{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.566 visninger | Oprettet:

michael h
michael h
Tilmeldt:
1. nov 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30

Køb af båd.... Model? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, vi er meget på udkig efter en båd, vi har nogle behov den skal dække. Små weekend ture Samsø og tunø og sådan(fra bønnerup) og så skal det bruges til fiskeri, det er nok det primære, men vi vil også komme til at bruge den som flydende sommerhus men en enkelt overnatning i egen havn..
Vi har kigget meget på uttern 6000, men vil godt have noget der er nyere.
Er der andre modeller i den stil som du. Siddepladser inde og stort dæk til fiskeri ude?

Og hvis man står med et valg og indenbords motor eller påhængsmotor hvad ville i så foretrække..

Prisleje for båd med udstyr, max 225.000


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af båd.... Model?
  • #1   9. dec 2012 Helt klart påhængsmotor !

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #2   9. dec 2012 Hvorfor? Ikke fordi jeg selv ved det men du har jo nok en god grund til at du hellere bil have påhæng.. Billigere? Nemmere? Bedre kvalitet ?

  • #3   9. dec 2012 billigere og nemmere i indkøb og når det virker.. men kvaliteten og velligholdesen dårligere og dyre

  • #4   9. dec 2012 Er det ikke større risiko for at påhængsmotoren bliver stjålet?

  • #5   9. dec 2012 Jeg tror jeg har fundet den helt rigtige....også enda med diesel (150 hk Volvo Penta)
    (link fjernet)
    Ok den skal lige hentes hjem, men så får i altså også en fed skude ;o)


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 17
    #6   9. dec 2012 Ørnvik 640 weekend er da en mulighed. De fås både med udenbords og indenbords motor

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #7   9. dec 2012 Leif b, rigtig fin båd må jeg sige det kunne helt sikkert være sådan en, hvis bare prisen så var der. Og hvis den var tættere på end frankrig.

    Jeg tror ikke der bliver stjålet 80+ hk motore, de er simpelthen for store.

    Vi har kigget meget på ørnvik/QuickSilver weekend modellerne, er det gode både og hvad ville i vælge, den 135 hk indenbords mercruiser eller en udenbords 4 takter, og hvilken påhængsmotor er jeres førstevalg Yamaha mercuri eller noget andet?


  • #8   9. dec 2012 Jeg synes jeg har set flest Yamahaér men Mercury er vist heller ikke dårlig. Hvis du bare holder dig til de vel-renomerede mærker, tror jeg ikke at der er den store forskeld på en moderne påhængsmotor idag.

  • #9   9. dec 2012 Garantere dig for at 80 hk + også bliver stjålet.. Har oplevet 200 hk motorere blive stjålet flere gange i vores havn.. Kender ikke de større ørnvik både men kender de små og sådan en ville jeg aldrig nogensinde købe!

  • #10   9. dec 2012 Det er lidt synd at du ikke vil hente den i udlandet. Jeg tror ellers man for meget mere brugt båd for pengene uden for danmark, også er udvalget også større. Jeg har tilfældigtvis lige fundet en til. lidt mindre men meget billigere.(link fjernet)


  • #11   9. dec 2012 sådan en her

    http://www.baadgalleri.dk/galleri/5915-oernvik_640_weekend

    nicolai


  • #12   9. dec 2012 Den ser fin ud den Ørnvik Nicolai har linket til.... Men er helt enig med Chris N, de små ørnviks de kørte kampagne på for nogle år siden, er ikke meget værd.... tung båd i forhold til den lille motor og ikke rigtig så meget plads, giver ikke så meget sejl glæde (baseret på mit perspektiv og erfaring)....

    Tror meget det er en smags sag, om man er til indenbordsmotor eller udenbordsmotor.

