{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.103 visninger | Oprettet:

For stor påhængsmotor? {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg har for nyligt købt mig en Campion cortes med en 200 hk Yamaha påhængsmotor på. Jeg vil vinteren over gå og lave lidt på den, og dermed har jeg overvejet om motoren er for stor til den?🤔 jeg aner ikke hvad båden er godkendt til - tidligere ejer oplyste at den er blevet forstærket i hækken. Det er ikke så meget vægten på motoren(193kg) jeg er nervøs for, men mere det ryk det giver i agterspejlet når den får noget gas. Båden er 16,5 fod.
Hvad siger i? Håber på at få nogle givende svar.

Mvh.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  For stor påhængsmotor?
  • #1   24. nov 2020 Hej Jeppe.
    Først og fremmest tillykke med båden.
    Du må vel have gjort dig nogle overvejelser da du købte båden med en 200 hk motor?
    Der findes et HAV af tilsvarende modeller med kun 75-125 hk motorer, så du burde have købt sådan én i stedet, specielt hvis du har betænkeligheder, her efter købet?
    Med det være sagt, så bliver det et sjovt bekendtskab du er gået ind til der. Jeg har selv, for mange år siden, haft en Campion Cortes 165 (i dag hedder modellen Campion 485, mener jeg)
    Det er ikke ‘rykket’ du skal være nervøs for, men rystelserne når du sejler stærkt i bølger. På længere sigt (over år) bliver hækken svampet og blød hvis der siver vand ind.
    Specielt de ældre modeller før år 2000 er bygget op i træ, og har desværre tendens til råd hvis ovennævnte ikke er vedligeholdt.
    Du kan prøve at trimme motoren op og forsigtigt løfte op/ned i benet men du står bag motoren,og se om hækken bevæger sig - den skal føles solid og ikke ‘blød’.
    God fornøjelse, husk vest og dødmandsknap.

    /Seb


  • #3   24. nov 2020 Tak for svarende! Begge to.
    Seb, jeg gjorde mig bestemt nogle tanker inden købet, og havde der været sådan en båd med en mindre motor, havde jeg helt klart gået efter det - prisen var bare så overkommelig, at jeg simpelthen ikke kunne lade være. Man kan jo komme af med den store motor og købe en mindre. har fået vurderet motor, og den er næsten købsprisen værd.
    Hækken virker rigtig sund, og giver sig ikke.
    Jeg har selvfølgelig kæmpe respekt for både vandet og motor, og jeg skal selvfølgelig bruge noget tid på at lære sættet at kende.

    Tiden må vise om der skal en mindre motor på på 100-125hk


  • #5   24. nov 2020 Hej Morten, tidligere ejer oplyste, at han havde den forsikret for 700kr i året?? Hvilket jeg er meget skeptisk over🤔

  • #7   24. nov 2020 Der er jo kommet tvungen ansvarsforsikring på speedbåde.
    Ansvar alene er nok ikke under 1500 kr pr år. Kasko har et tillæg for påhæng (hvis forsikringen vil tage den med (evt) for stor motor på).
    Vil gætte på 4000-4500 kr pr år total med kasko og statsafgift.
    Mht til belastning, prøvede jeg lige en hurtig beregning på nogle gæt.
    200 hk ved 45 knob. Så trykker propellen med ca 650 kg. Hvis altså alle Hk er hjemme. smiley
    Det vrider nu nok en del i hækken selv om vægten nok ofte er den største belastning når båden lander mellem to bølger.
    Men lad os høre mere når du kommer i vandet. Det lyder vildt.


  • #8   24. nov 2020 Har du ikke nogle billeder?
    Jeg sejler selv med 300hk på en Campion 565


  • #9   24. nov 2020

    profilbillede
  • #10   24. nov 2020

    profilbillede
  • #11   24. nov 2020 S L - ja det lyder da egentlig helt vildt, både med forsikring og tryk på hækken😂

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #12   24. nov 2020 forsikring er jo hvad du sætter båden til i pris, men jeg giver ikke 500 kr i ansvar med 300 hk på hækken, nu er det det så værre med kasko.... jeg giver lige omkring 11.500 kr med det hele, men så bliver båden, motor og udstyr ikke mindre værd i forsikringens øjne (koster 10% af kasko prisen pr år), staten vil så ha 3400 kr pr år i afgift... smiley smiley

    afhængig af hvad du har betalt for af båden skal man lige se på om det kan betale sig i forhold til forsikringen at ha kasko på, ansvar er jo lovpligtigt og fuldstændig tåbeligt ikke at ha... smiley


