{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Minus eller plus ledningen?
  • #1   9. mar 2013 På plusen, da minus er stel.

• #2   9. mar 2013 Min sidder på minus. Jeg har 2 batterier med adskiller. Ved at tage den på minus siden er du osse helt sikker at der ikke er noget som lige rammer en stel og kortslutter. Det samme gør man jo i bilen. På Samme grundlag

• #3   9. mar 2013 okay, den har jeg så aldrig hørt om, hvilken bil?

• #5   9. mar 2013 det var det jeg mente jens.... MEN. om du montere afbr på plus eller minus er helt op til dig.. bare den slukker for strømmen. gør hvad der føles rigtigt...
    har du 2 batterier er det nemmere at afbr minus , ellers vil det koste 2 afbrydere.
    hvis det skal gøres rigtigt

• #6   11. mar 2013 Afbryd altid minus først, så vil også mene at den skal sidde på stel siden. smiley

• #7   11. mar 2013 hvis du har en bil og du afmonter + kan den ikke kortslutte på stil....
    så man kan godt sætte den på + siden..
    det vil gøre det samme, fjerne spænningen fra systemet...

• #8   19. mar 2013 Hej lang tid siden tråden er svaret på.. MEN MEN MEN. Her kommer svaret hvorfor man altid sætter den på minus siden.. Det er fordi at hvis Minus/ stel er tilsluttet og man så rammer med fastnøglen på stel så giver det en voldsom forbindelse med en svejseflamme tilstede.. Nogle Pol-Afbrydere findes kun til MINUS / STEL....

Håber det gav mening hvorfor man altid sætter den på stel... Skulle man ramme stel med fastnøglen og det er stel man spænder til sidst så sker der jo intet.

De venligste Hilsener
    BL.

• #9   19. mar 2013 brian l det kan man også den anden vej.
    jeg vil stadig sætte den på + siden. og sdet vil jeg fordi det også er den side sikringerne sidder på og de fleste kontakter sider også på + siden...

• #11   19. mar 2013 Man afbryder altid stel siden!
    Det er uanset hvad vi snakker om. Så sæt den på stelsiden, hvis det skal laves korrekt.

• #13   3. apr 2013 Fatter intet af, hvorfor man ikke vil lytte når man har en anden opfattelse... Noget er praksis andet er teori..

Praktisk ville det være mest sikkert at afbryde MINUS da de fleste maskiner/maskinrum er metal, og rammer man med fastnøglen så sker der en hel del hvis man ikke har fjernet MINUS POLEN inden.. da der så er stel, man kan kortslutte mod...

Så det er en TÅBELIG holdning du har TORBEN R...

• #14   3. apr 2013 hvis man piller - af og man rammer med en fast nøgle så kort slutter den ikke???
    det er rigtig hvis man rammer + polen, men hvad nu hvis man rammer - polen så kortslutter den sku da.
    men det er sku lige gyltigt hvad du afmonter for du kan altid komme til at kortslutte noget hvis du er uheldig.
    den første båd jeg hade var den nu monteret på + siden og den var monteret af en proff båd mekker med eget værksted...

• #15   3. apr 2013 Holder med Torben

• #16   3. apr 2013 Det skal være stel der afbrydes. Det er også sådan mange elektriske komponenter er bygget op.
    Hvad man så gør er helt op til folk selv.
    Et er hvad der er fagligt korrekt, noget andet er hvad folk gør.

• #17   3. apr 2013 Hold da op en gang pladder med stel og stikflammer og gnister.

Hvis det er en båd som ligger fast i en havn og bliver koblet op på landstrøm, så afbryder man stel for at undgå elektrolyse / galvanisk tæring.

Er det er trailerbåd er det fuldstændigt ligegyldigt om man gør det ene eller det andet, men det mest normale er at afbryde på +, da man derved undgår tæring pga krybestrøm.

Og til Brian L
    Nu er de fleste både herinde lavet af glasfiber, så det er fuldstændigt om du afmontere + eller minus først.

Desuden skal du være mere end alm fumlefingret hvis du i forsøg på at afmontere + på en stålbåd skulle ramme stel.
    En 10er nøgle er sgu ikke ret lang.

• #18   3. apr 2013 ok frank.. det giver mening..men... på min båd hvor der kun sidder 1 hoved afbr. og batteriadskiller(elektronisk) der afbrydes minus . ellers skal jeg have 2 hoved afbr.

• #19   4. apr 2013 I princippet ja Claus.
    Men det er jo lidt som at gå med livrem og seler.
    Krybestrøm opstår mest ved manglende vedligeholdelse, og det er du ikke ligefrem kendt for.
    Alle ekstra stik som sidder på en motor og ikke bliver brugt, så tætnes godt og grundigt, da det hovedsageligt er dem som forsager krybestrøm.
    Kraftige saltaflejninger på motoren kan også lave balladen.

Når det er en trailerbåd er problemet ikke så stort som når en båd ligger fast i vandet. I sverige hvor de måske ikke er så gode til det med strøm på bådbroen, har der været nogle grimme eksempler på elektrolyse.

Her er et billede af en indenbordsmotor hvor stel ikke har været adskildt fra motorblokken. Det vil sige at generator og starter skal have stel, men resten af motoren er ikke forbundet til stel.
    Hvis den er det vil motoren og hele drevet være stel, og så kan der opstå elektrolyse, når man kobler op på landstrøm.
    Her tog det så 18 - 24 måneder at æde et drev op smiley

profilbillede
  • Birger J
    Birger J Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #20   3. feb 2014 Der er et problem med at afbryde ved fælles minus hvis radioen skal have standby strøm for ikke at glemme stationerne... Jeg dummede mig og satte permanent minus til radioen, som så via antennekablet koblede til masten. Ikke nogen god forbindelse, men nok til tæring mellem mastefod og steli bunden af båden, når hovedafbryderen (stel!) var afbrudt.
    Så jeg overvejer at ændre til to hovedafbrydere hhv. motor og forbrug. Hvis ikke der andre gode måder at få radioen til at huske...
    Fejlen fundet og mastefoden kan fixes...

Kommentér på:
Minus eller plus ledningen?

Annonce