Ny i bådverdenen - hvad skal vi kigge efter? {{forumTopicSubject}}
Mine 2 store sønner har lokket mig til, at vi skal kigge på speedbåd, udfordringen er blot at vi intet forstand har på det.
Vi kan få en bekendt med, når vi har fundet noget vi evt. vil gå videre med.
Jeg har derfor brug for at vide hvad vi skal være opmærksomme på når vi er ude og kigge. Jeg tænker at vi selvfølgelig skal høre hvordan motoren går og kigge om der er revner/reparationer i skroget. Men hvad ellers? Er der noget med styrtøj, øvrige dele? Og skal man have båden i vandet for at prøvesejle inden?
Prisniveauet for båd, motor og trailer er 20-28.000 kr., så det er ikke noget nyt og flot vi kan købe, men vi vil gerne undgå at købe katten i sækken.
Lige p.t. er de meget interesserede i en Fletcher, som - på billederne - også ser pæn ud. Noget, udover ovenstående, vi skal være opmærksomme på med den?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
Mit råd er at du skal have en person som har forstand på Motorer med og kikke og afprøve den men hold dig væk fra indenbords motorer med mindre du er mekaniker for ellers er det en dyr fornøjelse at lave det årlige service på den .
På båden skal du kikke på hækken og kikke efter revner og huller og sidst men ikke mindst er det en god ting at gå rundt i båden og se om gulvet er blødt nogle steder for dette har jeg prøvet og der er 100 % NO GO
Jeg har lige solgt min Thundercraft storm 170 med 115 hk og den har sejlet hele sommeren på Bornholm jeg jeg har flere gange talt med den nye ejer som er monster glad for den
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Hvis sælger ikke vil være med til det, så find en anden.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
JA selvfølgelig skal der sejles i båden i minimum 30 minutter i forskellige hastigheder for at udelukke evt fejl ved motoren når den bliver ordentlig varm og sælgeren skal ikke opstarte motoren før køber er med ! men trådstarter bør have en med der har kendskab til speedbåde OG som har speedbåds bevis for ellers vil en evt sælger ikke gå med til at de sejler i båden .
Jeg havde selv rigtig mange henvendelser fra købere da mine både var til salg men jeg fandt meget hurtigt ud af at spotte den og fandt ud af at der bare ville " prøve " at sejle stærke men at de ikke havde nogle penge så derfor sagde jeg nej tak til at de skulle komme og kikke
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 121 Både: 1 Emner: 9 Svar: 332
sep 2020
Emner: 1 Svar: 1
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Vær forberedt på at der helt sikkert kommer et eller andet u-forudset på båd, udstyr eller motor. sammenlign priser på nettet med tilsvarende både. Og prut om prisen, de fleste har somregl været til salg længe så der kan handles. Kig flere både hvis du har mulighed for det også bare for sjov hos diverse forhandlere, så du får fornemmelsen af hvad der er.
Mine favoritter til påhængsmotorer er.
Finnsport 500 (var positiv overasket over glasfiber kvaliteten i denne finsk produceret båd.)
Fletcher (har aldrig haft)
Shakespeare (har aldrig haft)
Maxum 2000XC (har) (sjælden 20 fods til påhæng som er stor og tung)
Weedo GT (har) (Svensk kult båd fra 60erne, kvalitet afhængig af hvordan den har været opbevaret) (sjælden i dk)
Generelt er det opbevaringen af en trailerbåd der afgør levetiden af træværket. Står den udenfor og inventar er fugtigt og den udsættes for frost sprænger frosten fiberen til revner. Og det kan være meget svært at se da mange syntes det er fedt med fiber tæpper i bunden af båden. personligt vil jeg hellere kunne vaske, og se hvad der er godt og dårligt. Nu er de både jeg fristes til at købe også nogle gamle nogen så der må forventes noget rep. Der fleste betegner nok det jeg finder som vrag, men jeg ser ofte noget andet i dem. Kig evt mine foto album så skal du se elendighed, og får måske mere en ide om hvad du skal kigge efter.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Motor er nok også en ældre sag i den prisklasse, så at den starter og køre godt når den står på land er IKKE en garanti for at der ikke er problemer, så en tur på vandet er et must, gearkassen skal bruges med belastning på .. altså i vandet under sejlads .. og kunne betjenes i alle 3 stillinger uden problemer.... at der kommer et klonk når den sættes i frem eller bak kan være normalt ... et fast kort klonk er noget næsten alle påhængsmotore siger, hvis den knurre og sælger siger at det bare er et justerings problem, ja så få sælger til at justerer den ! ! for det kan være noget andet og hvorfor har han ikke fået det gjort inden salg hvis det nu "bare" er et justering problem ! ! !
Men hav det i baghovedet at der KAN komme problemer og de vil/er dyre at rette lige så snart det hedder båd, og vil næsten garanterer dig at i den prisklasse og speedbåd .. ja så finder du ikke en uden der er et problem eller der opstår et, så hvis du ikke kan rode selv, så er det for dyrt at spare på netop båd, du vil ende med en båd du ikke får brugt og ødelægge den glæde der er ved at komme på vandet, samt fjerne din/jeres håb og ønsker om et sjovt fællesskab..
Jeg har haft båd i mange år sammen med min søn, og det er den bedste tid vi har sammen, men ikke kun det at sejle, men også det at arbejde på/med båden, det falder heller ikke altid i god jord hos lille mor og svigerdatter at der bruges SÅ meget tid på at rode, renholde, forbedre og monterer nyt på den, udover selve brugen ( som så også tager RIGTIG MEGET tid, da vi fisker/troller med den ) det eneste der er positivt på at rode med den er at den står her hjemme hos mig i haven, så de kan jo tage en stol og sætte sig ude ved os ( det må de gerne ... hvis de holder kæft og ikke kommer med gode råd om hvordan de vil have det lavet
Kig på mange og læg dig ikke fast på ET mærke...kig, prøv, lær = nyd det
Held og lykke
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 9 Svar: 23
Gå langt udenom indenbordsmotorer. Påhængsmotorer er langt mere driftsikre. Vær ikke bange for totaktsmotorerne (dem der skal ha olie i benzinen eller i en seperat tank). De er de billigste i vedligehold og har færre bevægelige dele. Bruger lidt mere brændstof men brændstoffet er ikke største post i trailerbådsbudgettet.
Ny i bådverdenen - hvad skal vi kigge efter?