{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.260 visninger | Oprettet:

Propel 3 til 4 bladet {{forumTopicSubject}}

Jeg kan se at der er mange i forummet der har forstand på propeller, jeg har lige købt båd hvor der sidder en ny 3 bladet 15x15 alu propel.
Den passer til setuppet, og rammer klokkerent max omdrejninger.
Men jeg læser i forummet at man kunne få mere økonomi ved en 4 bladet, på bekostning af topfart.
Men skal jeg så vælge en i samme størrelse, når der nu er 4 blade?

Ved søgning på nettet, kan jeg en finde 4 forsellige Solas alu propeller (4blad) som passer på mit AQ280 drev.
14,3x19 - 14,5x17 - 14,8x15 - 14x21

Jimmi


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel 3 til 4 bladet
  • #1   25. sep 2019 Du får ikke bedre økonomi ved at gå fra 3 til 4 blade, tværtimod får du dårligere benzinøkonomi, men hurtigere op i fart.
    Du kan få bedre benzinøkonomi ved at gå til stålpropel med 15x13P (i teorien)... jeg har ingen erfaring med volvo så...

    Det ser ikke ud til at de har en stål propel i 13p, du må spørge en volvo forhandler...
    https://www.volvopenta.com/content/dam/volvo/volvo-penta/master/marine-leisure-engines/for-owners/parts/propellers/Propeller%20Guide.pdf


  • #2   25. sep 2019 Jeg er gået fra 3 til 4 bladet propel, den er best t ikke dyrere at sejle med, tværtimod,,,

  • #3   25. sep 2019 Normalt vil brændstof økonomien komme an på din hastighed. En 4 bladet kan sejle med lavere omdrejninger, ved samme hastighed som en 3 bladet og herved kan du spare brændstof ved at sejle samme hastighed med en 4 bladet, som med en 3 bladet, da den 4 bladet jo sejler med færre omdr. ved samme hastighed.

  • #4   25. sep 2019 Men det er absolut det jeg gerne vil, samme hastighed ved lavere omdrejninger.
    Og jeg er lige glad max fart, jeg sejler kun march da jeg kommer langt omkring med 14 knob, og det er mere økonomisk smiley
    Men er der nogen der ved hvilken 4 bladet ALU propel jeg skal erstatte nuværende propel med, hvis den "skal være magen til den gamle"
    Er det bare lige ud af landevejen 15x15 i 4bladet også?


  • #5   26. sep 2019 Du skal nok forvente at den mister en smule omdr. når du går fra 3 bladet til 4 bladet, fordi der jo kommer mere modstand, men svært at sige præcis hvor meget.

    Normalt vil jeg mene at man går 1-2P ned, når man går fra 3 bladet til 4 bladet for at kompensere for dette, men du er nok nødt til at prøve dig frem.


  • #6   26. sep 2019 Spørg Bøges både i Lunderskov, eller Herning trailer og både i Sunds , de er rigtig gode til at hjælpe.

  • #7   26. sep 2019 Hvis du har en 3 bladet som passer til båden så brug den og spar dine penge
    en 4 bladet holder bedre fat i vandet men hvis din båd sejler og accellererer som du vil have det er det spild af penge at skifte


  • #8   26. sep 2019 Jeg er meget tilfreds med setuppet, ville bare gerne optimere min brændstof økonomi. Og har ikke lige råd til stål i denne omgang

  • #9   26. sep 2019 du vil ikke opleve at spare på din brændstof økonomived at sejle med 4 bladet så spar dine penge.
    Skal propellen bruges til den store båd der er billeder af i din profil ??


  • #10   26. sep 2019 Hasse N, dét er ikke helt rigtigt, jeg har fået en bedre brændstof økonomi på min........

  • #12   26. sep 2019 Ja det er min Scalare jeg gerne ville optimere min økonomi på.

