{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.693 visninger | Oprettet:

morten d
morten d
Tilmeldt:
9. jul 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

strøm fra påhængsmotor? {{forumTopicSubject}}

hej.
jeg har en ældre 25hk yamaha motor, som jeg gerne vil have til at lade båden batteri. jeg har fundet de to ledninger der genere vekselspænding. dette skal jo så laves om til jævnstrøm. hvordan gør jeg det. jeg skal vel bruge en ensrette og en regulator. skal ensretteren på inden regulatoren? kan man evt. få det samlet i en? og hvor kan man købe det til en fornuftig pris?

på forhånd tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  strøm fra påhængsmotor?
  • #1   17. jul 2009 du kan få en komplet box med ladeensretter og relæ..men den er dyr,,hvad giver de 2 ledninger i spænding... bare så du ikke har taget dem til cdi boksen

  • morten d
    morten d Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #2   17. jul 2009 de gir 8v volt i tomgang og stiger ved omdr. men den er ikke i vandet så ville ikke gasse motoren for meget op

  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #3   18. jul 2009 Har du målt det som vekselspænding eller jævn

  • #4   18. jul 2009 Jeg har lige købt laderelæ og ensretter til min Johnson 25hk, måtte af med 300kr ialt, fik lidt rabat smiley

  • morten d
    morten d Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #5   18. jul 2009 det er veksel spænding. hvor har du købt det? og i hvliken rækkefølge satte du det i?

  • #6   18. jul 2009 Har købt det igennem min fars arbejde, Ensretter på de to ledninger der går ud fra svinghjul og så laderelæ og batteri

  • morten d
    morten d Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #7   18. jul 2009 okay. har købt en ensretter. troede ikke et laderelæ reguleret spændning, men blot slog fra hvis spændning oversteg en hvis spændning? nogen der ved hvor man kan købe sådan et relæ?

  • #8   18. jul 2009 Laderelæ slår fra når den kommer over en vis spænding ja, mener det er 14,7 volt den slår fra ved smiley

  • morten d
    morten d Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #9   18. jul 2009 men det er jo også et problem. det meste af tiden vil den lade med en højre spænding og så vil den jo været slået fra det meste af tiden, på nær i tomgang. og så bliver batteriet ikke ladet

  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #10   19. jul 2009 Et ladrelæ er beregnet til en gammeldags kadegenerator. Den styre spændingen til magneten for at gi en jævn spænding på max de 14.7V fra generatoren.

    Jeg går ud fra du bare har en Stator med to ledninger fra. Det du skal bruge er en spændingbegrænser efter ensretteren.

    Men din stator er næsten helt sikkert dimensioneret efter at gi ca 14V ved max omdr. Så du skulle kunne nøjes med en ensretter.


  • morten d
    morten d Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #11   19. jul 2009 har købt en ensretter. nu er det jævnstrøm. men der er ikke nogen begrænser, så den overstiger 14,7v. ved en smule forhøjet omdr. får den over 18v. hvor kan man få sådan en strømregulator/begrænser henne. der passer til de volt jeg skal bruge?

  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #12   19. jul 2009 Dit batteri kan sagtens tåle at få 18 Volt. Det er jo nok begrænset hvor mange amperre den kan yde. Problemet er hvis du har noget elektronik monteret direkte på batteriet. Digitale omdr-tæller og den slags.


  • morten d
    morten d Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #13   19. jul 2009 ja, men jo højere omdr. motoren er des højere stiger volten.. også over de 18v. og alt udstyret er monteret direkte på batteriet. det eneste "problem" nu, er bare at finde ud af hvor jeg kan finde en billig regulator. der skal kunne klare et indput på op til 30v og skal have et output på ca. 13,8V

Kommentér på:
strøm fra påhængsmotor?

Annonce