{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel
  • #1   14. jun 2019 Altid altid rustfri stålpropel! Du vil mærke en MÆRKBAR forskel ved at gå fra alu til stål. Aluminium vrider sig under belastning modsat stål, så bare se at smide nogle tal på nuværende str, mototomdrejninger, drevtype osv så vi kan finde den rigtige.

  • #2   14. jun 2019 Hej seb det vil sige hvis jeg har en Alu propel på min 40hk påhængsmotor nu og hvis jeg går over til rustfri så får jeg en højere topfart?

  • #3   14. jun 2019 Den størrelse jeg skal bruge er 13 3/4 x15

  • #4   14. jun 2019 Den tager dog kun 4200omdr men er ikke sikker på min omdrejningstæller er korrekt

  • #5   14. jun 2019 Ville gå efter en rustfri 4 bladet, f.eks. Mercury Revolution 4.

  • #6   14. jun 2019 Jeg mister bare topfart med en 4bladet ville hellere ha lidt ekstra

  • #7   14. jun 2019 Jeg fandt det her på nettet

    Første tal, i dette tilfælde 10,5" er den fysiske størrelse på propellen. Det næste er stigningen på bladene. Netop stigningen er den vigtigste faktor.

     

    Lavere stigning giver mere bundtræk. Det svarer til at skifte et gear ned i bilen. Lavere topfart, men mere bundtræk og flere omdrejninger

     

    Højere stigning giver en højere topfart, men det koster lidt på bundtrækket. Øger man stigningen med 2" vil det formindske omdrejningerne med 300-400 omdr./min.

     

    Der er forskel på Aluminium og og Rustfri

     

    En aluminiumspropel kan mange gange klare opgaven, men en rustfri propel har væsentligt bedre egenskaber. Det primære er at man kan lave den mere præcist og i tyndere gods. Det gør den mere effektiv og dermed mere fart, ved samme kraft. Derudover har den mindre tendens til at suge luft når man drejer.

     

    3-bladet eller 4-bladet ?

     

    Normalt er en 3-bladet propel den rigtige løsning til de fleste motorer. Der kan dog være tilfælde, hvor en 4-bladet propel kan bedre. Hvis man har en tung båd, der har svært ved at komme op og plane, kan man skifte med en 4-bladet. Det giver mere bundtræk, dog på bekostning af topfart. Det er i princippet det samme som at gå ned i stigning. Men når man går så meget ned i stigning, vil man ofte få alt for høje omdrejninger, når båden er kommet op og plane. Det undgår man med en 4-bladet.



  • #8   15. jun 2019 Det er minimal topfart du mister ved en 4 bladet kontra 3 bladet. Men den acceleration du får med en 4 bladet kontra en 3 bladet, er altså fantastisk.

    Hvor tit bruger du topfart og i hvor langt tid? Forstår ikke at de sidste par knob er mere vigtigt end at komme hurtigt ud af vandet, for der er virkelig en verden til forskel og det samme med manøvre dygtigheden.

    Selv med en 3 bladet lige ud med god fart og lav så et rimelig hurtigt 360 graders sving. Her mærker man virkelig hvordan den 3 bladede mister grebet i vand, hvilket en 4 bladet overhovedet ikke gør!


  • #11   15. jun 2019 Johnny j - er det til din Bayliner du søger en ny propel?
    Misforstå mig ikke, men med den str. motor er den ikke ligefrem en raket på vandet, men hvis det er det der betyder noget, så er vores andres mening jo stort set ligegyldig smiley .
    Jeg vil anbefale at gå efter en propel der virker i mellemområdet, da det typisk er dér 80% af sejladsen oftest foregår.
    Og stol på mig; stål er den eneste løsning smiley


  • #12   15. jun 2019 Seb det er til min bayliner som jeg godt er klar over ikke er er racerbåd men andre med samme båd og motor sejler mellem 30 og 35 Knop hvilket jeg også troede min gjorde men den går kun 26 på fladt vand så vil helst ikke miste mere topfart båden sejler fantastisk og jeg syntes den er fint ude af vandet når jeg sejler med fuld gas sejler jeg med 4200 omdr

  • #13   15. jun 2019 Morten R gav det lidt flere omdr med en rustfri

  • #14   15. jun 2019 Kunne du evt. spørge de ‘andre’ hvilken propel de sejler med? smiley

  • #18   16. jun 2019 Nej desværre den er kun med 13 stråler

  • #20   16. jun 2019 Okay det lyder interessant jeg har fundet er rustfri til 3000 ved Thisted marine

  • #21   16. jun 2019 Prøv og se ved palby marine

  • #22   17. jun 2019 Så kom der nu propel på i dag dog kun en alu men alligevel ramte jeg de 30 Knop så jeg er super godt tilfreds propellen er samme størrelse som den gamle men har en lidt anden udformning og tager lidt flere omdrejninger inden den slipper vandet og det ga 4 Knop smiley

  • #23   21. jun 2019 Jeg skiftede fra den org. 3 bladet alu til en 5 bladet Highfive prop i rustri. Kæft hvor det spiller max - Jeg synes ikke rigtig jeg har mistet så meget topfart igen. Er ked af jeg ikke har haft skiftet noget før.

    Manøvre så meget bedre, er så meget hurtigere ude af vandet. Før synes jeg den var lidt sløv at få ud af vandet med 6 mennesker i. Nu går det satme shnell'. Se at få en ståldreng på


  • jens w
    jens w Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #24   21. jun 2019 Hej jeg har en Mercury Laser II rustfri propeller 13.25" x 20", 3 blade, 75 - 125hk fra 1978 og frem, samt 40-60hk Bigfoot.. ny pris 5700kr som jeg vil sælge til 2500kr hvis der er nogen der mangler.

    profilbillede
  • Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #25   22. jun 2019 Nu ved jeg ikke præcist, om denne tråd er forældet, men en af kommentarerne gik på at en rustfri propeller tager mindre luft en en tilsvarende alu- Det må da bero på tyndere gods - dvs mindre ineffektiv overflade- eller er det i virkeligheden kavitation der er tale om, som måske handler om overfladekvalitet- dvs ruhed?

  • #27   23. jun 2019 Inden du skifter til rustfri skal du tænke dig meget om for med 1600 kilo båd og 135 indenbords tror jeg ikke at du vil kunne se eller mærke nogen forskel andet end at du bliver 5-1000 kroner fattigere.
    Og en anden ting er at hvis du sejler med en alu propel og rammer en sten smadrer du propellen men kan være heldig at der ikke sker noget med gearkassen MEN hvis du en sten med fart på så ødelægger du både propellen og gearkassen vil også helt sikkert tage skade
    TRO mig jeg har selv prøvet dette og det kostede 39.000 til en ny gearkasse på en Evinrude E-Tec men jeg var skide heldig og havde kasko så det kostede mig kun 5500


Kommentér på:
Propel

Annonce