{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.839 visninger | Oprettet:

Kristian G
Kristian G
Tilmeldt:
16. sep 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Propel {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Ja jeg ved godt at spørgsmålet er stillet ofte før. men alligevel et.


Jeg har en Evinrude e-tec 75 HK. Som jeg overvejer at finde en ny Skrue /propel til. Er der et par stykker der vil komme med et bud.

Her er årsagerne:
Ved fuld gas sejler jeg med ca. 4300 omdr. og 53 km/t. optimale omdr. ved fuld gas ifølge instruktionsbogen er 4500-5500

Ved havnesejlads bliver jeg ofte nødt til at sætte i frigear for ikke at sejle for stærkt.

Så skal jeg ned i Stigning eller omkreds eller begge dele??

Min nuværende alupropel er 13,25 X 17


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel
  • #1   16. sep 2019 Jeg ville gå efter en 4-bladet og derudover er det bedst at ramme så tæt som muligt på max. rpm, altså 5500 rpm. så du skal ret langt ned i stigning for at ramme det - tænker 13P eller måske mindre (hvis det overhovedet findes).

  • #2   16. sep 2019 Helt enig med Thomas 👍

  • #3   16. sep 2019 Det kommer lidt an på om den du har er 3-bladet eller 4-bladet og er det alu-propel?
    Når du går 1P ned så får du ca 200 omdrejninger mere.
    Går du fra alu til rustfri så skal du 1-2P ned i stigning.
    Som Thomas sagde, en 13P giver dig 800rpm mere. Går du fra alu til stål så får du ca. -300rpm. Går du fra stål til alu så får du ca. +300rpm. Går du fra 3 blad til 4 blade så får du ca -200rpm.
    Læg sammen og ram de ca 5300rpm for din motor.
    3-bladet stål propel er lidt mere økonomisk, ca 10% bedre end en alu propel.
    4-5 blade er til hvis du skal trække tuber hele dagen ellers gå efter 3 blade...


  • #4   16. sep 2019 Om det skal være tre eller fire blade er afhængigt af om du ønsker fart eller trækkraft.

    Er det hastighed ville jeg gå efter noget Laser II i stål, og se om du evt kan få en 13”

    Jeg fik tre med hjem i forskellig størrelse da jeg købte min e-Tec HO 150 så jeg kunne vælge den der passede bedst til min båd og det jeg ønskede at få ud af motoren.


  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   16. sep 2019 Tusind tak for de brugbare svar.

    Jeg har helt sikkert overvejet rustfri men det er mere størelserne jeg er på udebane i.

    Jeg er fint tilfreds med topfarten, jeg vil nærmere kunne sejle langsommere i tomgang, ved havnemanøvre og dørge/trolling fiskeri. Det passer vel også meget godt med at gå ned i stigning.?


  • #6   17. sep 2019 Så er det netop en 4 bladet du skal have.

    Vil i øvrigt mene der er bedre økonomi i en 4 bladet. Ikke under acceleration, men når man kommer op i fart, kan man sejle med lavere omdrejninger end en 3 bladet.


  • #7   17. sep 2019 Da jeg gik fra 3 til 4 bladet, gik den fra 4200 omd til 4000 omd ved 14 knob plane de fart. Den planer også nemmere.
    Det føler som den har fået 10 hk mere og 100 kg lettere båd.


  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   17. sep 2019 Tak for respons
    Det må jeg prøve at lede efter. Spændende hvad der kan googles frem.


  • #9   17. sep 2019 att Kristian G
    er du helt sikker på at den kun må køre op til 5500 ??
    jeg har en E-Tec 115 HO og den må køre op til 6000 og min forrige e-Tec 115 måtte også køre 6000 rpm
    Jeg sejler med en 20 tommer Raker Stål propel PC men har før brugt en 19 tommer Viper og der kørte den max 6000 RPM og havde et hårdere optræk
    Min båd er 1 Thundercraft storm 17 fod med topfart 45-46 knop


  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   17. sep 2019 Att: Hasse N

    Ja jeg har lige været inde og kigge igen 4500-5500.