  • #13   26. sep 2019 Så skal du have en propel med stor diameter når det er en stor og tung båd. Da volvo ikke har en i 13p så må du se om du kan få en nav der passer til volvo og montere en fra f.eks. mercury , man kan få en enertia i 13 pitch. (hvis du kan få et nav der passer til volvo)

    https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28800/enertia-15-6-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m0070074

    Der er også en 15-1/8 x 14p men den kommer du til at miste omdrejninger på så det kan ikke anbefales:
    https://www.amazon.com/Mercury-Enertia-3-Blade-Stainless-Propeller/dp/B009CZAI0Q/ref=sr_1_fkmr0_1?dchild=1&keywords=enertia+15+14p&qid=1569516847&s=gateway&sr=8-1-fkmr0

    Hvis du får 10% bedre økonomi skal du spare for 7000kr som propelen koster, dvs du skal bruge benzin for 70000kr, du kan regne ud om du nogensinde kommer til at få noget ud af det. Hvis vi antager at du sejler 1km pl liter, så skal du sejle ca 7000km for at spare noget hvis benzinprisen er 10kr/l.

    Mvh. Alex


  • #14   26. sep 2019 For mig var det interessante fra 3 bladet til 4 bladet det øgede optræk/hastighed ud af vandet, samt manøvre evne - det føltes næsten som at få måske 20% mere motorkraft.

  • #15   26. sep 2019 Hvor hurtigt sejler du på toppen nu, og ved hvilke omdr?
    Hvor mange omdr ved de 14 knob går den?
    Kender du gearingen på drevet?


  • #16   27. sep 2019 Mener gearingen er 1:91, 2900 omdr ved 14knob, 3600 omdr ved 23 knob. Og ifølg manual er 3600 max omdr.
    Jeg er lidt i tvivl om alt på nær max omdr og hastighed smiley


  • #17   27. sep 2019 Hvis dit nuværende setup med 3 blade ligger på max omdr. og der er plads til i omdrejnings tolerancen at der er ok at falde 2-300rpm ved WOT. Så vil jeg helt klart anbefale at finde en firbladet propel med samme stigning. Den giver bedre hold i vandet og en roligere gang i vandet.
    Jeg lavede en test med en mercury spitfire alu propel på mit set up. Og syntes faktisk at den havde et rigtig pænt træk i mellem området. Dog mistede jeg væsentlig topfart kontra min Tempest- Plus propel i rustfrit stål. Men Alu propeller er jo heller ikke anbefalet til High Performance setups.
    Men jeg tror at en mercury spitfire propel i alu. kunne være noget for dig. Hvis du ikke vil investere i rustfrie propeller.


  • #19   28. sep 2019 Jens s beregninger ser korrekte ud, og jeg er helt enig i betragtningerne. Jeg mener dog at du vil have betydelig fordel af en rustfri propel, da båden er relativt tung, og dermed lægger en del pres på materialet i lav fart. Er der trimfkaos på båden?
    Hvis der ikke er ville jeg kraftigt overveje det, da de 14 knob faktisk er et fart område som vil have stor fordel af ekstra løft i hækken.


  • #21   28. sep 2019 Der er 35 cm bredde trimflaps, men den ene cylinder er utæt så begge er parallelle med skrovet. Og den planer ved 14-14,5 knob, og det er et hel planende skrov

  • #23   28. sep 2019 Til den type båd ville jeg vælge størst muligt bladareal. hvor langt er der fra tippen af bladet til din AV plade på drevet når bladet er tættest på?
    Jeg har en kammerat der har en 15 x 15 4 bladet i stål. Skal jeg høre ham om du må få lov at teste den?


  • #24   29. sep 2019 Jeg har ikke målt da jeg sejlede den hjem med 1800 omdr(7-8 knob) i 22 timer i streg, da der var olie i kølvandet. Men da vi var hjemme prøvede jeg bare lige båden af for at se hvad den kunne.
    Jeg brugte ca 150 L brændstof på 22 timers sejlads.


