Hjælp til knækket træmast. {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg håber i kan hjælpe mig med følgende spørgsmål.
Mig og konen har lige købt en gammel 30 fod sejlbåd ( LA Krydser ). Vi skulle så have masten monteret. Uheldigvis rev kranen sig løs og mast knækkede ca 1-1,5 meter fra top. ( masten er 12 meter lang og hul
indeni ). Knækket gik langs de originale liminger,
Vi har derefter samlet den sammen med skruetvingere samt limet den sammen med 2 komponent lim. Men hvordan kan vi forstærke masten. Fordi
at jeg tror ikke limen er nok til når der kommer sejl op. Selv har vi en Ide om at sætte 2 meget lange rustfri beslag ( måske 150 cm ) på og
bolte igennem for at stabilisere.
Jeg håber at i kan hjælpe os. Da det er vores første båd og vi ikke er kyndige på området.
Hilsen Jonas & Maria
jul 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 30 Både: 5 Emner: 20 Svar: 761
sep 2008
Følger: 2 Både: 1 Emner: 3 Svar: 33
ved fra den gang jeg arbejde der ude at vi hade et par job med nogle træ maste der hade dit problem
håber du kan bruge det her til noget
jul 2010
Stefan, Jeg har allerede limet mast sammen igen. Men det lyder meget logisk med en forstærkning indenfra. Men ville gerne lave den udefra da den er limet sammen nu. Tror du min ide med lange beslag og bolte ville virke. Ideen er jo at de ikke spændes hårdt, således at det ikke presser ind på mast men bare stabiliserer.
feb 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
feb 2010
Følger: 1 Både: 1 Svar: 15
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.401
Monteres på masten med rustfri lange skruer.
apr 2008
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.401
apr 2008
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg skriver for at finde ud af om i fik løst problemet med jeres mast.
jeg ved godt det var i 2010.
Jeg tænkte bare om i e.v.t havde løst problemet og havde skiftet den ud med en aluminiums mast og bom og hvis om i så havde en træbom liggende som det var muligt at købe da jeg har været uheldig at få min stjålet fra havnens mastehus.
Håber på svar hvis i da stadig er medlem af forum. På forhånd tak
Hjælp til knækket træmast.