    Men har haft både indenbords og udenbords, og jeg foretrækker helt sikkert udenbords, de er lidt dyre i indkøb pr hk... men så slipper du også for det z drev, (især hvis det er en lidt ældre model, er Det MIN erfaring det går meget i stykker)
    Dog er det lækre ved en indenbords du har plads til en badebro...
    Men hvis du vælger en med indenbords sørg for at købe en v6 med de ca 200 hk... gerne MPI version. ( og helst ikke for gammel, samt tag en olieprøve af drevet, for at se det ikke er utæt eller noget andet træls)
    Det samme gælder hvis du skal have en udenbords motor, sørg for ikke at købe en for lille motor. Men det er også fordi det er rart at have det kraftoverskud som det giver.

    Mvh Kristian,
    PS kan det virkelig betale sig at køre en smut tur til udlandet for at båden med hjem... selvom jeg tror i den prisklasse kan du virkelig også få nogle heftige afslag herhjemme...


  • #13   9. dec 2012 Ja det er en fed båd, Nicolai har linket, men hvad koster den? Men som Kristian skriver:" Tror meget det er en smags sag" ikke kun med motorer, men også med mærke båd. Jeg synes selv at Beneteau laver nogle fede fiske/fritds-både, men jeg synes ikke der er så mange af dem, herhjemme.

  • #14   9. dec 2012 Jeg ville gå efter en ældre men vedligeholdt båd med diesel og aksel.
    Evt. Som denne.
    http://www.dba.dk/ideal-motorbaad-aarg-2004-22/id-88147303/


  • #15   9. dec 2012 har en kammerat der har en magen til den jeg linkede til med 135 hk verado . masser af plads til alt . og den sejler rigtig rigtig godt også i vind må ikke sammenlines med de små chris n snakker om .

    (link fjernet)

    dog med indenbords motor .dem har jeg dog ikke sejlet med

    nicolai


  • #16   9. dec 2012 Jeg tror nu også at jeg ville vælge den som Jan S.har fundet.

  • #17   9. dec 2012 hmmm, havde jeg ikke.... var gået efter den ørnvik i en udenbordsmotor model... simpelthen for at have muligheden for at sejle hurtigt... samt er den noget nyere...

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #18   9. dec 2012 Tak for de mange svar og meninger, det er mange ting man skal tænke over, og det er mange penge.

    Nicolaj du linker til 2 nåde, er de begge til salg?
    Din kammerats ser fin ud, og overvejer meget at det skal være indenbords, simpelthen fordi vi har hund med, og hvis den skulle ske at springe over bord eller hvis vi skulle bade er det muligt at få den op i båden igen, sådan en våd labradvask vejer jo 50 kg og ridser nok af helvede til uden badebroen.
    Og så er det jo rart motoren ikke sidder i vejen på hækken

    En gammel diesel ville være fint. Men 12 knob er ikke helt nok


  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #19   9. dec 2012 Jeg vil godt hente båd i udlandet, men det er meget meget dyrt at tage afsted for at se dem, og for så er der lige transporten hjem... DYRT

  • #20   9. dec 2012 michael
    den første jeg linker til er en der er her inde . bare for og vise min tanke .
    den anden er en jeg fandt på gul og gratis så den er til salg . de er også til salg på dba

    jeg ville kigge på blocket i sverige efter en . og ikke være nervøs for og købe en der

    har som sagt ikke prøvet en med indenbords motor . kan kun sige den med udenbords sejler godt selv om der er buler på overfladen .

    nicolai


  • #21   9. dec 2012 jeg vil ikke købe en ørnvik da den taber sine penge hurtigt igen..... og til ´din penge pung så vil jeg sku søge noget andet der er lidt mere lækkert

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #22   9. dec 2012 Casper som hvad havde du tænkt

  • #23   9. dec 2012 et godt alternertiv vil være en bayliner for 225 k vil du kunne finde en 30" fra en 1999-2002 eller måske nyere .... det vil være mit råd man kan hurtigt køve en der er for lille og så er det ikke sjovt at være sammen da det hurtigt giver gnidninger..... hellere en lidt ældre men størrer.... og indenbors er ikke meget dyrer end udenbors.... motor... men flere kræfter......

