{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.484 visninger | Oprettet:

Kenneth S
Kenneth S
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Bundmaling uden at ligge primer ?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har en båd der aldrig har været bundmalet, dvs. at der heller ikke er primer på. Ved godt man siger den skal have 3 lag primer, men jeg har dog snakket med en der har haft to både til at ligge i havn de sidste mange år, og han bundmaler kun hvert år, men har ikke kommet primer på, og det fungere for ham.
Hvad mener i ?? Kan jeg undgå at prime hvis den bare skal ligge i vandet denne sæson og så måske skrabe af og prime næste sæson den skal i vandet ?? Har lidt svært ved at få primingen til at lykkes i år inden den skal i vandet. Vil bruge hempels hard racing white.
Hvor lang tid går der generelt før der kommer osmose??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bundmaling uden at ligge primer ??
  • Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    apr 2014

#2   4. maj 2014 Tak for svar - men tror du misforstod.

Min båd er ubehandlet : Den har aldrig været bundmalet før - der er kun den almindelige lakering på båden.
    Mit spørgsmål : Kan jeg nøjes med kun at give den Hempels hard racing bundmaling denne sæson hvor den skal ligge i vandet for første gang, og så først næste år, slibe bundmalingen af og så give den en ordentlig omgang primer og bundmaling ??

• #4   5. maj 2014 Att: Jens S. Det er ikke helt korrekt, hvis Kenneth S. båd har den orginale gelcoat intakt, så er glasfiberen fuld beskyttet med vandindtrænging.

Det han spørger om, er om han kan male direkte oven på den orginale gelcoat, og om det i så fald ville kunne holde, eller han skal prime først..

Jeg er enig med dig i, at det bedste er at prime den, før man lægger et lag anti-begronings maling på, for en god primer, vil altid give en bedre vedhæftning, for ovenliggende malinger...

• Kenneth S
    Kenneth S Tilmeldt:
    apr 2014

#5   5. maj 2014 Mange tak for jeres svar. Jeg må tænke over det... selvfølgelig er det bedst med et par lag primer. Men når det hele ikke lige passer ind i planen med at kunne få noget at stille båden op på og få lagt primer ordentligt osv, må man jo finde en plan B.

• #6   5. maj 2014 Nej glasfiberen er ikke fuldt beskyttet.
    Gelcoat er ikke fugttæt det er derfor man primer, ikke for vedhæftningens skyld.
    Man primer for at beskytte mod fugtindtrængning og osmose.

• #7   5. maj 2014 Jeg ville give den primer fra starten af , hvis det var mit projekt .. smiley

• #8   5. maj 2014 Har lige givet min lag 3 primer og 2 gange bundmaling, 27 fod. Det er sq ikke sjovt, men det hele vær, og jeg har den på trailer det meste af tiden, men det. Er blevet rigtigt godt, husk at slib den først.

• #9   6. maj 2014 Hvis Gelcoat med topcoat på, ikke er vandtæt, så har alle fabrikanter af glasfiber både et stor problem..

Samtlige de glasfiber-både jeg har ejet, har ikke været bundmalet, og jeg har endnu tilgode at konstatere at nogen af dem, har været utætte eller lidt af Osmose..

Bundmaling er noget man kommer oven på topcoaten, for at holde begroninger nede, da de fleste af de bund malinger er giftige for ruer, alger osv. og samme maling, er også meget nemmere at rense væk igen, når man igen ønsker at behandle sin båd med anti-begroningsmaling..

Man maler da ikke bunden på sin båd, hvis der ingen risiko for begroning var, og den orginale coating ellers er intakt, og på trailerbåde, gør man det da heller ikke, hvis den orginale coat er intakt, det er spild af tid og penge, og ikke nær så flot som den orginale coating, man skyller blot bunden med ferskvand, efter sejlads, og en gang om året, giver man de en mild syre-rens, for at fjerne gullig belægning på coaten..

• #11   6. maj 2014 Det har jeg aldrig hørt før, jeg vil dog ikke være skråsikker, da jeg bestemt ikke er altvidende, men jeg har, hånden på hjertet, ikke hørt før, at en uskadt gelcoat skulle være åben for vand-gennemtrængning..

Har du ret, undskylder jeg naturligvis for min påstålighed, men jeg bliver nødt til at undersøge det først, da det er helt nyt for mig..

• #12   6. maj 2014 Start med hempels lille søstærke.

• #13   6. maj 2014 Nu er det jo ikke sådan at vandet fosser ind, det er jo nærmest ikke noget man opdager, før det er for sent, som jeg har undersøgt det. God dag.

Kommentér på:
Bundmaling uden at ligge primer ??

Annonce