  • #25   29. sep 2019 Jimmi det er ikke slemt med olie i kølevandet, bare man har ekstra til at fylde på motoren. Det var meget være omvendt.
    Hvis den pt går ved det max tilladte omdrejningstal så er det vel fint,,,. Og fordi din motor ikke spinner så mange rpm. Og det kun er midrange du sejler mest i så tror jeg godt du kan beholde samme stigning. den mister sikkert et par 100 rpm på toppen, men er der ikke plads til det. Og hvis det er en rustfri prop du køber så er det ikke sikkert der er ret mange rpm du mister. De fleste motore har et inter valg som er optimal for motoren. Ved du havde din motors er?


  • #26   9. okt 2019 att Jimmi
    Spar dine penge og brug dem på konen det får du en meget større besparelse af.
    Att Kurt .
    du kan da overhovedet ikke sammenligne din båd med Jimmi`s og hans hans båd trækker ok og sejler så stærkt han vil have den til med de rigtigt omdrejninger vil det da være 100 % spild af penge at skifte til en 4 bladet
    Din båd er en Ørnvik klinkbygget med en lille køl bagerst i bunden og med 40 hk som jå ????? og med det setup troe jeg da slet ikke at du han se nogen forskel MEN istedet for at forsvare din dårlige opgradering burde du da sige sandheden istedet for at resfærdig gøre dit dårlige køb over for konen



  • #27   9. okt 2019 Det er sgu da imponerende at i bliver ved med at ævle om økonomi ???
    Denne båd vejer 3,5 ton eller endnu mere
    Det KOSTER at sejle så store både og en større propel vil gå med lavere omdrejninger JA
    og så vil motoren sejtrække og bruge endnu mere benzin Båden sejler 15 knop ???? og er jo ikke en speedbåd


  • #28   9. okt 2019 den smule du evt kan optimere og spare i brændstof, sparer aldrig en ny propel hjem selvom det er er tung båd. hvis den du har sejler perfekt ville jeg ikke ændre noget

  • #29   10. okt 2019 Det kan godt være at han ikke tjæner den hjen, men han får en meget kvikker båd med en firbladet propel, jeg og mine kammerater har samme positive oplevelse af det....

  • #31   10. okt 2019 Man kan have alle de teorier man vil mht propeller, og jeg har skrevet om mine. Det eneste der dog rigtigt tæller, er faktiske tests, og som sagt har jeg adgang til en proppen der sandsynligvis ville være fin til din båd.


  • #32   10. okt 2019 Og til Hasse. Propel valg til økonomisejlads er helt anderledes end til feks topfart. Der kan sagtens være 10-25 procents forskeld i økonomi på selv ellers velfungerende setups. Ikke at der nødvendigvis er det her, men det er da værd at undersøge. Ja det koster at sejle stor båd, men så bliver besparelsen også hurtigere rentabel.

  • #33   10. okt 2019 att: kutlingen
    Det er da fantastisk at du bliver ved ??????
    hvis du tager prisen for en 4 bladet i betraktning så vil det tage flere år før den har tjent sig ind HVIS den overhovedet giver nogen besparelse .
    Du kan overhovedet ikke sammenligne din lille båd med et skib der vejer flere tons og da SLET ikke hvis skibet sejler med de rigtige omdrejninger så STOP nu med dit
    " kloge åge " lort
    Hvis Jimmi vil sejle mere økonomisk skal han lade være med at sejle fuld gas ELLER anskaffe sig en mindre båd


  • #35   10. okt 2019 Att: Morten R
    Det er ikke HELT rigtigt HVIS det drejer sig om hurtige både !!
    Jeg har testet mine hurtige både med rigtig mange forskellige propeller så jeg vil da påstå at jeg ikke er grøn på området jeg har en 17 fof Thundercraft som går 45 knop med en 3 bladet 21" viper stål
    men jeg har testet med 1 lidt højere setup med en 22" high five / 5 blade og der havde jeg den oppe på lige over 46 knop men omdrejninger var alt for lave til at være mere end 1 i båden men det var også kun for fis og ballade .
    Jeg har også haft en 20 " 4 bladet men den gik langsommere og en 22 " Raker propel som har lidt længere slanke og tyndere blade her går den også 45 knop + en sjat men den laver mere ballade med chinewak end de andre propeller
    men på sådan en stor båd som denne er det spild ag penge at prøve sig frem men det er vi da vist rørende enige om .
    Hav en rigtig god afen