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #24   9. dec 2012 Ja jeg har lige set en bayliner Express den ser rigtig fin ud.
    Hvor meget benno bruger den for at sejle fra Grenå til Samsø sådan en, det tager vel ca 2 timer at sejle derover


  • #25   9. dec 2012 Det er vel en V8 der ligger i den så? Det er ihvertfald på ingen måde billige at sejle den tur..

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #26   9. dec 2012 Ja det er V8 maskinen, ved godt det ikke er BILLIGT men kontra at man skal ha færgen over.
    Kender nogen et ca forbrug.
    Forbruget stiger vel også hvis motoren er for lille


  • #27   9. dec 2012 Kommer jo os helt an på hvordan man sejler:)

  • #28   9. dec 2012 Ved jo ikke hva du er til......men som sagt det aldrig billig og ha båd.......

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #29   9. dec 2012 Nej nej, men det eller et meget billigt sommerhus. Og vi elsker at være på vandet, vi har en lånebåd vi kan tá når vi vil, altså bare en jolle.. Og så campere vi meget i telt. Så vi har besluttet os for det er det vi vil..

    Hvad med drev og motor i sådan en bayliner fra 90-95 køre der bare, og bliver det ved at holde hvis det får det service som det skal?


  • #30   9. dec 2012 Har selv lige købt en century 3000 V8 det en pæn båd i mine øjne det er sådan noget jeg kan li

  • #31   9. dec 2012 Ja det er sikkert meget sjovt indtil tanken skal fyldes op igen. Så hellere betale 15-20.000.- for at få en båd over fra England.Så har du en fed båd på 7 meter med en 130 hk Volvo Penta DIESEL med fast aksel, for 200.000.- Så ville jeg aldrig vælge benzinslugeren.!

  • #32   10. dec 2012 min er en 5.7 med ferskvandskøling og bruger ved ca 20-21 kn 21-25liter i timen

  • #33   10. dec 2012 Min gamle Century brugte 45- 50 liter i timen ved ca 20 knob.
    Ca. 2.5 liter pr. Sømil i optimalt trim, den kunne da også bruge mere hvis man ville det smiley
    Så jeg er glad for min gamle diesel, og skrueaksel.
    Lavt forbrug imellem 0,6 og1.6 liter pr sømil
    Men også lav fart, det er bare en helt anden måde at sejle på, den ene er med vind i håret, fuld koncentration og højt forbrug. Forbruget giver lange arme for alt benzen skal hentes i dunke fordi der ikke er så mange havne der sælger benzin.
    Det er sgu lidt som da man var knægt og kørte med en fjernstyret bil, 15 minutters sjov og 6 timers ladning.
    Den anden er moderat fart på 8-10 knob topper ved 15, en kop kaffe og på autopilot.
    Efter en sæson med aksel og diesel, der jo er til at få i alle havne vil jeg aldrig have en benziner igen, måske en større diesel maskine smiley


  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #34   10. dec 2012 50 litter for en tur til Samsø, det er da ikke slemt.. Færgen koster 800 hver vej..
    Jeg kan godt li at have overskuddet i en benziner. Så indtil der kommer en diesel med smæk på bliver det benzin, selvom jeg sagtens kan se hvad du mener.
    Og kan man leve med 10 knob er det jo helt fantastisk.

    Men tror nu også min 4x4 ville få en 200 ltrs tank på ladet med pumpe, det med dunkene det er prøvet, dog med diesel fordi havnen ville ha 2,50 kr mere pr ltr end tanken 500 meter væk


  • #35   10. dec 2012 Pas nu på med at køre med 200 liter benz på ladet. Det giver en mega bøde.

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #36   10. dec 2012 Ikke hvis tanken er lavet til det, så er det ikke noget problem.. Så vidt jeg er informeret det er da gjort før som entreprenør uden problemer.
    Er der nogen der ved anderledes, må i det da godt sige det:)


  • #37   10. dec 2012 Man har vel også tid når man er ude og sejle....

