{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Højere topfart {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt mere fart i båden.
Båden er en selco deluxe 18" med en 50hk Suzuki.
Som den sejler nu er max rpm lige omkring 5000 og den går ikke mere end ca 14 knts.
Nuværende propel er en 3 bladet alu men vil gerne have en stålpropel.
Data på nuværende propel er 11 3/8 X 14"

Hvad kan jeg gøre for at få båden til at opnå højere topfart.
Båden vejer ca 950kg med brændstof.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Højere topfart
  • #2   29. jul 2022 Hej
    Tak for svar, båden er bygget lidt om siden jeg købte den og er nok blevet omkring 100kg tungere.
    Motoren er en suzuki df50 fra 2005.
    Gearing du har skrevet er korrekt.
    Jeg må sige at proppellen ikke er i tip top stand det ene blad er lidt bukket og den har lidt hakker fra forige ejer.
    Den har trim/ smart tabs så jeg har mulighed for at justere på det nævnte.
    Det er korrekt den halv planer som om der ikke er kraft nok til at få den ud af vandet.


  • #4   29. jul 2022 Den ser ud til at være monteret korrekt.
    Den er monteret hos en marine butik i sin tid kan jeg se på kvitteringen.
    Min reserve propel ser heller ikke for køn ud.
    Men jeg tænker jeg går efter en stål propel har fundet en til rimelige penge i Tyskland.
    Hvis nu min nuværende propel er defekt kan jeg ikke rigtigt regne med den præstation den leverer.
    Motoren er fuld serviceret og kører umiddelbart fint så tænker det er et propel problem.
    Jeg har fundet 2 i Tyskland der ligger indenfor Suzuki's anbefalelses område til motoren.


  • #5   29. jul 2022 Ikke et optimalt billede men det du skriver mht om den flugter med bunden mener jeg bestemt den gør.

    profilbillede
  • #6   29. jul 2022 Ja ok lige en lille detalje info jeg fangede for noget tid siden noget torvværk i motoren som blev ved med at sætte ud indtil jeg fandt ud af at det var slæbetorvet der sad fast i propellen. Måske propellen er blevet beskadiget her. Jeg ved ikke med drevet men umiddelbart ingen skade.

  • #8   29. jul 2022 du får intet ud af en stålpropel på en 50 hk og den giver ikke en skid højere fart så spar på dine penge og køb i stedet noget benzin så du kan komme ud og sejle og nyde det gode vejr


  • #9   29. jul 2022 Ok jeg har læst lidt omkring stålpropeller og under 150hk skulle ikke give noget, men så køber jeg en ny alu propel i stedet den der sidder på nu sejler af helvede til 14 knob på min båd er sgu ikke effektivt så måske en ny prop med mindre pitch kan få den lidt af sted?

  • Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 8
    #10   30. jul 2022 Har samme motor, båd vejer ca 850kg går 25 på toppen

    profilbillede
  • #11   30. jul 2022 Jeg tror også min propel er kaput for motoren fejler ikke noget.
    Thor Hvilken propel sejler du med størrelse og stigning?


  • Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 8
    #12   30. jul 2022 Tjekker i morgen

  • Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 8
    #13   31. jul 2022 Min er 11 3/4 14

  • #14   31. jul 2022 Ok ja det er jo nærmest det samme som min

  • Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 8
    #16   31. jul 2022 5850

  • #17   1. aug 2022 Jeg tænker også der må være noget galt med en propel der er næsten samme str og stigning den kommer op på max 4900 ondt.

  • Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 8
    #18   1. aug 2022 Har en ny 4 bladet justerbar hvis det har intr.

  • #19   1. aug 2022 Thor tak for tilbuddet men jeg går umiddelbart efter en ny 3 bladet.

  • Thor A
    Thor A Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 8
    #20   2. aug 2022 Ok

  • #21   4. aug 2022 Hvis Båden vejer 950 kg " hvilket lyder utroligt " for du nok ikke meget mere fart på med 50 hk men måske skulle du lige tjekke om der er vand i skroget for denne båd burde ikke veje SÅ meget

  • #22   4. aug 2022 Jeg har totalt renoveret den sidste år og måske smidt lidt for meget gear og træ i den men den er lidt tung ifølge de gamle data fra selco vejer den ca 100kg mere end oprindeligt men der er et pænt stort lednings net i den samt den er ombygget med sovepladser og bænk og opbevaringsrum på dækket.
    Jeg tror nu ikke der er vand i den.


