{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Højere topfart {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Jeg ligger inde med en 60 hk Mercury motor fra 98, og dertil en 13 fods global sceptre (se profil)
Den går ca. 38-39 knob, hvilket er hvad jeg mener man kan forvente af en standard opsætning.

Jeg kunne godt tænke mig at se hvad man kan få den op og gå.
Derfor har jeg undersøgt og læst omkring jackplate og en anden propel, såsom en cleaver propel. Det ypperste ville være at have en cleaver propel og en anden propel til vandsport!

Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg håber i kan besvare.
Mercury laver en cleaver propel det hedder 12x22 mener jeg, som passer til 40-60 hk - er der nogle der kan svare mig på, om det så SKAL være den propel? Jeg kan nemlig se at der en brugt cleaver til salg der hedder 14,5x19, er det helt galt til en 60 hk 2 takter? (Finder ud af hvor mange omdrejninger motoren går med standard propel i næste uge).

angående jackplate, så ville det være super fedt af have sådan en også, men hvordan fungere det med setback, og hvad er det mest optimale i min situation?
Skal man have en low-water-pickup så snart man har en jackplate på?

Håber i kan hjælpe og har er svar på min lange beskrivelse.

Tak og god sommer!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Højere topfart
  • #2   27. jul 2021 Det er ret utydeligt - kan det passe der står c3x11x15?

  • #4   27. jul 2021 Nej det gør jeg ikke, men jeg regner med at finde ud af det i næste uge.

    Der er en cleaver til salg der hedder 14,5x19, men mit kendskab er også alt for lille.
    Jeg håber der er nogen der kan være behjælpelig.


  • #5   27. jul 2021 Den cleaver du beskriver er 14,5 tommer i diameter - din nuværende er 11 tommer.
    Du kan ret let måle om der overhovedet er plads til en propel med en diameter på 14,5 tommer.

    Mht. stigningen, så virker det umiddelbart til at 19 tommer vil være alt for meget, men jeg har ingen erfaring med overfladepropeller. Men det vil formentlig være en alt for stor stigning hvis der var tale om en "konventionel" propel.


  • #6   27. jul 2021 Hej Jens, tak for svar. Forstår bare ikke helt, at Mercury har lavet en cleaver til 60 hk med en stigning på 22 hvis det er for meget.

  • #7   27. jul 2021 Den kan være lavet til en anden bådtype end den du har smiley

  • #8   27. jul 2021 Skal det så forståes således, at jeg bør beholde str. på propellen, men jo højere stigning der er, jo højere vil topfarten i princippet være?

  • #10   28. jul 2021 Okay, mange tak!

  • #11   28. jul 2021 Typisk kan man hæve motoren i de boltehuller den er monteret på. Og det giver i princip det samme som en Jack plate , men kan ikke justere frit. Og ja du skal modificere kølevandsindtaget da du meget let kommer for højt op. Man kan købe manuelle Jacks som ikke vejer så meget, og alligevel nemmere kan omjusteres til forskellige formål. Cleaver er vel mest til race og skal have mange rpm. og båden skal være let udstyret, da disse propeller ikke har så meget greb ude på spidsen. Der findes også den der hedder chopper, men om de findes til din størrelse.
    Jeg havde for nogle år siden en Finnsport 500 med en 115hp Mercury bag på, med en Laser 2 i 24” pitch den var det maximale til det set up. Så pas på med at gå for højt op i stigning. Min erfaring med jackplate er at man vinder små 500 rpm før propellen begynder at slippe, men der er jo afhængig af båden og vægt. Jackplaten gør også at man formindsker modstanden på den den af gearhuset i vandet, og dermed mindre modstand. Hvis du idag har alu propel og gerne vil optimere, så er du ude i det man kalder finjustere, dvs. det er de små marginaler du jagter, måske kan du optimere mellem 5-10% ved propel og jackplate, lidt afhængig hvor optimeret dit nuværende er.


  • #12   28. jul 2021 Svært at se men er din motor med XL Ben,? Og hvis din hæk er L, så kunne det være at din kavitations plade er for langt nede. Igen det nemmeste vil være at hæve motor i bolthullerne, til din kavitationsplade er en smule over bådens bund (15-25mm) burde kunne gå. Men få monteret temperatur måler og evt en vandtryks måler, så du kan holde øje. smiley

  • #13   28. jul 2021 Virkelig god forklaring Thomas m! Min motor er med langt ben, og mener egentlig at den har den topfart man kan forvente, omkring 38 knob. Lige nu er der en standard propel på, men det kan godt være man skal kigge efter noget chopper eller rustfri stål - er tæmmelig ny indenfor det med propeller.

    I første omgang tror jeg at jeg vil hæve motoren i beslaget, og se hvad det kan give. Skriver i næste uge hvor mange rpm motoren går med, og så håber jeg lidt at der er nogle der kan hjælpe med valg af propeller.


  • #15   28. jul 2021 Fedt, fedt, fedt Rasmus!

  • #18   29. jul 2021 Hvordan tænker du at lave en hydraulisk jackplate? - -
    - Kunne rigtig godt tænke mig en til næste sæson!

    MR, jeg kan godt se fornuften i at spare sammen til noget større. Tør dog ikke at sætte en større motor på min global - drømmer om en fletcher 199 eller en strada😅


  • #21   30. jul 2021 Hvis man har lidt luft i budgettet og hellere vil ud og sejle så er her et godt produkt.
    https://bootslenkung.de/seastar-jp5040r-hydraulic-jackplate-4-setback-standard/

    Man skal huske at hvis du har kabel styring så kan det blive en udfordring når motoren flyttes agter ud.


  • #22   30. jul 2021 Hold da op, det er da også noget billigere end herhjemme!
    Så skal man også have noget andet styring på?


  • #23   30. jul 2021 Kommer an på om kabelstyringen kan dreje motoren, uden at komme ud i en vinkel hvor det går i klemme, når den nu flyttes længere bagud. Der fås jo flere offset startende fra 4”, jeg købte selv en 8” Extreme model hos denne tysker. Der gik godt nok lidt lang tid inden den kom, men de er på Facebook så jeg kunne kommunikere med dem på tysk via Messenger hvor der altid blev svaret.

  • #25   30. jul 2021 Fedt! Tak for det

  • #26   30. jul 2021 Nu jeg har jer på tråden, så har jeg lige endnu et spørgsmål..

    Min båd er godkendt til 40 hk, mener jeg, men jeg sejler med en 60 hk, hvilket man ofte ser.
    Jeg har haft fat i agterspejlet, hængt i motor og holdt øje under sejlads, og der har intet været, men jeg har godt nok lidt ondt i maven når jeg kører med den, på motorvej osv. er simpelthen bekymret for at agterspejlet går i stykke/motor ryger af.. er der andre måder/metoder man kan bruge for at være sikker på at agterspejl er sundt og stærkt?


  • #28   2. aug 2021 det er svært at hive meget topfart ud af noget under 16fod, uden de begynder at opføre sig spændende

Kommentér på:
Højere topfart

Annonce