{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
736 visninger | Oprettet:

4 kontra 3 bladet propel {{forumTopicSubject}}

Hej
Har en 18,5 fods bowrider med en 135hk 3.0 Mercury indenbordsmotor, den sejler perfekt som sådan planer fint med march fart ligger ved ca 3200 rpm, og WOT 5000 rpm, Max speed omkring 34-35 knob
Propellen er en 14,25 x21P alu standard
Hvis jeg nu vælger og skifte til en 4 blads propel Mercury Spitfire, en til en, altså samme dia og stigning, vil det så ikke give en lavere march hastighed men ca samme topfart ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  4 kontra 3 bladet propel
  • #1   8. jul 2021 Når du går fra alu til stål skal du mindst 2 ned i pitch da den er tyndere i metallet og griber bedre i vandet, med andre ord er den mere effektiv til at overføre kraften til vandet.
    3-blade giver højre topfart og bedre økonomi.
    4-blade giver bedre acceleration hvis din motor kan trække den, jeg ved ikke hvad din båd vejer men det lyder som en 4-cylinder standard motor med karburator??


  • #2   8. jul 2021 Det er nok tvivlsomt, hvor meget du vil ændre på dit set-up, ved at skifte fra alu til stål.

    Dette skal forstås sådan, at din båd og motor ikke har det nødvendige fartpotentiale og muskler under dørken, til at kunne udnytte stålets kvaliteter. De mulige små forbedringer, som du vil opleve, er næppe en investering værd.

    4-bladede alupropellere - og dem er der rigtig mange af - vil være den bedste løsning for dig, hvis det er til blandet sejlads.

    Er det primært vandsport, så er det High Five, du skal have monteret.

    I dit tilfælde, vil en 4-bladet alupropel være den optimale løsning - de kan handles til omkring 1800,- kr. incl. propelnav.

    Tjek evt. nytdrev.dk


  • #3   8. jul 2021 Har nok være lidt uklar, men vil ikke over i stål, det er selvfølgelig en 4 bladet alu jeg kigger på
    Beklager smiley


  • #4   8. jul 2021 nytdrev.dk har 21" 4-bladet på lager til omgående levering.

  • #5   8. jul 2021 @rambo
    Har skrevet til dig


  • #6   8. jul 2021 spitfire fåes både i alu og stål, hvis ikke du mangler optræk (til fx vandski eller mange i båden)ville jeg beholde hvad der sidder på, det lyder ikke helt skævt

  • #7   9. jul 2021 Hvis du alligevel skal investere i en ny propel kan du ligesågodt få en stålpropel, det giver dig ca. 5%-10% bedre effektivitet. På en 135 hestes kan det lige betale sig.
    Du skal oplyse din motor type for at finde ud af hvad dens max RPM (omdrejninger/minut) er.
    Hvad er din tophastighed og RPM (omdrejninger/minut) med den propel du har nu.
    Hvad vejer din båd?
    Så kan man komme med et bud hvad bør virke på din båd.


Kommentér på:
4 kontra 3 bladet propel

Annonce