    Men der har jeg jo også lige et stykke op til når jeg kun kan klemme den op på 4300 omdr. nu.


    profilbillede
  • #11   17. sep 2019 4300 omdrejninger er for lidt her vil topfart og rpm da også falde yderligere når du har gæster med i båden ???
    Hvor gammel er den motor ???
    Hvad er det for en båd
    hvad er dit mål er det topfart eller accellertion


  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #12   17. sep 2019 Motoren er en Evinrude 75 e-tec fra 2006.

    Jeg er klar over at de 4300 omdr. er for lidt, det er sådan set derfor jeg er gået på jagt efter en anden propel for at få flere omdr. og lavere fart i tomgang.
    Båden er en gammel Rana 18 fods kabinebåd med en vægt på omkring 800-900 kg måske.

    Jeg er faktisk ikke så meget på jagt efter hverken højere topfart eller mere acelleration, da jeg bruger den mest til fisketure og familieture, få gange lidt vandsjov..


  • #13   17. sep 2019 8-900 kg på en 18 fod ???? det lyder da meget forkert er du helt sikker på det ???
    men HVIS en er SÅ tung så skal du da måske lige tjekke om der ikke er vand under dørken
    Min Thundrecraft storm 170 / 17 fod fejer under 400 kg uden motor


  • #14   17. sep 2019 hvorfor har du ikke billeder af båden i din profil ???


  • #16   17. sep 2019 Att Kristian G
    Det er ikke 200 RPM fra MAX men 1200 rpm men hvis båden vejer 8-900 kg er der ikke noget at hente andet end måske lidt bedre brændstoføkonomi for der er da ingen tvivl om at motoren sejtrækker ved 4300 RPM


  • #17   18. sep 2019 Har du prøvet at lege med dette link?
    https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#!/step-one

    Og 600kg efter dette link:
    https://www.sokbat.se/Modell/rana/plast-18
    Dertil kommer vægt af motor og udstyr mm. formoder jeg.

    Der findes også forskellige link som kan give generel info om propel og design.
    http://www.llantrisantdivers.com/propellers.htm

    https://boatmags.com/understanding-propellers/


  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #18   19. sep 2019 Tak for Link Thomas.

    Det virker som en særdeles troværdigt hjemmeside.👌🏻


  • #19   19. sep 2019 Jeg har nu kikket på specs og billede af Rana 10 og her står at den vejer 600 KG så du bør måske køre den på en vægt for hvis den vejer 800-900 kg så er der jo en masse vand i båden og så er det jo spild af tid at finde en propel der passer til din båd som nok bør sejle 27-30 knop med 75 hk E-tec med den rigtige propel og setup .
    Det er jo en fin båd med gode muligheder


  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #20   19. sep 2019 Hej Hasse
    Det er rigtigt at min Rana er opgivet til at skulle veje 600 kg men som med så meget andet så er det ikke helt svarende til virkeligheden. Med motor, benzin ( halv tank), kaleche, hynder og sikkert meget mere kommer min altså op omkring 8-900 kg på foderstofvægten.
    Men jeg håber nu stadigvæk på at en ny propel kan optimere sejladsen lidt mere.


  • #21   19. sep 2019 ved du hvor hurtigt den sejler nu med de 4300 omdrejninger ???
    Jeg går ud fra at den er længe om at komme op og plane hvis du har flere med i båden ???


  • #22   19. sep 2019 I første indlæg står 53km/t hviklet svarer til 28,7knob.... det er vel spot on i forhold til 27-30knob som du nævner Lasse?

