{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.135 visninger | Oprettet:

Første Gangs køber (PAS PÅ) af Båd (speedbåd / indenbords motor) {{forumTopicSubject}}

Hej med jer ,

Jeg vil fortælle lidt om min historie med et rigtigt træls køb jeg gjorde sidste efterår. Og håber at nogen kan lære af mine fejl så i ikke ender samme sted.
Jeg fandt en 18 fods speed båd ( 3.0 mercruiser indbords motor med alpha one gen 2 drev) på nettet som ikke lå langt fra mig af med en skade i bunden , glasfiber er jeg nogen lunde go til så den ville jeg gerne købe.
Min makker som ejer en båd og som skulle have været med meldte fra i sidste øjeblik. så jeg måtte ud alene.

Anyways, båden havde den skade som beskrevet men den var noget være end jeg regnede med, Så jeg sendte den til en profi så den blev 100% . ifølge Ejer virkede alt andet upåklageligt. Vi kunne ikke rigtigt sejle pga bundskaden så jeg måtte stole på ham. ( jeg viser ingen billeder af selve båden eller kommer med navn på sidste ejer , jeg er ikke ude på at svine nogen til) Jeg har tænkt mig at sende ham en besked og se hvad han siger til dette.

Jeg køber så båden med trailer til en fair pris da jeg regnede med at bruge et sted mellem 5-10 000 kr så lå den stadig en 10k under den billigste båd.

Da jeg kommer hjem finder jeg ud af at den drypper olie fra drevet, samme sted som den suger vand ind til motor. Spurgte sidste ejer og han kunne ikke se noget olie ved hans indkørsel. jeg havde en kæmpe grøn plet på 1 time hjem ved mig. defekte pakninger ifølge mekaniker så drev skulle skilleds ad.
Der var skåret et styk glasfiber under et af de forreste sæder, den ville jeg gerne have igen men det kendte han ikke noget til.

Da vi skiller drev ad så finder vi ud af at der er mere. Meget mere der er i stykker.

Der var nemlig gået hul i det store Bellow / manget for længe siden , der var rendt vand ind mod motor og smadret Gimball lejet og selve aksel / kardan med Led var fuldstændig rustet , det kunne knap nok
dreje. det bankede også da vi testede det senere. der skulle nyt til samt bellows Leje osv.
Det var så også rendt ind mod drevet , den øverste del. pga en defekt pakning så aksel og lejer ( især de 2 store ) var døde og skulle skiftes. det var grunden til den smed olie ud af indsugningen.

Jeg får det hele lavet, bunden, drevet , transom og vi smider den i vandet.

5min efter finder vi ud af at Manifold og knæ er utæt og der løber vand på siden bag til ind i båden. da vi tidligere pillede drev af så jeg nogle store metal klumper så tænkte nok at manifold eller knæ var døde. og det var de sku, se bare på billeder , stumper manglede på knæet og manifold var næsten total tilstoppet. så det blev til et nyt manifold samt knæ og en masse pakninger og skruer, samt et rep kit til karburator da den sejlede meget ujævnt når man gav den gas. og den kunne finde på at dø.

Så første sejltur blev igår 19/ 06 / 19 og det var en kanon dag. endelig efter så meget smerte, tid og penge så fik vi 4 timers sejlen med min familie og vi nød det så meget.

OG så sku vi jo også hjem , og så sker det der ik må ske. Aksel knækker. så her står jeg nu og ikke ved hvad jeg skal gøre. der er snart ikke flere penge til reparationer og nyt aksel koster 5500 kr plus moms så tror båden må vente til næste år. hvis da jeg overhovedet finder en måde at få båden af traileren så jeg kan skifte aksel en dag. den er nok for tung og for farlig at skifte på klodser mens båd ligger på den.

Jeg siger ikke at sælgeren vidste alle de her ting, for det gjorde han nok ikke , men noget af det var mystisk. drev bankede når man drejede , smadret aksel og lejer .

Nå men det blev da til 4 hyggelige timer indtil videre.
Pas på der ude og tag en med der har forstand ellers kommer det til at koste dig dyrt.