  • #36   11. okt 2019 Hasse N:
    Hvor i det jeg har skrevet ser du at jeg sammenligner med min båd? Det er som jeg også skriver generelle betragtninger, og udelukkende et udtryk for hvad jeg mener. Hvorfor du mener at jeg er mere "kloge åge" end andre i denne tråd, dig selv incl, er mig lidt en gåde. Om det kan betale sig at købe en anden propel, kommer jo an på mange ting, ikke mindst prisen af propellen. En ting er sikkert, den propel der eungefer perfekt til en båd, kan være elendig til en anden. Feks har jeg lige prøvet en high-five til min egen båd og den var fantastisk i optrækket, men til alt andet var den elendig. Topfarten var 3 knob mindre end min alu propel, og forbruget var Ca 15 procent højere på trods af 1 tomme større stigning. Den havde alt for stort et slip. Vi må bare konstatere at vi ikke er enige, men det behøver vi jo heller ikke at være.
    Ha en god weekend.


  • #37   11. okt 2019 att: Kutlingen
    Du sammenligner STADIG med din lille båd og det kan ikke bruges til en skid !!!
    det KOSTER at flytte så mange tons gennem vandet og længere er den bare ikke


  • #38   11. okt 2019 Jeg sammenligner da ikke hans båd med min noget sted i denne tråd ?Historien med mit forsøg med en highfive var netop for at anskueliggøre at man IKKE kan bruge resultaterne fra en båd, og så tro at de gælder for en anden. Du skrev at en Highfive gav god topfart på din lette båd, og jeg brugte den som eksempel fordi min båd er langt tungere og der fungerer den ikke fordi diameteren er meget lille, bladene er smalle og den ikke er ret koppet. Det er da ikke at sammenligne min båd med hverken din eller trådstarters. Min båd og trådstarters er aldeles forskellige, og det giver overhovedet ingen mening at sammenligne de to, lige så lidt som at sammenligne din lette speedbåd med min egen ht båd. så langt er vi da enige. Selvfølgeligt koster det meget brændstof at flytte et større læs end det gør at flytte et mindre, hvor har jeg påstået andet? Jeg påpeger kun at man med overvejende sandsynlighed kan finde en propel der er optimeret til bedst mulig effektivitet i det område som trådstarter ønsker at sejle i. og jeg opfordrer ham jo også til at prøve sig frem med lånepropeller i stedet for at fare ud og købe en.

  • #39   12. okt 2019 att: Kutlingen
    OK der kan vi godt blive enige langt hen ad vejen MEEEN
    Jeg tror bare ikke at det vil blive nemt for ham at " låne " propeller til at teste det med ?
    Jeg lånte selv en 21 tommer rustfri stål propel ud til en der skulle " Prøve " den og jeg har kontaktet ham mange gange siden men har har ledt efter den men mener da at han har leveret den tilbage til mig ???? så jeg er da FÆRDIG med at låne propeller ud for det er jo temmelig tydeligt at lige så snart folk har haft tingene mere end i en måner har den skiftet ejer øv øv


  • #40   13. okt 2019 Man kan da låne propel mange steder, normalt betaler man for den, indtil man finder den rigtige, eks. Bøges i Lunderskov eller H. T. B i Sunde.

  • #41   13. okt 2019 Jeg har solgt propeller flere gange, og køber har altid haft mulighed for at lade handlen gå tilbage hvis den ikke passede. Forudsat at den ikke var skadet selvfølgeligt. Iøvrigt kan man som regel finde brugte stålpropeller til mellem 2 og 3k i fin stand.

  • #42   15. okt 2019 ok men det er bare spild af tid

  • #43   15. okt 2019 Du har ret til din mening Hasse 😀
    Jeg mener aldrig at det er spild af tid at blive klogere.