    Rana 18 Cabin står angivet til 600kg i denne tabel fra leverandøren. Plus motor, brændstof osv er vi vel på 8-900kg?
    http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=217


  • #23   19. sep 2019 att Per T
    ups det havde jeg ikke set
    sorry
    Men ok så skød jeg da ikke helt forkert


  • søren s
    søren s Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 10
    #24   20. sep 2019 hej, jeg nu kunne jeg godt tænke skrive lidt, for min opblevlse af at skift skruge, den strider imod hvad i ander siger og hvad jeg læst. jeg har en crescent 465 med 20hk honda motor
    den er født med en 4 bladet 9 1/4x10 jeg købte så en orginal 3 bladet 9 1/4x10 stål skruge til den, og med stålen der går motoren 200-300 rpm MER end med alu'en og jeg sejler 2-3km/t mer med stål'en mvh.søren


  • #25   20. sep 2019 Stål propeller er tyndere i bladet og derved mindre modstand. Og stål er også mere formfast end alu, som bøjer mere af. så det du skriver er helt efter bogen. Men hvis du købte en stål skrue med 4 blade så ville du opleve at den falder lidt i omdr. samt mister lidt på top hastigheden. Men får et meget bedre bund og midt område hvor der er mere greb i den 4 bladet. Jeg prøvede for sjov at købe en 4 bledet prop i alu i stedet for den 3 bladet i rustfri stål, og midstede 10kmt på toppen men oplevede bedre midt og bund område. Men jeg er mest til tophastighed så tilbage på den 3 bladet med stål.

  • søren s
    søren s Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 10
    #26   20. sep 2019 det er brae at alle de steder jeg læst og de video jeg set der siger man at jeg ned i 9" stigning for at have de samme rpm men det er ikke det jeg ser

  • #27   20. sep 2019 Søren, jeg tror vi snakker forbi hinanden.
    Hvis man har fundet det optimale omdrejningstal ved fuld gas med en 3 bladet stål-propel og ønsker en 4 bladet propel. Så skal man sammenligne kartofler med kartofler, dvs. stål med stål. Og der er det normalt at man skal gå ned i stigning når man vælger en 4 bladet propel, for at holde det samme optimale omdrejningstal på sin motor.
    Jeg citere her hvad du har skrevet:
    A: født med en 4 bladet 9 1/4x10 (Alu)
    B: købte så en orginal 3 bladet 9 1/4x10 (stål) skrue. (du nævner mere fart og fler omdr.)

    Punkt B er en bedre skrue til top fart, og vil som stål skrue virke bedre til fart, og få motoren til at gå lidt højre i rpm.

    De har jo begge samme stigning så det stemmer jo alt sammen, efter min opfattelse,,,.

    Så hvis du skulle have en original (ALU) propel i 4 bladet og ønskede samme omdr. som den en 3 bladet, så skal du ned i stigning på den 4 bladet prop som har et bedre greb i bund til midt området.


  • søren s
    søren s Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 10
    #28   20. sep 2019 Thomas, jeg kan godt føle dig med at der mindre modstand i min stål og det er også min ejen opfattelse af det, men det jeg har læst mig til er at når man går fra alu til stål så skal men gå en stigning ned fordi stål'et gir sig 10-15% mindre, få at holde de samme omdreninger.

  • #29   20. sep 2019 Søren, Det har også noget at gøre med ens båd/motor set-op. Nu har jeg en ældre 20 fods Maxum med en 260Hk påhængsmotor bag på. Og på den giver den mig et tab på ca10 kmt hvis jeg smider en 4 bladet (spitfire alu propel) på, kontra en 3 bladet Tempest plus i rustfrit stål.
    https://www.youtube.com/watch?v=xcdmIo7ue3k

    Hvad med at du opretter din båd så vi kan se hvad du har.

    Og så tror jeg at du har læst det omvendt, stål giver mere ikke mindre. smiley


  • #30   20. sep 2019 Propel modellen og mærke, kan også give forskellige resultater. så du er på vej ind i et virkelig nørdet område, hvor der ikke er en tabel hvor man kan finde resultatet. Det er mere over i retning af at man prøver sig frem, indtil man selv er tilfreds med resultatet.
    smiley


  • søren s
    søren s Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Svar: 10
    #31   20. sep 2019 ja jeg er godt klar over at det er nørdet verden og at der er mange ting der spiller ind
    men det var også bare at få foretælle hvad jeg opbliver med min lille 20hk'er.


Kommentér på:
Propel

Annonce