{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.831 visninger | Oprettet:

Allan L
Allan L
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

90 hk vs 260 hk (benzinforbrug) {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi står og skal til at købe vores første motorbåd og er igang med at lave et lille budget. Og lige nu kigger vi på benzin-forbruget.

Hvad er forskellen (cirka) på nedenstående mulighed:

- ca. 50 timers sejlads
- 50/50 blanding af cruise og vandsjov

Båd 1
Campion, 1000 kg med 90 hk (optimax) fra 2004

Båd 2
Fletcher, 1800 kg med 5,7 MAG V8 på 260 hk fra 2006

Nogen der har et bud på forskellen sådan cirka?

Vh
Allan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  90 hk vs 260 hk (benzinforbrug)
  • #1   2. jul 2014 Sammenligningsgrundlaget med de to motorer er ikke fair for den store 5.7´er.....:)

• #2   2. jul 2014 Det behøver man da ikke at være professor for at regne ud ???????
    Selvfølgelig bruger en V 8 mere men det KOSTER når man skal lege med de store drenge og hvis du skal tænke så meget på om det er dyrt eller ej så ville jeg da finde en anden hobby.

• #3   2. jul 2014 Jeg kender ikke benzinforbruget på påhængsmotoren, men V8´eren bruger som ofte ca. 40 liter / pr. time v/ marchfart. Hanen i kælderen, så spuler det igennem karburatoren i en hastighed, hvor der skal bruges mange af de lange sedler.....:)

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jul 2014

#4   2. jul 2014 Hvor meget bruger en 90 hk ved marchfart?

• #5   2. jul 2014 Har en 115 optimax bruger 15 liter i timen ved match fart og 38 med håndgangent i bund

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Svar: 6
    #7   2. jul 2014 Kan nu godt forstå ? Enig i at det ikke skal være et problem med at bruge 10-20 liter mere eller mindre på en dag. Kender ikke forbruget på en indenbords V8, men kunne forestille mig at forskellen nemt kunne være om man brugte for under 500 eller +1000 på en dag med sjov og sejlads. V8'eren lyder da klart bedre, men spørgsmålet er om det er lyden værd. Optimaxen er rigtig økonomisk. Det bliver aldrig billigt at have det sjovt, men derfor kan man godt begrænse udgiften. Hvis det var til vandsjov og ofte sejllads med familien, så ville jeg klart vælge Optimax. Kunne være godt at høre hvis der var nogen med en V8 som kunne byde ind hvad en eftermiddag med vandsjov kostede.

• #8   2. jul 2014 Det er et meget svært spørgsmål at svare på. for det afhænger rigtigt meget af din måde at sejle på, men regn med, at den nævnte V8 vil bruge ca. 3 gange det påhængsmotoren vil bruge, da en V8 jo yder meget mere, har en meget større slagvolum og dermed meget større indre modstand, og båden du næver v8´eren sidder i, vejer jo næsten det dobbelte af den anden båd..

• #9   2. jul 2014 Du skal nok også regne med større driftsomkostninger på Fletcheren med V8 og drev med mindre du kan lave det hele selv.

• #10   2. jul 2014 Jeg havde engang en Bayliner 2455 med samme motor, kunne med 20 knob sejle 7 timer på 200 liter så lige omkring 30 liter i timen

• #11   2. jul 2014 skal lige nævnes at det var en tur fra Helsingør til Juelsminde konstant 20 knob

• Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    jul 2014

#12   3. jul 2014 Hej alle. Jeg er helt ny i gamet, så jeg er meget taknemmelig for jeres svar. Hvis det bare var små-ture og aftenmadsture, som vi skulle sejle, så havde vi nok valgt den store. Men da det bliver kombineret vandsjov og små-ture, så tror jeg, at jeg vil være for nærig smiley Tak igen for svar. Også til Jonas K for sit holdnings-bidrag. For mig at se er verden dog ikke sort/hvid.

• #13   3. jul 2014 Det er sgu helt i orden, at man researcher lidt på brændstofsøkonomien, inden man kaster sig ud i det her bådeventyr. Og med hanen i bund på en v8'er koster det bare knapper.

Tjek evt. nedenstående link, der får du en fin sammenligning mellem forskellige motorer og deres forbrug - der er selvfølgelig ikke taget højde for vægt, vejr og madpakker, men som sagt en rettesnor.
    http://www.boat-fuel-economy.com/pahaengsmotor-mercury-forbrug

Med 90 hk Opti kan du sagtens tøffe rundt uden at blive ruineret.

• #14   5. jul 2014 att: Erik C

Sjovt lille link du har sendt men ud fra den kan jeg da se at min Evinrude E-Tec HO er mere økonomisk og til Allan L vil je da pointere at der KOSTER hvis man skal lege med de store drenge og hvais man skal tænke på økonomi så er det bedre at finde en anden interesse MEEEEN det er jo fedt at sejle hæ hæ

Kommentér på:
90 hk vs 260 hk (benzinforbrug)

Annonce