{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
806 visninger | Oprettet:

Rikke N
Rikke N
Tilmeldt:
28. sep 2020
Emner: 1 Svar: 1

Ny i bådverdenen - hvad skal vi kigge efter? {{forumTopicSubject}}

Mine 2 store sønner har lokket mig til, at vi skal kigge på speedbåd, udfordringen er blot at vi intet forstand har på det.
Vi kan få en bekendt med, når vi har fundet noget vi evt. vil gå videre med.
Jeg har derfor brug for at vide hvad vi skal være opmærksomme på når vi er ude og kigge. Jeg tænker at vi selvfølgelig skal høre hvordan motoren går og kigge om der er revner/reparationer i skroget. Men hvad ellers? Er der noget med styrtøj, øvrige dele? Og skal man have båden i vandet for at prøvesejle inden?
Prisniveauet for båd, motor og trailer er 20-28.000 kr., så det er ikke noget nyt og flot vi kan købe, men vi vil gerne undgå at købe katten i sækken.
Lige p.t. er de meget interesserede i en Fletcher, som - på billederne - også ser pæn ud. Noget, udover ovenstående, vi skal være opmærksomme på med den?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ny i bådverdenen - hvad skal vi kigge efter?
  • #1   28. sep 2020 Fletcher er også 1 godt mærke men med et budget på 20-28.000 vil det blive svært at finde noget der duer og som du kan stole på da speedbåde i den prisklasse har en gammel motor der bruger en helvedes masse benzin .
    Mit råd er at du skal have en person som har forstand på Motorer med og kikke og afprøve den men hold dig væk fra indenbords motorer med mindre du er mekaniker for ellers er det en dyr fornøjelse at lave det årlige service på den .
    På båden skal du kikke på hækken og kikke efter revner og huller og sidst men ikke mindst er det en god ting at gå rundt i båden og se om gulvet er blødt nogle steder for dette har jeg prøvet og der er 100 % NO GO

    Jeg har lige solgt min Thundercraft storm 170 med 115 hk og den har sejlet hele sommeren på Bornholm jeg jeg har flere gange talt med den nye ejer som er monster glad for den


  • #2   28. sep 2020 Og du bør prøvesejle båden...
    Hvis sælger ikke vil være med til det, så find en anden.


  • #3   28. sep 2020 Att Jens B
    JA selvfølgelig skal der sejles i båden i minimum 30 minutter i forskellige hastigheder for at udelukke evt fejl ved motoren når den bliver ordentlig varm og sælgeren skal ikke opstarte motoren før køber er med ! men trådstarter bør have en med der har kendskab til speedbåde OG som har speedbåds bevis for ellers vil en evt sælger ikke gå med til at de sejler i båden .
    Jeg havde selv rigtig mange henvendelser fra købere da mine både var til salg men jeg fandt meget hurtigt ud af at spotte den og fandt ud af at der bare ville " prøve " at sejle stærke men at de ikke havde nogle penge så derfor sagde jeg nej tak til at de skulle komme og kikke


  • #4   28. sep 2020 Start med et speedbåd kørekort.. kik der efter på båd..

  • Rikke N
    Rikke N Tilmeldt:
    sep 2020

    Emner: 1 Svar: 1
    #5   28. sep 2020 Vi har kortet - så næste step er båd.

  • #6   28. sep 2020 Jeg har haft en Finnsport 500 som jeg var meget glad for, den var motor overdimensioneret og stadig i stabil stand. Hermed menes båden mest ømme punkt, de "vandfaste krydsfiner plader der oprindelig blev støbt ind i hækken. De har det med at rådne hvis de får vand og er vådt hele tiden. Dvs man skal have hovedet helt ind i bunden af båden med en god lomme lygte, og selv den mindste revne i lakken er tegn på en utæt hed der kan trække vand ind i hulrummet. Står båden udendørs hele året og med en tvivlsom pressening på, så vær på vagt. Bådenkan også lige have fået en ny pressenning monteret, så lad dig ikke snyde af det. Spørg krittisk indtil varen og få fornemmelsen af om sælger er træt af det med at have båd, og måske derfor er den misvedligeholdt.
    Vær forberedt på at der helt sikkert kommer et eller andet u-forudset på båd, udstyr eller motor. sammenlign priser på nettet med tilsvarende både. Og prut om prisen, de fleste har somregl været til salg længe så der kan handles. Kig flere både hvis du har mulighed for det også bare for sjov hos diverse forhandlere, så du får fornemmelsen af hvad der er.
    Mine favoritter til påhængsmotorer er.
    Finnsport 500 (var positiv overasket over glasfiber kvaliteten i denne finsk produceret båd.)
    Fletcher (har aldrig haft)
    Shakespeare (har aldrig haft)
    Maxum 2000XC (har) (sjælden 20 fods til påhæng som er stor og tung)
    Weedo GT (har) (Svensk kult båd fra 60erne, kvalitet afhængig af hvordan den har været opbevaret) (sjælden i dk)
    Generelt er det opbevaringen af en trailerbåd der afgør levetiden af træværket. Står den udenfor og inventar er fugtigt og den udsættes for frost sprænger frosten fiberen til revner. Og det kan være meget svært at se da mange syntes det er fedt med fiber tæpper i bunden af båden. personligt vil jeg hellere kunne vaske, og se hvad der er godt og dårligt. Nu er de både jeg fristes til at købe også nogle gamle nogen så der må forventes noget rep. Der fleste betegner nok det jeg finder som vrag, men jeg ser ofte noget andet i dem. Kig evt mine foto album så skal du se elendighed, og får måske mere en ide om hvad du skal kigge efter.
    smiley


