{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.449 visninger | Oprettet:

Antal personer i båden/CE mærkning? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lige købt en Monterey 250. På båden er der et klistermærke fra fabrikanten hvorpå at der er angivet at der max. må være 12 personer ombord!

Ved siden af er der et CE mærke, her står der max. 6 personer eller vistnok noget med 900 KG

Det mærkelige er så at der i CE dokumenterne står ordret: "anbefalet personer ombord: 6 personer", "anbefalet" er jo bestemt ikke det samme som MAX.!!? Desuden er 900 kg heller ikke det samme som 6 personer - vel nærmere 10 personer.

Der er 9 siddepladser på båden og jeg vil bestemt gerne sejle med mere end 6 personer. Hvis nu man er 7 elelr 8 personer og bliver stoppet, og viser dokumentet med 900 kg og at der står "anbefalet" tror i så at man slipper afsted med det? Og i så fald ikke, ved I hvad bøden er på?

På forhånd tak for svar!

/Tonny


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Antal personer i båden/CE mærkning?
  • #2   10. nov 2010 Viser endnu engang at CE mærkning er noget opblæst crap.

  • #3   10. nov 2010 Tja, eller også er den CE-mærkning på Tonny Ts "nye" Monterey ikke helt efter bogen smiley

  • #4   10. nov 2010 Lars T.

    Jeg ved ik hvad du mener "efter bogen" - det er trods alt ikke kun et klistermærke vi taler om, men nogle dokumenter med stempler og underskrifter på, mere kan man vel ikke forlange!?

    Men egentlig er jeg også p.... ligeglad med den CE mærkning, det er jo kun fordi at det er lovkrav, så skulle der være noget galt med den, så er det jo forhandlerens problem og ikke mit...!


  • Jan J
    Jan J Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #5   11. nov 2010 CE mærkning for både er indelt i 4 design kategorier benævt med bokstaver A til D

    A = Hav gående både der kan klare mere end 20 m/s og bølger over 4 m.
    B = Kystnært hav, max 20 M/s og max 4 m. bølger.
    C = Kystnære områder (også kaldet beskyttet farvand), max 13 m/s og max 2 m. bølger.
    D = Søer, kaneler og lign., max 10 m/s og 0,5 bølger

    De fleste speedbåde er i designkategori C
    Så i Tonny's tilfæde er den godkendt til C med max 6 personer om bord og D med 12 personer om bord.

    Jo flere der er om bord jo mere ustabil bliver båden da vægten (tyngdepunktet) som regel altid vil være over vandlinien


  • #6   13. nov 2010 Super svar fra Jan og tefan - tak.

    Jeg bskal nok ikke bekymre mig så meget hvis jeg vil have et vennepar med børn med så. 4 voksne og 4 børn i fjorden lyder ikke til at stride imod det anbefalet, så!


Kommentér på:
Antal personer i båden/CE mærkning?

Annonce