  • #38   10. dec 2012 Vis man allerede lader det gå op i penge så skal man lade vær med og købe legetøj bum bum

  • #39   10. dec 2012 ADR bevis hvis du skal transportere de mængder, og selvfølgelig skal den være godkendt til vejtransport af benzin.

    http://brs.dk/forebyggelse/transport/vejledninger/privatpersonerstransport/Pages/Privatpersonerstransport.aspx


  • #40   10. dec 2012 Casper, det er ikke pengene, men alt den tid der går med at slæbe de s.... dunke.
    Vi bruger stadig det samme på brændstof, men når en del længere rundt i dk.


  • #41   10. dec 2012 Tænker også motor mæssig jan for vis man tænker på hva det koster nu så skal man måske tænke over hva man vil ha smiley

  • #42   11. dec 2012 Hvis du nu absolut vil ha en med påhængsmotor, var denher så ikke noget?
    (link fjernet)
    Men der er næsten en magen til som ikke koster meget mere, men så har en DIESEL .
    (link fjernet)


  • #43   11. dec 2012 Enig Casper.
    Den Beneteau Antares 620 ser sgu fin ud.
    En del udstyr der gør den fin som fiskemaskine, og hvis der lige monteres et oliefyr så kan der fiskes hele året.
    Igen diesel og skrueaksel, det holder service omkostningerne nede og det er til at brændstof i havnen.


  • #44   11. dec 2012 michael h
    ja jeg har samme problem med benzinen men jeg klare det med en4 50 l dunke og en sækkevogn......men ja jeg har adr bevis men ved godt det ikke er helt nok for det er rigtigt at køretøjet også skal være godkent til vejtransport af benzin.... men hvad skal man ellers gøre køre 50 gange med en 5 liters dung *GGG* min havn samt de fleste har ikke benzin standere.....


  • #45   12. dec 2012 Uanset hvad du beslutter dig for, er jeg meget spændt på resultatet og glæder mig til at se den herinde. ;o)

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #46   12. dec 2012 Jeg har ihvertfald fået nogen meninger og holdninger.. Skal ud og se på lidt forskelligt man tager jo ikke bare den første og den bedste når det er så mange penge.. Og de er jo ikke nemme at få prisen for igen hvis ikke man er tilfreds

  • Henrik Leth M
    Henrik Leth M Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #48   17. dec 2012 Hej Michael!
    Jeg er faktisk ejer af en fin fin båd som kunne være den der dækker de behov du beskriver. Jeg har tidligere haft en Ørnvik 540, fin båd, men ikke en båd-type Jeg ville købe igen, mest pga. sejl-egenskaberne ved en lille smule sø (meget fladbundet). Jeg kan dog absolut tilslutte mig dem som foreslår Ørnvik 640 Weekender, den havde jeg selv kig på da jeg købte min nuværende båd, som Jeg netop (pga manglende tid) har besluttet at sælge. Min båd er en Drago 660 OB (phængsmotor) monteret med en 100HK Yamaha 4-takts benzinmotor (lav benzinforbrug) går snildt 26 knob fuldt læsset med 4 voksne og fuld benzin tank. Den har indendørs siddepladser, sovepladser til 2 - 2/12, kitchenette og toilet. Fin cockpit med siddepladser til 6 personer og fin plads til fiskeri. Drago'en har jeg oplevet som noget mere sø-stærk end min gamle Ørnvik og den har klaret fine ture her fra Randers til Øster Hurup og Læsø, samt til Tunø og Samsø (fra Egå). Der medfølger en fin Brenderup trailer, hele sætet er fra 2006 og båden har fået ny kaleche sidst år. jeg har besluttet at den skal sælges men har ikke sat den til salg endnu, men vil gøre det snarest, prisen vil være 160.000


Kommentér på:
Køb af båd.... Model?

Annonce