  • #7   28. sep 2020 Glemte lige det med motoren er en helt anden historie,,,,. Ikke for at skræmme men det er de baske realiteter. Og generelt kun en dejlig tidskrævende hobby, og pragtfuld tid på vandet, samt en del penge ud af lommen hvert år. smiley smiley smiley

  • #8   29. sep 2020 Ved godt at i den pris klasse at det ikke er nye både og at nogle sælger ikke vil gøre sig meget ulejlighed med salget......... MEN ...... VAND i skroget er et kendt problem på ældre både ( ja ja også nogle nye ) men kan du finde fabriks vægten på skroget og vægten på motor, så vil en vejning være en god ting, og self huske at enten trække alt i båden der har en vægt fra eller helst et tomt skrog, motor og trailer, så har du en ret god indikator for om der er vand i skroget.
    Motor er nok også en ældre sag i den prisklasse, så at den starter og køre godt når den står på land er IKKE en garanti for at der ikke er problemer, så en tur på vandet er et must, gearkassen skal bruges med belastning på .. altså i vandet under sejlads .. og kunne betjenes i alle 3 stillinger uden problemer.... at der kommer et klonk når den sættes i frem eller bak kan være normalt ... et fast kort klonk er noget næsten alle påhængsmotore siger, hvis den knurre og sælger siger at det bare er et justerings problem, ja så få sælger til at justerer den ! ! for det kan være noget andet og hvorfor har han ikke fået det gjort inden salg hvis det nu "bare" er et justering problem ! ! !
    Men hav det i baghovedet at der KAN komme problemer og de vil/er dyre at rette lige så snart det hedder båd, og vil næsten garanterer dig at i den prisklasse og speedbåd .. ja så finder du ikke en uden der er et problem eller der opstår et, så hvis du ikke kan rode selv, så er det for dyrt at spare på netop båd, du vil ende med en båd du ikke får brugt og ødelægge den glæde der er ved at komme på vandet, samt fjerne din/jeres håb og ønsker om et sjovt fællesskab..
    Jeg har haft båd i mange år sammen med min søn, og det er den bedste tid vi har sammen, men ikke kun det at sejle, men også det at arbejde på/med båden, det falder heller ikke altid i god jord hos lille mor og svigerdatter at der bruges SÅ meget tid på at rode, renholde, forbedre og monterer nyt på den, udover selve brugen ( som så også tager RIGTIG MEGET tid, da vi fisker/troller med den ) det eneste der er positivt på at rode med den er at den står her hjemme hos mig i haven, så de kan jo tage en stol og sætte sig ude ved os ( det må de gerne ... hvis de holder kæft og ikke kommer med gode råd om hvordan de vil have det lavet smiley smiley smiley smiley )
    Kig på mange og læg dig ikke fast på ET mærke...kig, prøv, lær = nyd det smiley
    Held og lykke smiley


  • #9   1. okt 2020 Fletcher er et fint mærke. Jeg er selv meget glad for min rib.
    Gå langt udenom indenbordsmotorer. Påhængsmotorer er langt mere driftsikre. Vær ikke bange for totaktsmotorerne (dem der skal ha olie i benzinen eller i en seperat tank). De er de billigste i vedligehold og har færre bevægelige dele. Bruger lidt mere brændstof men brændstoffet er ikke største post i trailerbådsbudgettet.


Kommentér på:
Ny i bådverdenen - hvad skal vi kigge efter?

Annonce