{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Motor tager flere omdr. når jeg drejer? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Var lige ude at sejle her til aften.
Da vi sejlede ca 25 knob og jeg drejede til en af siderne steg omdrejningerne så man nemt kunne høre det.
Vi prøvede for fuld gas og her lå den på 5300 omdr. Da jeg så drejede steg den til 6000 omdr
Det har vi ikke oplevet før.

Nogen der har en forklaring på hvad det kan være?

Motor er en Mercury Optimax 115 hk 2006.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor tager flere omdr. når jeg drejer?
  • #2   1. sep 2021 Hvis man har eksperimenteret med at hæve motoren på hækken, så er det mere udpræget end hvis motoren sidder dybere i vandet. Kan også have sammenhæng med, at hvis du har trimmet den lidt op, i en vinkel du ikke har lavet samme sving med. Så kan fænomentet opstå. Men den smule du oplever, vil jeg syntes er ok, så længe den ikke midster grebet helt.

  • #3   1. sep 2021 helt normalt hvis den er trimmet ud til max fart og du drejer lidt, især hvis motor er justeret i den høje ende, men også afhængig af propel. det bør du ikke være nervøs for i kortere tid af gangen. men selvfølgelig være obs på om det bliver værre for det kan reelt også være dit hubkit der er ved at være slidt, men det kan du let afprøve ved at sætte en streg på tværs af nav og propel, og se om de stadig er på linie efter næste tur(lyder dog mest somom det bare er propellen der tager luft.. havde du en passagerer oppe foran? så sæt ham evt længere tilbage

  • #4   1. sep 2021 Vi var 3 ombord incl. mig selv.
    Vi sad hvor vi før har gjort og har ikke oplevet det før. Det skal dog siges at vandet var blikstille igår, om det har betydning ved jeg ikke.

    Men problemet kan måske ligge her:
    Når vi starter med at skal op at plane har vi motoren godt nede. Vi trimmer herefter lidt op/ud når den er oppe at plane.
    Men vi kan ikke trimme meget da båden så begynder at banke bølger. På instrumentet kan vi se at vi Maks trimmer til 30 %.
    Ved ikke om det kan have noget med motorafstanden at gøre.


  • #5   1. sep 2021 selvfølgelig betyder det noget om der er blik. så har du sikkert sejlet en knob eller 2 mere end når der er lidt bølger. du kan lege lidt med vægtfordeling og trim. en mand ud foran så kan du trimme den længere ud før den begynder at "banke bølger" hvor højt er motor monteret i forhold til bunden af båden?

  • #6   1. sep 2021 og hvilken propel har du på

  • #7   1. sep 2021 Steffen der er jeg da svar skyldigt.
    Men når båden kommer på land om ca 14 dage
    skal jeg tage nogle billeder af båd og motor og undersøge
    propelstørrelsen.
    Det eneste billede jeg har lige pt er dette her, men kan nok ikke bruges til noget smiley



    profilbillede
Kommentér på:
Motor tager flere omdr. når jeg drejer?

Annonce