{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.488 visninger | Oprettet:

håndholdt vhf {{forumTopicSubject}}

hej BG
har overvejet at anskaffe en håndholdt vhf men har ikke vhf certifikat endnu.
så ville høre om man kan bruge sådan en alligevel midlertidig så man kan høre de andre lystfiskere i nærheden og evt kan lave nødkald hvis der er brug for det.

har læst en masse om kaldenavn og MMSI nr som man får når man har certifikat..... kan en håndholdt bruge til at starte med uden man har de ting ???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  håndholdt vhf
  • #1   16. jun 2012 Jeg har også en ny vhf og den virker fint selv om man ikke indtaster det nr. som den spørger om når den tændes.

• #2   16. jun 2012 Du kan fint bruge den til det formål du beskriver, for alle må foretage et nødopkald på en VHF uanset om de har certifikat eller ej. Og så kan du ellers bare bruge den som en "lytte" kasse. Men hvis du vil snakke med andre, ja så skal du have certifikat.

• #3   16. jun 2012 Reglerne foreskriver at en VHF ikke må benyttes uden certifikat. Dvs den må ikke engang tændes.

Årsagen er at man når man erhverver beviset underskriver en tavshedspligterklæring om at det er under strafansvar at viderebringe informationer man hører over radioen.

I forbindelse med nød er sagen anderledes idet at man må bruge alle forhåndenværende midler til at påkalde assistance.

Kan kun anbafale at tage et bevis. Man lærer en del omkring kommunikation via radio og især omkring nødmeldinger.

• #4   16. jun 2012 k ville bare være sikker på at den kunne virke til "lytte kasse"/nødkald uden certifikat..så kan man i det mindste kan høre hvis andre har brug for hjælp og kan kalde hvis man selv har brug for hjælp.

regner ikke med at skulle bruge den til kald men det er jo meget rart at kunne følge lidt med i hvad der sker i området omkring ens båd ang andre lystfiskere/nødkald.

P.S. har tænkt mig at tage certifikat senere men har ikke tid i øjeblikket.

• #5   16. jun 2012 har kigget på denne her : http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1139

• #6   16. jun 2012 vil en stationær vhf også virke uden man har certifikat/MMSI nr ?

den skal ikke bruges meget men når man for det meste har 3 unger i båden er det meget rart med den sikkerhed at man kan lave nødkald.

• #7   16. jun 2012 Håndholdt eller stationær gælder samme regler.

• #8   16. jun 2012 ja ved godt at reglerne er de samme ... men kan stationær vhf også bruges uden certifikat som lytte/nødsender ?
    eller er der lavet noget ved dem så de kun virker når der er lagt MMSI nr ind.

• #9   16. jun 2012 min er stationær (en Garmin VHF 100i) og den virker fint uden MMSI nr. Den spørg om nr. når den starter, men hvis man ikke har noget, skal man bare trykke på knappen (clear) også fortsætter den. :o)

• #10   16. jun 2012 Hejsa,grunden til at man skal indtaste et MMSI nr. er at dette bliver udstedt af søfartsstyrelsen og at man i denne forbindelse opgiver sit navn og data på båden som radioen er monteret i, der skal også tilkobles en GPS til radioen... når man trykker på NØDKALD/DISTRESS knappen på radioen udsender den MMSI og GPS position, altså er man nem at finde... køb en radio som kan tilkobles GPS og MMSI, det kunne jo være at du senere vil bruge dette... radioen køre fint UDEN GPS og MMSI. Denne type radio kan fås for lidt over 1000 KR

• #11   16. jun 2012 har lige læst at man godt kan få MMSI/kalde navn uden man har certifikat.

P.S. er dog stadig ikke lovligt at anvende den før man har certifikat

• #12   16. jun 2012 efter at læse en del på andre sider har jeg nu fundet ud af følgende :

du må godt have vhf i din båd og du må også gerne lytte til den...og du kan også få kaldenavn/MMSI nr til den uden certifikat.
    den må bare ikke bruges til at sende fra før du har certifikat eller der er en anden ombord der har certifikat.

håber det kan hjælpe andre der undre sig over hvordan det hænger sammen smiley

• #13   17. jun 2012 Af sikkerhedsmæssige årsager kan jeg kun bakke op om din beslutning m.h.t. at have en VHF ombord.
    Hvis man ved hvordan den skal betjenes, og ikke har behov for at sludre sammen med andre, ja så behøver du jo ikke et certifikat.
    I alle mine tidligere og nuværende båd, har der ALTID været VHF. Og jeg har "beklageligvis" aldrig fået taget det certifikat. Men jeg bruger også kun min VHF, til samme formål, som du har tænkt dig at gøre.

• #14   17. jun 2012 Michael, er det i en officiel bekendtgørelse at der nu står man gerne må lytte til den???

Det har altid - før i tiden - været FORBUDT at lytte til radiokommunikation uden at have et certifikat.

Det er helt rigtigt at man kan søge Søfartsstyrelsen om et kaldesignal og MMSI nummer uden at have et certifikat.

• #15   17. jun 2012 har kigget lidt rundt og fandt den her side :
    http://www.dkscan.dk/wrap.php?25
    og så den de linker til som er noget der træder i kraft 1 juni 2012 :
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141490#Bil1

kan godt være jeg misforstår det men for mig ser det ud til at det er tilladt.

• #16   17. jun 2012 Hmmm.........virker lidt ulogisk, at det skulle være forbudt at lytte til radiokommunikation uden at have et certifikat.
    For det vil jo sige, at hvis der er nogen som er i nød, og kalder S.O.S over deres VHF, ja så må man ikke lytte til dette S.O.S. Og gør man det, og sejler ud til dem som er i nød, ja så gør man noget ulovligt. ?????????

Kommentér på:
håndholdt vhf

Annonce