{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.270 visninger | Oprettet:

4 bladet alu kontra 3 bladet stålpropel {{forumTopicSubject}}

Har købt ny båd, med en YAM 250 HK påhæng.
Den sidder pt. med en 3 bladet stålskrue, men vil jeg kunne få mere fart/ bedre økonomi (lavere omdrejninger) ud af at montere den med en 4 bladet aluskrue ?

Jeg havde tidligere en med indenbords, hvor jeg skiftede den 3 blade ud med en High Five, og det gav 4-5 knob ekstra på den.

Jeg kommer nok ikke til at mangle fart i den nye, da den skulle gå omkring 42-44 knob som den er ..., og marcher med 32 knob smiley

Håber nogle af Jer kan give et par fornuftige ord med på vejen.

Og lad os så få en god sæson igen smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  4 bladet alu kontra 3 bladet stålpropel
  • #1   14. apr 2015 Normalt giver HighFive ikke mere topfart, men optimalt bundtræk til vandsport.
    I dit tilfælde ville jeg bibeholde den fine 3-bladet stålskrue fremfor konvertering til 4-bladet aluminium. Fin motor i øvrigt...:)


  • #2   14. apr 2015 Jeg vil umiddelbart mene at det vil være en nedgradering at skifte fra stål til alu, næsten uanset hvor mange blade den nye har

  • #3   15. apr 2015 Det er ikke en nedgradering at skifte fra stål til alu, sejler du feks. meget kystnært er alu at fortrække da det er propellen og ikke gearet der tager skade hvis du rammer en sten...

  • #4   15. apr 2015 Jeg er udmærket klar over konsekvenserne ved at bruge Stål. Men derfor er det alligevel en nedgradering i sejlegenskaberne.

    (I din optik vil skift til en plastpropel også være en opgradering, fordi det er blødere end alu og dermed ikke skader gearet overhoved ved kystnært sejlads)

    (overdrivelse fremmer forståelsen)

    mvh Frank


  • #5   16. apr 2015 Til min bemærkning hører nok at det er en 7,6 meter Daycruiser fra Yamarin med en vægt på ca. 2 tons med motor. Mit primære forbrug er at sejle ture, ikke trække vandski og lign. så derfor vil lavt forbrug og omdrejningstal, være det der er vigtigt for mig. Overvejer også at bruge en i Silkeborg søerne i for og efterårs sæson, og der er den bløde propel da en oplagt "sikkerhed". Det havde jeg ikke lige tænkt på.

  • #6   18. apr 2015 en plastikpropel vil da være en NO GO ???
    Jeg vil sige stål hvis det skal gå stærkt fordi en stål holder formen ved acceleration
    og Alu hvis du går med livrem og seler

    Det er rigtigt som Terkel skriver en stål propel ødelægger meget mere på gearkassen hvis du sejler på en sten end en alupropel vil gøre men helt klart vil jeg også som udgangspunkt en vælge en 3 bladet med mindre du vil sejle med elevator og overflade propel men her skal du være forberedt på at det kommer til at blive væsentligt dyrere men så vil du også kunne hive mere fart ud af din 250 hk motor


  • #7   18. apr 2015 Jeg vil nok benytte mig af den 3 bladede stål propel som sidder på den nu, når jeg sejler i havet. Men kunne da godt finde på at købe en alu eller lign til stille sejlads i Silkeborg søerne, da der tit er meget lavt vand derude - og ikke lige har lyst til hverken regning eller stilstand pga en smadret gearkasse.
    Troede egentligt bare at der var mere fart i en 4 eller 5 bladet propel, uanset materiale - men har aldrig rigtigt leget med det. Kan kun huske at jeg havde denne High5 som rykkede smiley for mange år siden.
    Og tænkte at motoren her er tilpas stor til at den godt kunne slæbe en "større gearing" ...
    Nogen der ved hvor man pt. gør det bedste køb på en ekstra propel til sådan en ..., den vil jo også være rar at have som reserve skrue.


  • #8   30. jun 2018 Hej Morten fik du nogensinde leget med det propel skift mvh

  • #9   30. jun 2018 Nej

  • #10   30. jun 2018 helt iorden smiley

Kommentér på:
4 bladet alu kontra 3 bladet stålpropel

Annonce