{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.184 visninger | Oprettet:

arne N
arne N
Tilmeldt:
2. feb 2019
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1

Glasfiber på gammel kutter {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et par spørgsmål vedr. glasfiber på træbåde.
vi overvejer at købe en ombygget kutter som for 15 år siden blev belagt med glasfiber. For 2 år siden var den oppe for at blive slebet og fik ny grund- og bund maling.
Det skal siges at vi ikke ønsker at sejle i båden, men primært bruge den som "sommmerhus" - dvs. bare lade den ligge i havnen og hænge lidt ud i den.
Jeg kan se i diverse grupper, at der er en generel holdning til at man ikke skal købe både med glasfiber. Båden passer dog rigtig godt til vores ønsker - men vi er selvfølgelig ikke interesseret i at få fat i en båd der rådner hurtigt.
Jeg har været nede at se den et par gange - og der hvor der er adgang til træværk virker det sundt. der er intet der tyder på fugt, og ingen fugt lugt/råd lugt. Jeg ved godt at det kan man jo ikke regne med.
Men er der nogen måde jeg kan checke det på? - og hvis man nu om 2 år opdager et lille hul i skroget, kan det så repareres?

Jeg håber at der er nogen der har lyst til at bruge 2 minutter på at guide.
ps. Jeg kan se at mange bare skriver at træbåde belagt med fiber rådner. Jeg ved dog ikke om det primært er en holdning - eller er der nogle der har konkrete erfaringer?

og mange tak på forhånd for svar smiley
har vedhæftet et billede...

vh Arne


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Glasfiber på gammel kutter
  • arne N
    arne N Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
    #2   4. feb 2019 Hej jens.
    Mange tak for svaret. Som jeg ser det så er problemet dybest set, at hvis man ikke selv har lavet glasfiberarbejdet - så har man ingen chance for at vurdere om det er lavet godt. Og som udgangspunkt vil det være som at trække i lotteriet..... smiley
    Mange hilsner, Arne


  • Steffen J
    Steffen J Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #4   25. feb 2019 Hej Arne
    Du skal have båden op af vandet og så banke på den alle steder.
    Hvis træet er friskt indvendigt og glasfiberen ikke har sluppet sin vedhæftning til træet er den OK.
    Du kan høre på lyden om vedhæftningen er i orden. En hård massiv lyd så er den i orden, og den lyd har den nok næsten over det hele. Finder du en hul- eller blød lyd så har du fundet en "uregelmæssighed" og hvor alvorligt det er! ja det kommer an på størrelsen af arealet og blødheden.
    Og iøvrigt er det altid en god ide at se en båd på land før man køber den.

    God fornøjelse - Mvh Steffen


Kommentér på:
Glasfiber på gammel kutter

Annonce