{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til indenbordsmotor. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi gik egenligt efter en speedbåd med påhængsmotor, men har udvidet vores søgning så vi også går efter indenbordsmotor.

Men hvad skal man være OBS på. Har læst et eller andet med et drev der ikke er godt på dem.
Er en Mercruiser en god motor og hvor mange timer må sådanne en motor have sejlet for at det kan blive "kriminelt"?

Er der nogle årgange man skal holde sig fra?

vh
Allan


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til indenbordsmotor.
  • #2   20. sep 2020 Hej Morten.

    Tak for svaret. Jeg havde ellers brugt søgefunktionen men fandt ikke rigtig noget.
    Jeg må lige prøve igen.
    Den vi har set på er saltvandskølet og er de fleste ikke det?

    Kan se at et Z drev kan være forbundet med større reparation. Hvornår er indenbordsmotor typisk med Z drev?
    Er det en special årgang de findes i.
    Vi går efter en 18 fods til maks 80.000-90.000 kr.
    Det er jo typisk årgang 2003-2007. Er de med Z drev?


  • #5   21. sep 2020 Nu kender jeg ikke indenbordsmotor kølesystemet så godt. Men er det ikke kun er selve motoren der undgår saltvandet, ved ferskvands køling?. Jeg har altid tænkt at den stadig smider saltvandet ud gennem den sidste del af udstødningen (knæet)?

  • #7   21. sep 2020 Stort set alle benzinmotorer køler knæerne med saltvand, inklusiv de ferskvandskølede. Med en ferskvandskølet undgår du tæring i selve motorblokken som kan være en dyr omgang. Knæ kan du selv skifte til ca 5-10kkr afh. af motrostørrelse.

  • #8   21. sep 2020 Mht. drev. I den bådstørrelse du nævner og et Mercruiser setup vil jeg tro det er en Alpha One Gen2 drev. Et helt nyt (uoriginalt) koster knap 19.000 og et originalt ca. 10.000,- oven I, så det er begrænset hvor stor en udgift man kan få. Og det er nemt at skifte selv.
    Har selv et fra 2002 hvor en pakdåse til 250,- er eneste rep. indtil videre. Men for selvfølgelig også et service hvert år (nyt olie og tjek for utætheder + hvert 2. år ny impeller)
    Bravo drev koster fra 60.000 og op, så det er en anden snak.


  • #9   21. sep 2020 Mange tak for svaret Kenneth.

    Det er ikke nemt at købe en båd når man ikke lige kender en der kan hjælpe med at finde en båd, og man selv ikke har den store forstand på det. Jeg har læst en del herinde og har læst at der kan være udfordringer med store reparations udgifter tilfølge på et Z drev.
    Er Alpha One drev bedre?


  • #10   22. sep 2020 Jeg havde alpha 1 før og nu et bravo 3
    Syntes der er en verden til forskel. Alpha er godt til prisen. Dog mister man en del ift til styring og kraft syntes jeg.
    Men ja bravo 3 koster noget mere.

    Husk der er altid noget på en båd der skal laves.


  • #11   27. sep 2020 Jeg havde klart valgt en påhængsmotor (hvilket jeg også selv har), da jeg simpelthen ikke har nerver til indenbords. Jeg er klar over at udvalget er større med indenbords men det er omkostningerne til rep også. Og hvis du samtidig heller ikke selv kan skrue så er det endnu mere oplagt med påhængsmotor selvom jeg er klar fordele og ulemper ved begge.

  • #12   28. sep 2020 Tak alle sammen for gode råd smiley

    Jagten forsætter på en båd med påhængsmotor.


Kommentér på:
Spørgsmål til indenbordsmotor.

Annonce