{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle lounge sæt 270 kr.
  • Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  speedbådskort ?
  • #1   12. maj 2014 Nej det skal du ikke.
    Op til 25 hk er tilladt uden kort.

• #2   12. maj 2014 "Båd under 4m - max. 26 HK "
    http://www.speedbaadskort.dk/component/content/article/78-publiserede-artikler/78-krav
    Så nej det skal du ikke smiley (men det er self altid rigtig fornuftigt at erhverve sig et kort da man altid kan få brug for viden om færden på vand uanset størrelsen på båden) så det er da klart at anbefale men det er ikke lovpligtigt smiley

• #3   12. maj 2014 ok - jeg læste det som at så snart den kunne plane skulle man have kort
    takker

• #4   12. maj 2014 ikke for at lokke men du tør ikke at smide en 25,5 HK på den og tage den op med den strisser der stopper dig hehe

• #5   12. maj 2014 faktisk netop hvad jeg tænkte smiley

• #6   12. maj 2014 hehe med en 10 fod og 25,5 hk så kan man hurtigt hente is i nabo havnen smiley

• #7   12. maj 2014 Jeps. Dog kun 15 hk. Men 27 knob.

profilbillede
  • #8   12. maj 2014 Gal den er sød smiley tror at 25,5 måske liiiige er i overkanten smiley

• #9   13. maj 2014 Tøsen på tur med en veninde.
    http://youtu.be/OKlmKNqUabY

• #10   16. maj 2014 Nu diskutionen er drejet lidt ! kan man så få en bøde for at montere en større motor end båden er godkendt til ?

• #11   16. maj 2014 Nej, det er et forsikringsspørgsmål.

• john b
    john b Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Svar: 14
    #12   3. jun 2014 Jeg er nu også af den overbevisning at kan den plane kræver den kort. Og jeg har taget kortet inden for det sidste år så de regler burde være de sidste nye tror jeg....

• #13   3. jun 2014 Vi prøver lige igen..
    Hvis du igen ikke gider at læse hele teksten så læs det udsnit jeg har sat i bunden..

Regler for planende både.

Hvornår kræves der speedbådskørekort?
    Dit fartøjs længde og udformning samt motorens kraft bestemmer, om det er nødvendigt at have et speedbådskørekort.

Du skal være opmærksom på, at hvis du har bevis for duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere - d.v.s. at begge delprøver til duelighedsprøven er bestået - dækker dette kravene til speedbådskørekort, og du skal IKKE også have speedbådskørekort.

Du skal have speedbådskørekort, hvis din båd:
    er mellem 4 og 15 meter, eller hvis din båd på under 4 meter har en motor med over 25 hk.

er planende

fremdrivningseffekten i kW som minimum er lig med eller større end kvadratet på skroglængden plus 3 - ja, det er indviklet, men tjek nedenstående tabel. Den giver et godt overblik.
    Dette spørgsmål besvares i speedbådsbekendtgørelsen. Bekendtgørelsen omfatter planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter og med skroglængde og fremdrivningseffekt (kW) som anført i bilaget til bekendtgørelsen.

Så hvis du ikke så det i teksten så står der..

Du skal have speedbådskørekort, hvis din båd:
    er mellem 4 og 15 meter, eller hvis din båd på under 4 meter har en motor med over 25 hk.

• #14   3. jun 2014 Er forøvrigt lige ved at lave en 2,7m. Med en 15 hk V-max til en ven smiley
    Muligt den er lidt hurtigere, den har en fed bund :0)

• #16   4. jun 2014 Jeg forstår sgu godt forvirringen citat :
    Du skal have speedbådskørekort,
    "hvis din båd":
    "hvis den"
    er planende
    "hvis"
    fremdrivningseffekten i kW som minimum er lig med eller større end kvadratet på skroglængden plus 3

det kan da sagtens læses som om at der bare er 1 af de 3 kriterier der skal være opfyldt og så skal der erhverves speedbåds kørekort.

var reglen oprindeligt ikke (for år tilbage): kan din båd plane så skal der kort til ?

• #17   4. jun 2014 jeg har forøvrigt selv accepteret "vores" tolkning og lært det udenad - men jeg forstår godt hvis nogen er forvirrede...

• #18   4. jun 2014
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27038

Den fulde tekst
    Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter (Speedbådsfører-bekendtgørelsen)

I medfør af § 18, stk. 2, og § 27, stk. 2, i lov nr. 15 af 13. januar 1997 om skibes besætning, fastsættes:
    § 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter og med skroglængde og fremdrivningseffekt som anført i bilaget til bekendtgørelsen.
    Stk. 2. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 4 meter og en fremdrivningseffekt på 19 kW eller derover.
    Stk. 3. Fartøjets længde i meter er skroglængden overalt målt i henhold til fritidsbådsdirektivet 1) efter den relevante harmoniserede standard. Eksterne ror, eksterne drev og påhængsmotorer, badeplatforme, bovspryd, fenderlister og lignende måles ikke med.
    Stk. 4. Ved planende fartøjer forstås et fartøj uden egentlig køl med ren V-formet bund eller med flad bund i den agterste tredjedel, eller fartøjer, der er bygget på en sådan måde, at skroget ved en vis hastighed løftes delvist ud af vandet. I tvivlstilfælde afgør Søfartsstyrelsen, om et fartøj er omfattet af denne bekendtgørelse.

Kommentér på:
speedbådskort ?

Annonce