{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.914 visninger | Oprettet:

Valg af stabil jolle. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er på udkig efter en super stabil jolle i størrelsen 13-17 fod.

Efter at have googlet lidt frem og tilbage, er jeg kommet fremt til, at de mest stabile må være en af følgende joller.

Limbo 13/14/16

Dell Quay Dory 13

Trifoil 70.

Disse joller er af katamaran og trimaram typen, hvilket skulle være de mest stabile.

Har i kendskab til andre typer ?

Der skal monteres en Yamaha F40 fra 2011 og jollen skal gerne have styrepult. Der skal stiges meget op og ned i jollen og meget ind og ud af jollen, så stabilitet er en stort krav.

Kom gerne med indspark.

Mvh

Torben




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af stabil jolle.
  • #1   20. jun 2018 Vi havde engang en 14 fods Terri (tror jeg nok det staves). Den savner jeg stadig til småture. Der sad en 35 hk. på uden den på nogen måde var vild.

  • #2   20. jun 2018 En båd med Trifoil bund er stabil rigtig nok som du siger.
    Dog er de dårlig til manøvrere i høj fart, dette giver et stort minus.
    Så der er også minus ved dem smiley

    Hvad med Shetland fx 536 model.
    De lægger rigtig godt i lidt sø, og er nemme at have med at gøre.
    Ejer selv sådan en model smiley


  • #3   20. jun 2018 Gå efter en Limbo 16/460 den sejler som en raket med 40 hk, de 2 andre limboer ville jeg ikke turde sætte 40 hk på, de er heller ikke godkendt til det hvis det betyder noget for dig. Trifoil og Dory har begge skum i bunden, og er berygtet for at suge vand med tiden, så dem ville jeg glemme alt om.

  • #4   20. jun 2018 Jeg sejlede som guide på bla. en limbo. Den mest stabile jolle jeg har været på. minus er at den banker meget i modsø.

  • #5   20. jun 2018 Kegnæs 470. kåret som den mest stabil jolle i Bådnyt. godt nok mange år siden, men den ville jeg købe. Hvad hjælper det at en båd er stabil, hvis fribordet ikke er ret højt.

  • #6   20. jun 2018 Limbo 16 og Kegnæs 470 er fine joller og rigtigt stabile , har selv sejlet meget i Kegnæs 470 for år tilbage med en 40 hk påhængsmotor virkelig stabil og vel sejlende båd .

    En af de 2 joller ville jeg gå efter ..


  • #7   20. jun 2018 Kegnæs 470 og en 40 yamaha 4 Takt så er man godt sejlende.
    Den har jeg brugt meget til Åleruser.
    Er det den selvlænsende model, kommer der vand ind i bag hvis man laster den for hårdt smiley
    Det løber dog ud igen når båden får noget gas.
    Det finder man hurtig ud af smiley


  • #8   21. jun 2018 Hvad med en RIP ... de bliver jo brugt meget af folk der dykker og er meget stabile, samt de har gode egenskaber med fart.
    Okay tror så ikke at jeg selv ville bruge den til at fiske fra smiley


  • #9   22. jun 2018 Martin. Jeg havde også en Terhi (staves det vist). Og så er den finsk! Nem at sejle, sikker og stabil. Et godt valg.
    En Rügen-jolle er også et godt valg, ligner Askaladen. Rügen-jollen blev anvendt som skoleskib i det tidligere DDRs marine. - Men vigtigt! Har man brug for at kunne krybe i læ eller ikke?


  • #10   22. jun 2018 Jeg siger mange gange tak for alle indspark.

    Jeg vil nu kigge nærmere på Limbo 16 og Kegnæs 470, men kom endelig med flere bud.

    Er der nogle evt nogle stabile alujoller derude i kan anbefale ?


  • #11   10. nov 2018 Jeg vil ikke bytte min dory 13 for noget, heller ikke selvom jeg står med et skum projekt.
    Den er netop blevet skåret op idag!


  • #12   10. nov 2018 Kan varmt anbefale Rügen-jollen. Har selv haft en sådan.

Kommentér på:
Valg af stabil jolle.

Annonce