  • #44   15. okt 2019 tjaaa det bliver da spændende når trådstarter får testet en anden propel så må vi jo se hvem der fik ret


  • #46   17. okt 2019 Att:Morten R
    Ja du har ret


  • #47   25. okt 2019 Hejsa Folkens, tak for alle svar og debatter smiley
    Kan opfølgende fortælle at jeg har fundet en Solas "new saturn" stainless 15x15 3 bladet propel, hos en forhandler i Sverige til 2600dkr som jeg har købt.
    Jeg har snakket med forskellige "propel-folk" og de har alle sagt at jeg ville få mest ud af at købe en tilsvarende bare i stål.
    Så nu er der ikke andet for end at vente til sæsonen starter, og krydse fingre smiley


  • #48   25. okt 2019 "til sæsonen starter".. er Københavns havn allerede frosset til?

    Du bliver sgu nødt til at prøve din nye propel af i år, med alle de svar i tråden kan vi ikke vente til april 2020 smiley


  • #49   25. okt 2019 Hehe, båden er allerede oppe.
    Der er mange ting der skal laves, feks har jeg lige skiftet toppakning/slebet topstykket og i samme moment fået fræset sæder og slebet ventiler. Oliekøler og varmeveksler er renoverede og pakket om.
    Nu er jeg igang med at rense tanke, og bagefter skal der trækkes nye ledninger overalt og slanger til salt og ferskvand (koldt/varmt).
    Kaleshen skal en tur forbi en kyndig og syes og renses, plus meget meget mere.
    Jeg bliver først klar til foråret smiley


  • #50   26. okt 2019 Var det så ikke lidt " dumt " at købe propellen nu ?????
    for du kan da ike få pengene tilbage om 6 måneder når / hvis du finder ud af at den ikke duer til dig båd


  • #51   26. okt 2019 Ja og nej... tilbuddet galt den sidste han havde på lager... ellers koster den det dobbelte, så jeg tog chancen.

  • #52   27. okt 2019 tjaaa så må vi d bare håbe på at du ikke bliver skuffet men jeg tror stadig ikke på at du vil kunne spare brændstof ved at skifte og jeg er da lidt ked af hvis jeg får ret på dine vejne !!
    Hvad måtte du af med for denne propel


  • #53   27. okt 2019 Jeg skrev det lidt længere oppe, men 2600dkr.


  • #55   28. okt 2019 Morten R
    satte omdrejningerne " ned " og gav alligevel mere fart ???? det lyder lidt forkert ????
    Fordelen ved 1 stål proper er at optrækket bliver hårdere fordi den rustfri ikke retter sig ud som en alu prop gør MEN ulempen er så at hvis man rammer en sten med 4000 omdrejninger bliver både prop og 100% sikkert også gearkassen skadet hvor med en alu er der kun en meget lille chanse for at gearkassen tager skade


  • #57   28. okt 2019 Morten R
    ok og undskyld jeg misforstod og MHT at sejle på sten så taler jeg af erfaring jeg gik på den forkerte side af en bøje i Roskilde fjord fordi der på gps så ud til at være dybt nok hvis jeg bare sejlede TÆT på bøjen MEN det sagde bump bump 3-4 gange og kostede ny prop og ny gearkasse og gearhus
    men jeg var skide heldig for regningen blev knap 28,000 og selvrisiko var kun på 5,000 men det var da dyre lærepenge


  • #59   28. okt 2019 Morten R
    JA på alu propeller er der en gummi vulkanisering som " måske " slipper
    men på er stål propel er der no mercy øv øv men såen er det når man vil lege med de store drenge det er DYRT men skide sjovt
    der er bare gået lidt for meget POP i at propellen skal være blank men på så stor en båd som denne er de spild af penge men det er jeg sikker at du giver mig ret i



  • #60   28. okt 2019 der er da også gummi (hub kit) i stålpropellerne, men derfor kan det sikkert godt koste en gearkasse hvis uheldet er ude og du rammer med stor kraft

Kommentér på:
Propel 3 til 4 bladet

Annonce