  • #13   24. nov 2020 Det var en sjat🥴
    Selfølgelig skal jeg have den lovpligtige ansvars forsikring! Kasko er en anden snak, er dog spændt på hvad de siger til de 200 ponyer😂


  • #15   25. nov 2020 Det skal jeg nok lige få gjortB)👍🏼

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #16   25. nov 2020 #13
    det er jo prisen når legetøjet er blevet lidt dyrere... smiley

    men husk man kan spare sig fattig ved at tage den billigste forsikring, det er så ved kasko..

    de 11.500 kr er incl statstyveri... kunne vist misforstås.. smiley


  • #18   26. nov 2020 Morten, der står på øverste linje, hvilken båd jeg har købt smiley jeg har endnu ikke undersøgt prisen for at få den forsikret, men jeg er begyndt at spare på smiley

  • #20   28. nov 2020 bare kom afsted... hold lidt igen med gassen til du føler du har styr på hvordan båden sejler(ligesom med alt andet nyt) held og lykke med projektet, skal nok blive sjovt.
    din ansvarsforsikring er ligelad med antal hk, det handler som regel om topfart. over 30 knob over 40knob over 50knob. osv.


  • #21   29. nov 2020 Tak for svar Steffen m - jeg hiver fat i forsikringen når vi når lidt tættere på sæsonen smiley

  • #22   29. nov 2020 Hvis du overvejer mindre motor, og din motor er en XL ben, så er jeg muligvis klar på en byttehandel.
    Min motor er en
    Mercury 125
    årg 2001
    Timer ca 900
    Monteret med stålpropel
    Og det er en xl ben.


    profilbillede
  • #23   30. nov 2020 Frank - hvad er målene på din motor? Jeg måler lige i dag - ved ikke om det er L eller XL

  • #24   30. nov 2020 Der burde sidde en type plade på motoren hvor det står.
    Men ellers skal du måle fra beslaget og til kavitationspladen,og der skal gerne være 25 tommer, hvis det er en xl ben.
    Den tidligere ejer af din båd, sagde at det var en xl ben, da jeg snakkede med ham om at købe båden.

    På en mercury ser mærket sådan her ud.


    profilbillede
  • #25   30. nov 2020 Jeg har lige leget Jørgen Clevin, håber at det giver dig en ide om hvor du skal måle.

    profilbillede
  • #26   1. dec 2020 Har et par kammerater, der har en Cortes 165 med 200HK Mercury 2-takt. Den sejler rigtig fint med motoren, selv om det går meget hurtigt. Topfart 70 knob. Som en anden oppe i tråden nævnte har mange af de gamle Campion lidt problemer med hækken, hvor de ikke har været tilstrækkelig forseglet, så der kan trænge vand ind i hækken med råd som følge.
    Mht. forsikring så hør dem lige ad først. Nogle selskaber accepterer større motorer end de er godkendt til, men såfremt det er farten, der har været skyld i uheld, dækker de ikke.
    Hvis du skulle have planer om at skifte motoren har jeg en Mercury Optimax 115 produceret 2014/2015, men først søsat 2020 med kun 28 timer på tælleren stående til salg. Tror den ville være perfekt til din Cortes.


  • #27   1. dec 2020 Frank H - kan det ikke passe, at man skal måle fra toppen af hækken, og så ked til bunden af båden? Der er 63-64 cm (se billede)

    Tog nogle billeder i går af tallene på motor, men der stod ikke noget om XL ben..


  • #28   1. dec 2020

    profilbillede
  • #29   1. dec 2020

    profilbillede
  • #30   1. dec 2020 Søren Peter - tak for der givende svar. Ved du hvor meget den er godkendt til?

    Hvad står din optimax til? Evt. Link?


  • #31   1. dec 2020 Hej Jeppe. Jeg prøver lige at undersøge, hvad den er godkendt til.
    Optimaxen har jeg ikke prissat helt endnu. Da den har gået så få timer og først er søsat her i april er den svær at vurdere. Jeg har sat min bådforhandler på opgaven, men det vil være mig der står som sælger, så han dermed ikke skal tjene på den. Vender lige tilbage til dig når jeg har fundet en fair pris som privatsalg.