Bund rep , maling og timeløn 11 500 kr

aksel med led / kardan samt rep
kit med lejer . pakninger osv til den
øverste del af drev 8 500 kr

Transom rep kit samt Gimbal leje
plus diverse 3 500 kr

Manifold , knæ samt skruer og paknin 7300 kr

timeløn ca 6000 kr

Aksel som nok må vente ca 7 000 kr plus timeløn

ca 44 000 kr i reparationer alene
smiley



I kan se hele Album her

https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/diverse-baad/16926-foerste_gangs_koeber_pas_paa_af_baad_speedbaad__indenbords_motor_?fbclid=IwAR3cr5mFpyeuGkUE7BxnsBND6L9hm9tvvIBldGvapYpjB-5Srn56e4rMUk8


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Første Gangs køber (PAS PÅ) af Båd (speedbåd / indenbords motor)
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #1   20. jun 2019 Trist læsning der er desværre alt for mange der sælger noget lort! Har selv været turen igennem smiley

  • #2   20. jun 2019 Føler sgu med dig.... man kan jo som ejer ikke vide alt...... MEEEEEEEN det der lugter af at han har tilbage holdt en smule ( meget ) .. nu er det jo for sent at lade handlen gå tilbage, det er dyre lærepenge at betale, men der findes sgu snart ikke ærlige folk, syntes godt nok at mange er taget godt og grundigt i røven når der handles, det der med ærlighed kommer man længst.. ja .. den holder sgu ikke mere, self kan man gå i retten og kræve en hel masse, men det holder sgu heller ikke, tid, penge vil blive brugt og så er man ikke engang sikker på at vinde sådan en sag.
    Har som Michael selv været igang med sådan en sag, gik i retten og vandt ... MEN DET TOG NÆSTEN 4 ÅR, og fik sådan set ikke en skid ud af det, man kan jo ikke klippe en skaldet, så alt det han kom til at skylde det danske system, ja det kommer vi andre jo nok til at betale i sidste ende.. for han betaler ikke.....jeg stoler ikke på folk mere ... og det er sgu trist at komme til det punkt.
    Men positivt er det at du når du nu er kommet så langt, ja så har du en båd som du kender til bunds og ved at den bare spiller.. ja ja du får ikke dine penge ind igen ved salg, men de timer der ligger foran dig/jer med hygge på vandet, ohhhhhhh det er dejligt.
    Køb IKKE en brugt aksel, det kan ikke betale sig i sidste ende..
    Håber dine trængsler er overstået og du fremover "bare" kan nøjes med alm vedligeholdelse ( som gammel ejer helt klart ikke har været god til )
    GOD SOMMER OG TURE PÅ VANDET.


  • #3   20. jun 2019 Din historie er langt fra enstående. kender flere der har været den tur igennem med MerCruiser og Volvo 3.0 og 4,3L. I den størrelse båd du har er det smart og mere økonomisk at gå efter en speedbåd med udenbords, fx koster en helt ny 100 hk. Honda 75000 inkl motering, den holder nemt 20 år. og bruger langt mindre brændstof, er med på indebords er mere æstetisk, og at faren for tyveri er større ved udenbords.

  • #4   21. jun 2019 altid prøve tur, ellers skal det være så billigt at det er ligegyldigt

  • #5   21. jun 2019 Det er godt nok en ærgerlig historie.
    Mange ting kunne være gjort anderledes (i bagklogskabens ulidelige klare lys) og du kunne jo også have været heldig med at alt bare spillede.
    Jeg håber du alligevel kan blive glad for båden og få gode oplevelser med den og at lyset du kan se for enden af tunnellen ikke er et modkørende tog.


  • #6   21. jun 2019 Hej Gutter,

    Tak for jeres beskeder, ja nu hvor jeg nærmest er blevet halv profi til både ( af tvang ) så kunne jeg have gjort meget anderledes den gang jeg købte den. men sådan er det jo.

    Kim : Ja jeg orker heller ikke rettens gang, havde bare håbet på at der var lidt menneske i ham sælgeren og håbede et eller andet sted at han ville gi en hånd men hans svar var skuffende.
    Det eneste han siger er at han ikke vidste til alle de fejl. og at han ikke vil hjælpe.
    Jeg er opdraget med at man kommer længst med ærlighed , men den holdning har alle åbenbart ikke,
    Spurgte om han havde det godt med at sælge noget der er i stykker og svaret var at det ville han ikke høre mere om. Ufatteligt. men pyt. sådan er livet.
    Jeg må bide i det sure æble og komme videre.

    Morten:

    Ja har overvejet en udenbordsmotor men nu har jeg smidt så mange penge i den båd , så jeg tror vi vil nyde den lidt smiley



  • #7   21. jun 2019 Neti: Det håber jeg at du kan komme til. Havde det været mig, ville jeg nok have svært ved at komme til at elske og have tillid sådan en båd/motor.

  • #9   21. jun 2019 NYD DEN... nu ved du hvad du har !
    Ud på vandet på sankt hans aften, og nyd synet af alle bål på div strande, og så et LILLE glas som nydes med dem der er med ......
    God sommer og rigtig gode stunder på din båd smiley smiley smiley smiley


Kommentér på:
Første Gangs køber (PAS PÅ) af Båd (speedbåd / indenbords motor)

Annonce