg se at du har haft dine problemer med hensyn til ladning fra din motor til batteri, det system du har monteret ser jo ud til at virke så nok om det.
    Jeg vil dog lige komme med et par tekniske oplysninger med hensyn til ladning fra din motor, jeg går udfra at det er den 3cyl model med el-start. Denne motor er udstyret med en ladespole, der kommer 2 ledninger ud under svinghjulet en grøn og en grøn/hvid dette er vekselstrøm.
    Disse ledninger går til en lille sort boks, denne boks er en voltregulator og ensretter, her har du en rød og en sort det er jævnstrøm. For at du kan måle den rette volt skal disse 2 ledninger monteres til et batteri, du vil så kunne måle ca 14v og 6-8 amp fra ca halv til fuld gas.
    Rød til + og sort til -
    Har du ellers problemer med motoren kan du blot spørge.


  • Thomas E
    Thomas E Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #13   19. jan 2006 Hej Andre,
    Tak for dine kommentarer. Tror faktisk at det ser nogenlunde ud som du har beskrevet - mener i hvert fald at den røde ledning kommer ud fra en lille sort boks. Men motoren startes med snoretræk så jeg ved ikke om det er helt efter bogen, men indtil videre virker det i hvert fald fint..


  • #14   19. jan 2006 Hej igen Thomas,

    Din motor er helt normal, de fleste Yamaha motorer i
    20-25-30 hk blev leveret med ladespole og voltregulator/
    ensretter lige til at forbinde til batteri, uanset om de var med el-start eller håndstart.
    God fornøjelse med motoren.


  • Frank S
    Frank S Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #15   5. mar 2017 hvordan ser det ud med en 15 hk marineer er der ensretter i sådan en

  • Frank S
    Frank S Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #16   5. mar 2017 har købt en jolle der er lanterne og horn samt fishfinder og et batteri i fronten ville gerne have det blev ladet under sejlads motor er en 15 hk marineer er der ensretter på sådan en


Kommentér på:
Strøm fra påhængsmotor

Annonce