  • #32   1. dec 2020 Det lyder bare super!

  • #33   1. dec 2020 Du skal måle på motoren, som vist på denne tegning.
    Men jeg tror at din motor er en UL = Ultra Lang
    Det står på det ene klistermærke


    profilbillede
  • #34   2. dec 2020 HVIS du han se at agter spejlet bevæger sig når du giver gas er der noget helt galt TRO MIG
    Uanset hvad båden er godkendt af motorstørrelse så er der noget galt for hækken skal ikke ændre sig når du giver gas.
    Min Skekspeare summersport revnede på begge sider lodret af motoren fordi hækken var træt og det tod en uge at bygge en ny hæk øv øv men tjek det lige inden du sætter båden i vandet næste gang og risikerer at miste motoren og at båden i værste fald synker


  • #35   2. dec 2020 Frank - jeg kan ikke få et præcist mål på længden pga. lygtebom.. i første omgang tænker jeg at jeg vil prøve motoren hen over sommeren, og så konkludere om der skal en anden til.

    Hasse - som Seb skrev øverst, så har jeg prøvet at trimme motoren lidt op, og derefter ‘rykke’ lidt i motorbenet - hækken gav sig slet ikke. Jeg er med på, at det er noget jeg skal lægge mærke til når jeg får den i vandet - hvor ville det være ærgerligt hvis hækken gav efter..


  • #36   2. dec 2020 Du kan sagtens tage målet,selvom motoren ikke er trimmet ned.
    Målet ændrer sig ikke lige meget hvordan du trimmer den.


  • #37   3. dec 2020 Jeppe
    du skrev da selv dette ? ( men mere det ryk det giver i agterspejlet når den får noget gas ???


  • #38   3. dec 2020 Hasse - ja det gjorde jeg. Jeg kan forstå, på svarene, at hvis hækken virker sund, og ikke giver sig, så burde der ikke være nogen ko på isen.

  • #39   3. dec 2020 Jeg har - for maaaange år siden - stået hos en unavngiven forhandler og set hvordan hele transom og hæk kunne bevæge sig, når jeg løftede i motoren. Det er ikke til at spøge med, og kan skyldes noget så simpelt som en utæt kalesche hvor der kan løbe vand ind.
    Specielt hvis båden står på trailer i det fri, bør man tage bundproppen ud hvis man ikke har mulighed for at tilse båden hyppigt.


  • #40   4. dec 2020 Ja jeg tager bundproppen ud hver gang jeg kommer hjem
    Den der med at trimme motoren meget op når den står på trailer og så stille sig op på kavitationspladen og hoppe lidt rigtig godt for då kan man se om hækken giver sig men det lyder jo også som at du har fået styr på det men en 200 hk V 6 er jo også en tung og voldsom sag for ikke at nævne " skide tørstig "


  • #41   5. dec 2020 Hej Jeppe. Desværre kunne jeg ikke finde info om max motorstørrelse på din Campion. Til gengæld har jeg nu endelig fået prissat min Mercury Optimax 115. Du kan finde den på Market place på linket:
    https://www.facebook.com/marketplace/item/1208480686219424/

    Mange hilsner Søren


  • #42   5. dec 2020 Søren - bare okay - dog lige i den dyre ende for din optimax👍🏼

  • #43   8. dec 2020 Hej Jeppe - blev du alligevel for meget ‘tøsedreng’ smiley . Jeg kan se du har sat motoren til salg?

  • #44   8. dec 2020 Hej Jeppe. Er det i forhold til dit budget? Tænker ellers prisen ikke er helt skæv, meeen er da åben for et seriøst bud. En sprit ny koster 72.000 og kan kun købes til erhvervsbrug.

  • #45   10. dec 2020 #jeppe. tror du mangler en stelforbindelse mellem styrestang og transom siden styrepinden er så rusten

  • #46   10. dec 2020 Søren Peter - det er i forhold til budget ja. Tror ikke din pris er helt ved siden af.

    Steffen - kan du uddybe hvad det er, og hvad den gør?
    Mvh


  • #47   11. dec 2020 Søren Peter Wolf
    Ja du har ret i at man kun kan købe 2 takt til erhvervsbrug MEEEEEN hvis du bare har et CVR nummer så kan du sagtens købe den slligevel så er det lige meget om du er blikkenslager eller tandlæge bare du kan fremvise CVR


Kommentér på:
For stor påhængsmotor?

Annonce