  • #23   4. aug 2022 De 950kg er med fuld tank.

  • #24   4. aug 2022 Fuld tank med hvad ??? Da. Vel ikke med 3-400 liter benzin


  • #25   5. aug 2022 Nåh nu kun 50L. I følge selcos gamle oplysninger vejer bådene omkring 850kg inkl motor og de har en anden opbygning end min, det er muligt den er lidt tung men tror nu ikke der er noget videre vand i skummet under dækket. Jeg har fjernet gammelt skum fortil og det virkede tørt.
    Glasfiberen skulle være fin har fået den sandblæst for 2 år siden og har stået på land siden indtil den var renoveret færdig.


  • #26   5. aug 2022 Båden er vejet med trailer på en skrotplads så helt præcis med vægten er det nok ikke men det er en ca vægt.

  • Martin O
    Martin O Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
    #27   5. aug 2022 Hej Thomas

    Jeg havde en båd magen til. Den kan på ingen måde sammenlignes med en moderne ørnvik/QuickSilver da de er meget mere flade i bunden og kræver derfor meget mindre kraft for at komme op og plane ordentligt. Ved 14 knob planer en Selco 18 slet ikke og din 50 hk motor får ikke nok fart i vandet til at komme op i omdrejninger. Hvis du vælger at skifte til en lavere stigning vil du nok få den op i omdrejninger og vinde en lille smule på hastigheden men ikke noget der batter noget i forhold til at få den ordentligt op og plane. Tilfældigvis har jeg også haft en QS 460 som Thor og den planede fint med 4 mand ombord med 40 hk. De to både kan slet ikke sammenlignes. Det var også grunden til at jeg skiftede til en Selco da den går langt bedre i vandet hvis der er lidt bølger.

    Desværre er det kedelige svar nok at du har for lille motor på båden. Selco 18 går ikke godt og stabilt med lidt mennesker og oppakning ombord med mindre en 70 hk på hækken. Jeg havde strippet min båd for al aptering i bagenden og var nede på omkring 900 kg med en 90 hk og trailer. Jeg skiftede efterfølgende til en ny 80 hk. Den gav ca 33-35 knob på toppen. 90 hk 2 takt gav ca 40 knob på toppen.

    Martin


  • #28   5. aug 2022 Hej Martin super fint svar. Min nuværende propel har det ikke godt har lige pillet den af og det ene blad er bukket og der er nogle store hakker i de andre to blade. Jeg har købt en propel med mindre stigning end nuværende så må vi se. Jeg har kun sejlet med den et par gange. Det er min første båd som jeg købte for 2 år siden og den har været på land hele tiden mens jeg har renoveret den. Men fint med info men beholder nok den nuværende motor og opgrader måske til en nyere båd på en senere tidspunkt.
    Jeg tænker det er en større afskrivning at opgradere til en 70 el 90 HK (også brugt) ift hvad jeg kan få for min nuværende motor.


  • Martin O
    Martin O Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
    #29   6. aug 2022 Det er helt fint. Måske kan du klemme den op på de 18-20 knob hvor den planer men jeg tvivler stærkt på det. Derfor ville jeg også bare advare imod at kyle flere tusinde kr efter et projekt der er meget tvivl om det overhovedet lykkes. Så var det måske bedre at tage tyren ved hornene med det samme.

    Held og Lykke med det!


  • #30   6. aug 2022 Det vil også være ok den skal bare bruges til lidt fiskeri i Øresund og Køge Bugt, og små ture til ex Hven, fra Dragør.

  • #31   7. aug 2022 Hvis du har sejlet med SÅ meget skadet propel vil det da nok være smart at tjekke om der er olie UDEN vand i gearkassen og om akslen er blevet skæv


  • #32   7. aug 2022 Som udgangspunkt er motoren for lille til båden, mange har monteret helt op til 115hk på denne type båd.
    At skifte propellen, vil ikke give synderligt meget forskel på trods den har lidt skader.
    Vægten på båden kontra ydelsen på motoren, gør at du aldrig for den op og plane korrekt.
    70hk som minimum hvis du tager vægten i betragtning, vil være nødvendigt hvis du skal udnytte bådens potentiale.
    Mange påhængsmotorer skifter fra 60 til 70hk motorblok, suzuki 40-60hk er 1000cc på 3 cylindere hvorimod en 70-100hk er 4 cylinderet og 1600cc.
    Mit råd er at finde en passende motor, det altid træls med en motor der er for lille.


