Bundmaling uden at ligge primer ?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har en båd der aldrig har været bundmalet, dvs. at der heller ikke er primer på. Ved godt man siger den skal have 3 lag primer, men jeg har dog snakket med en der har haft to både til at ligge i havn de sidste mange år, og han bundmaler kun hvert år, men har ikke kommet primer på, og det fungere for ham.
Hvad mener i ?? Kan jeg undgå at prime hvis den bare skal ligge i vandet denne sæson og så måske skrabe af og prime næste sæson den skal i vandet ?? Har lidt svært ved at få primingen til at lykkes i år inden den skal i vandet. Vil bruge hempels hard racing white.
Hvor lang tid går der generelt før der kommer osmose??
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Min båd er ubehandlet : Den har aldrig været bundmalet før - der er kun den almindelige lakering på båden.
Mit spørgsmål : Kan jeg nøjes med kun at give den Hempels hard racing bundmaling denne sæson hvor den skal ligge i vandet for første gang, og så først næste år, slibe bundmalingen af og så give den en ordentlig omgang primer og bundmaling ??
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Det han spørger om, er om han kan male direkte oven på den orginale gelcoat, og om det i så fald ville kunne holde, eller han skal prime først..
Jeg er enig med dig i, at det bedste er at prime den, før man lægger et lag anti-begronings maling på, for en god primer, vil altid give en bedre vedhæftning, for ovenliggende malinger...
apr 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Gelcoat er ikke fugttæt det er derfor man primer, ikke for vedhæftningens skyld.
Man primer for at beskytte mod fugtindtrængning og osmose.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.154
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
maj 2012
Samtlige de glasfiber-både jeg har ejet, har ikke været bundmalet, og jeg har endnu tilgode at konstatere at nogen af dem, har været utætte eller lidt af Osmose..
Bundmaling er noget man kommer oven på topcoaten, for at holde begroninger nede, da de fleste af de bund malinger er giftige for ruer, alger osv. og samme maling, er også meget nemmere at rense væk igen, når man igen ønsker at behandle sin båd med anti-begroningsmaling..
Man maler da ikke bunden på sin båd, hvis der ingen risiko for begroning var, og den orginale coating ellers er intakt, og på trailerbåde, gør man det da heller ikke, hvis den orginale coat er intakt, det er spild af tid og penge, og ikke nær så flot som den orginale coating, man skyller blot bunden med ferskvand, efter sejlads, og en gang om året, giver man de en mild syre-rens, for at fjerne gullig belægning på coaten..
maj 2012
Har du ret, undskylder jeg naturligvis for min påstålighed, men jeg bliver nødt til at undersøge det først, da det er helt nyt for mig..
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 24 Svar: 137
Bundmaling uden at ligge primer ??