{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.066 visninger | Oprettet:

Anders J
Anders J
Tilmeldt:
15. feb 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12

Når motor har flere Hk end bådens specifikationer angiver??? {{forumTopicSubject}}

Hej

Håber der nogen som kan vejlede mig. Er i gang med at købe en 4-5 år gammel glasfiber båd med en 80 hk påhængsmotor på. (KW 58, vægt 186 kg)

I bådens specifikationer står max. 60 hk, KW 44,1 og 125 kg.

Så båden har en større motor på end specifikationerne angiver.
Hvilken reelle betydning har det?
Kan båden holde til det eller tager skroget / ophænget skade af det?
Kan båden overhovedet ansvarsforsikres med den større motor på?
Har det nogle andre væsentlig betydninger?

M.v. h. Andersen


Kommentarer på:  Når motor har flere Hk end bådens specifikationer angiver???
  • #1   15. feb 2014 ang forsikring er det op til dit forsikringsselskab. min er forsikret selvom den er godkendt til 75 og jeg har 90 på. bådens skrog er ikke dimensioneret efter den hastighed det får med den større motor og er derfor udsat for mere stress.. om det er skadeligt må man vurdere ud fra stand og kvalitet på ens båd.. og man kan også forstærke hækken så den bedre kan tåle vriddet...
    personligt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved det hvis båden ellers er i orden


  • #2   15. feb 2014 Normalt er det ikke et problem med en lidt større motor, hverken i forhold til holdbarhed eller forsikring.
    Men uden at vide hvilken bås der er tale om, så er det svært at udtale sig specifikt.
    Og vil du være 10% sikker i forhold til forsikring, så er du nødt til at kontakte dit forsikringsselskab.


  • #3   15. feb 2014 Ja det skal skrives ind i forsikrings papirerne, ellers kan du være dårlig stillet, hvis uheldet er ude.
    Og et mundtlig tilsagn, fra et forsikringsselskab, er ikke godt nok.


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #4   15. feb 2014 Mange tak for jeres svar. Jeg vil prøve, at tage fat i forsikringsselskabet og høre hvad de siger. Ved at der er nogle som melder sig ind i dansk sejlunion og så på den måde gennem medlemsskabet er ansvarsforsikret. Men det går jo nok ikke i mit tilfælde, hvis den skal sejl med større motor. Eller er der nogen som har nogle erfaringer?

  • #5   15. feb 2014 hvad for en båd er det smiley

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #6   15. feb 2014 Det er en quicksilver commader 500

  • #7   15. feb 2014 så skal du ikke være bange for den ikke kan holde kenner en der har en med 115hk på og den holder fint til det smiley

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #8   15. feb 2014 Hvad har han helt præcist gjort med forsikringen af båden med den større motor?

  • #9   15. feb 2014 du skal bare sørge for der står i papier at den har 80hk på og den kun må bære 60:) det ihverfald det jeg har gjort med min da den kun må bære 90 og har 135hk på smiley

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #10   15. feb 2014 hvilket selskab er det? pantaenius var meget modvillige

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #12   15. feb 2014 Tak! Andre med erfaringer?

  • #13   16. feb 2014 jeg er gennem tursejlerforeningen ansvarsforsikret hos trekroner koster vist lidt over 300 om året. der står bare i mine papirer "global sabre 14,6 m 90 hk"

  • #14   16. feb 2014 Ditto her. Har også ansvar gennem tursejlerforeningen. Man kan også få kasko der.
    Men det vælger jeg ikke, da det koster en krig og staten skal have 1 procent også.


  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    jun 2004

    Følgere: 1 Svar: 59
    #15   17. feb 2014 Jeg har 225 på min som har max 150, er også ved tryg uden problemer. Jeg nævnte det for dem da jeg tegnede forsikringen, og det var ok.

    Kontroller dit agterspejl for krakeleringer og revner. Det burde ikke være noget problem.


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #16   17. apr 2014 Jeg har nu undersøgt sagen angående det faktum at båden har monteret en større motor end der anbefales ift. bådens specifikationskrav.
    Jeg har undersøgt muligheden for forsikring ved hhv. de kendte traditionelle forsikringsselskaber i Danmark. Mange angiver at de vil forsikre den, men når policen kommer så sættes der krav om at bådens specifikationer er fulgt. Når forsikringsselskabernes salgspersonale gøres opmærksom på dette, så viser det sig, at man godt kan forsikre, men de vil ikke skrive ændringen ind i policen - hvad nytter det så, når uheldet er ude og forsikringen opdager, uoverensstemmelse mellem motorstørelse og bådens specifikationer = ingen erstatning (altså reelt er man ikke forsikret, da man ikke har overholdt policens betingelser) Det samme gælder de forsikringer, som har specialiseret indenfor det martine. De bekræfter også ovenstående forhold. Udfra tilbud og kontakt med ca. 11 selskaber, herunder selskaber i udenfor Danmark, så var der reelt kun to forsikringer, som ville skrive det ind i policen - et dansk og et tysk selskab. Valget faldt på det tyske, da både pris og dækning ift. mit behov var favorable.
    Så til alle derude så sørg for, at få ændringer udover bådens specifikationer skrevet ind i policen


  • #17   17. apr 2014 Godt at du fik det skreven ind i papirerne at den er overmotoriseret, ellers er man dårligt stillet ved evt uheld.
    Det hjælper nok ikke det store, hvis der står bådtype og motor størrelse, hvis motoren er for stor.


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #18   17. apr 2014 Det er helt korrekt

Kommentér på:
Når motor har flere Hk end bådens specifikationer angiver???

x