  • #33   7. aug 2022 Hej tak for alle input. mht til drev og propel så har den lige fået lavet en større service på motoren så den burde være helt fin med drev og sådan. Der er blrv skiftet olie i motor, gear olie var ok ny impeller tændrør m.m.
    Faktum er nok bare den er for tung til at komme rigtigt afsted.
    Spørgsmål er kan det svare sig at købe en brugt 70-80hk motor plus har lige tjekket tanken den er 41L og kan ikke opgraderes? Vil helst have en 4 takter ift slidtage og benzin forbrug.
    Er der nogen der ved om der er nogle firmaer der tager min brugte i bytte for en anden motor, for jeg kan ikke selv af og ny montere en motor.
    Båden er fra 1972, glasfiberen burde være ok efter sandblæs og ny bundmaling, men kan det betale sig at opgradere denne bådtype med større motor ift omkostningerne.
    Jeg har bygget en ret fed båd synes jeg selv men jeg kan godt lide projekter, men jeg vil gerne beholde den nogle år ihvertfald.


  • Martin O
    Martin O Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
    #34   7. aug 2022 Hej Thomas

    Hvis båden er i orden skal du ikke være nervøs for at investere i en ordentlig motor til den. Jeg har lavet en del glasfiber på nyere og ældre både og må bare konstatere at der er mere mad i de ældre både. Desuden går Selcoen super godt i vandet når der er lidt bølger imodsætning til mange af de nyere både der er mere fladbundede og derfor banker helt vildt i bølgerne. Dette var også grunden til at jeg gik fra QuickSilver til Selco.

    Leif Larsen i Svendborg har tidligere haft et stort lager af nye og brugte motorer og de er ikke for fine til at tage den gamle i bytte. Du kan også prøve great-White i Holbæk. Han er også med på det meste.


  • #35   7. aug 2022 Fedt Martin!! det er heller ikke så langt væk med trailer, så jeg kunne prøve at tage kontakt og høre hvad der er af muligheder for synes sgu båden er ret fee ift hvad jeg har givet for den og bygget den om for.

  • #36   15. aug 2022 Jeg ville starte med at skifte propel.
    Hvis du har haft tovværk i propellen, kan det være dit gumminav i propellen er slidt og at den derfor bare "spinder rundt" når du opnår en vis belastning på propelnavet.

    Sorry hvis dette har været nævnt før. Jeg har ikke læst hele tråden.


  • #37   18. aug 2022 Så kom der ny propel på.
    Den går næsten 19 knob nu ved ca 5500 rpm, det er vel ok ift motor og bådens vægt.


  • #39   18. aug 2022 Den hedder 11,6 x 13"
    Men passer det ikke ok hvis båden vejer omkring 950-980kg.
    Det hjælper når jeg sætter mine trim pads ned ift at få den afsted.


  • #41   20. okt 2022 jeg har kigget på en brugt suzuki df70 motor som jeg kan bytte med den nuværende Df50 inkl montering for ca 20K.
    forskellen på de to motorer er forholdsvis stor fra 3 til 4 cyl og fra 850cc til ca 1300cc, dertil større propel.
    Er det en ok deal og hvor meget vil det betyde, jeg behøver ikke kunne sejle 25kn men det vil hjælpe på benzin økonomien at kunne få den op at plane, jeg er dog i tvivl om denne selco er en planende eller halvplanende båd?


  • Martin O
    Martin O Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 4
    #42   20. okt 2022 Min Selco gik ca 40 knob med 90 hk og faldt til ca 34-35 knob med en ny mercury 80 hk (4cyl, 2000 kubik). Med den logik vil 70 hk give 28-30 knob. Her vil den plane rent. Med 80 hk havde den en god marchfart omkring 25 knob og ca 4000 rpm. Jeg tror det kostede ca 12 ltr i timen.

    Jeg kan ikke sige om det er en god handel. Med det her er standen og vedligeholdet altafgørende.


  • #43   20. okt 2022 Det er jo en gammel båd fra start/midt 70erne så det er mere hvor meget det kan betale sig at smide i den, for det kommer næppe tilbage ved et salg.
    Men 28-30kn lyder ganske rimeligt.


Kommentér på:
Højere topfart

Annonce