{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
894 visninger | Oprettet:

Brug af topcoat og/eller gelcoat {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har nu søgt internettet tyndt og jeg synes ikke det står helt klart for mig om jeg skal bruge topcoat og/eller gelcoat til mit projekt.
Jeg har skrabet dækket af min båd ned til glasfiber. Malingen var helt ødelagt og jeg besluttede derfor at det var eneste udvej.
Vil et lag topcoat ovenpå glasfiber være nok?
Tak på forhånd


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brug af topcoat og/eller gelcoat
  • #1   1. maj 2022 det kommer an på om overfladen er jævn eller skal " glattes ud / spartles "
    hvis den er glat, jævn og fin kan du i min optik godt bruge topcoat direkte på glasfiber hvis bare du sliber den først.
    men jeg er ikke faglært på området så det er blot min vurdering. Der kommer nok nogle med mere erfaring på banen.
    mvh Jonas


  • #2   1. maj 2022 Hej Jonas
    Tak for svar
    Jeg har tænkt mig at køre med ekscentersliber til overflade er jævn. Jeg tænker derfor at bruge topcoat som du anbefaler.
    Vi venter på et par svar mere;)


  • #3   1. maj 2022 hvis du er nede i rå fiber kan du ikke nøjes med et lag. mal det med gelcoat til du har et fornuftigt lag(gelcoat forbliver klistret og går derfor rigtig godt i forbindelse med næste lag...til det sidste(øverste) lag bruger du topcoat (som er gelcoat tilsat parafinopløsning). det gør at overfladen hærder op og bliver hård istedet for klistret. hvis det er en lille reparation kan du lægge plastik over (og derved fjerne ilten, så behøver du reelt set ikke parafin) der er masser af video på youtube. jegf ville lave 3-4 lag gelcoat og et lag topcoat. når topcoat er hærdet skal det vandslibes og poleres hvis det skal være super finish

  • #4   2. maj 2022 Topcoat er med voks og kan ikke overmalet uden der er affedtet.
    Gelcoat er samme maling bare uden voks og kan overmales uden rengøring.


    Hvis du kan dække den i et lag så brug Topcoat
    Ellers køb gelcoat og voks ved siden af
    Og bland selv det sidste lag

    Så skal du gøre op med dig selv om du vil rulle eller sprøjte det på.

    Der er forholdsregler ved begge dele skriv hvad du påtænker


  • #5   2. maj 2022 Du skriver malingen var helt ødelagt
    Beskriv hvordan


Kommentér på:
Brug af topcoat og/eller gelcoat

Annonce