{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Aske L
Aske L
Tilmeldt:
17. maj 2020
Både: 1 Emner: 3 Svar: 7

Blød glasfiber på køl - repartion? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg er i gang med den helt store renovation af en gammel jolle, der ser ud til at være delvist hjemmebygget af den tidligere ejer,

Båden har en større skade på kølen som kan ses på billedet. Glasfiberen er blød og flækker af hvis jeg bruger en spatel.

Hvordan vil I forslå at jeg reparer skaden? Skal jeg hakke løs til at er af og så give den en omgang glasfiberspatel? Eller skal jeg skære hele området af og bygge det op med glasfibermåtter igen? Eller noget helt tredje?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Blød glasfiber på køl - repartion?
  • Aske L
    Aske L Tilmeldt:
    maj 2020

    Både: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #1   11. jul 2020 Her kommer lige et billede lidt tættere på:

    PS. Det skal også lige tilføjes at jeg havde givet området et tyndt lag spartel og 3 gange primer, men det flækkede blot af da jeg lade båden i vandet for at optegne vandlinjen. Det betyder desværre også at der er trængt noget vand ind i glasfiberen.


    profilbillede
  • Aske L
    Aske L Tilmeldt:
    maj 2020

    Både: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #3   11. jul 2020 Hej Jens

    Tak for det gode og hurtige svar. Nej, der er desværre glasfiberdæk ovenover så jeg kan ikke tilgå det fra oven.

    Det afføder dog to yderligere spørgsmål:

    1. Noget godt råd til at fjerne den dårlige glasfiber? Vil en slibemaskine med groft sandpapir være passende?

    2. Jeg kunne godt være bange for at der er trængt lidt vand ind i skroget. Er det bare noget man lever med? Eller er der noget der kan gøres her?


  • Aske L
    Aske L Tilmeldt:
    maj 2020

    Både: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #6   11. jul 2020 Hej Jens

    Jeg har nu været i gang med at slibe det løse/mørke glasfiber væk. Der var et sted hvor glasfiberen var dårlig hele vejen ind, og der er nu et hul ind til skroget (se billedet). Der er åbentbart træ derinde og det har fået lidt vand kan man se, men det er kun den yderste mm der er blød heldigvis. Der kom ikke noget vand ud da jeg tippede båden.

    Ændrer dette noget ved proceduren, eller kan jeg bare smække glasfibermåtter på som du forslog?

    Ift. bundprop er det lidt underligt på denne båd (eller måske er det normal, det ved jeg ikke) men bundproppen er forbundet til dækket. Så der går et rør fra et hul i dækket ned til bundproppen. Jeg har undret mig lidt over det.


    profilbillede
  • Aske L
    Aske L Tilmeldt:
    maj 2020

    Både: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #8   11. jul 2020 Tak for rådene Jens!

    Jeg tror ikke at der er andre skader på skroget af den kaliber.

    Som det kan ses af billedet endte jeg med at fjerne en del mere for at få al den dårlige glasfiber væk. Har du nogen råd til hvordan jeg reparer et så stort hul på bådens underside? Jeg kan ikke vende den på hovedet desværre. Skal jeg fylde tomrummet op med noget for at jeg har noget at lægge glasfiberen op i mod? Det er jo vigtigt at jeg går den rette tykkelse på (ca. 1 cm).

    Ift. proppen på bådens hæk ser det temmeligt mystisk ud når jeg ser derind. Der er som sagt et rør op til bådens dæk, men det ligner også at der er en forgrening på røret. Jeg må prøve at se hvor det fører hen.


    profilbillede
  • Aske L
    Aske L Tilmeldt:
    maj 2020

    Både: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #10   12. jul 2020 Hej Jens

    Ok, ja det lyder fornuftigt at bruge glasfiberspartel til at bygge bunden op, og så bagefter have det at lægge måtterne ud på.

    Ja, at vende den på hovedet er ikke en mulighed desværre.

    Tak for videoen - den er et godt udgangspunkt. Det bliver en meget svær opgave det her, da formen på kølen er temmeligt svær at replikere.

    Jeg lægger et par billeder op undervejs, så du kan se hvordan det går smiley

    Igen, tusind tak for vejledningen!!


Kommentér på:
Blød glasfiber på køl - repartion?

Annonce