{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

Passer den trailer til min båd? {{forumTopicSubject}}

Hej ,
Jeg har købt mig en ny (brugt) båd og vil gerne hente den på trailer.
Men formen af kølen er ikke some de meste andre båd. Jeg tænker at købe en Brenderup 242000TB SR . Den er lang og kraftig nok til en 21 fod båd med 1250kr vægt. Men kan jeg få den trailer passende til min køl? Se billede af båden.
Mange tak for hjælp
Andree


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Passer den trailer til min båd?
  • #1   2. jan Ved ikke om du bliver nød til og monterer trin køls ruller på den bagerste . Ala denne

    https://kongeaa.dk/kolrulle-f-trinkol-4-ruller-o-200-brenderup-8200-serie.html

    Men en anden ting er om du skal drukne bremserne hver gang båden skal op og i pga roret og kølen . Så holder de ikke længe



  • #2   2. jan Hej Nicolai,

    Det kan godt være duhar ret med jeg drukner bremser hver gang. Men jeg kan ikke se en anden løsning til den type af båd.
    Tak for hjælp


  • #3   2. jan Jeg tror den bliver meget vanskelig at søsætte fra et almindeligt slæbested uden at ramme bunden med ror/skrue.

    Det svarer jo til du sætter en påhængsmotor båd i med motoren sænket.

    Det er en flot båd, men mon ikke den er lavet til at køres på blokvogn eller i det mindste at blive søsat med kran?


  • #4   2. jan Har du spurgt sælger hvordan han transporterede båden? Der er flere billeder på nettet af den type båd på trailere, men det virker ikke alt for sikkert med en almindelig trailer

    profilbillede
  • #5   2. jan Det ville jeg ikke løbe an på.

    Vægtforskydningen agter ud er meget markant - du har motor, gearkasse, aksel og propel med en samlet vægt på ca. 400 kg. Det er meget, når du samtidig flyttet vægten helt ud over trailerens bagerste punkt.

    Du kan opleve, at vægten på bådens bagende kan få din bil til at køre meget ustabilt, fordi du løfter bilens bagende med bådens vægt bagerst!
    Kører du baghjulstrækker vil du mærke det med det samme både op/ned af slæbestedet, men også under kørsel.

    Jeg vil fraråde dig at traile din båd med mindre, du kan få den skubbet så langt ind, at vægten er nogenlunde ligeligt fordelt.


  • #6   2. jan Hej Rambo,
    Har lige set lidt til den motor. Det er en Perkins 4108 med ejenvægt på 210kg plus gear med 44kg. Some du kan se på den tejning fra producenten er den motor placeret lige efter midten af båden, og jeg regner med der den kommer at være midt over den dobbelaksel fra trailer. Hvis vægten er for langt bag ude og løfter bilen op er det ikke muligt at køre med den.
    Har skrevet lidt med sælgern og han siger der det tilpasser kølruller meget i højden og monter variable støtter i den sidste del af trailern.


    profilbillede
  • #7   2. jan Her er nok en anden billede af motor placering.

    profilbillede
  • #8   2. jan Hvis ikke du har købt en trailer endnu ville jeg snakke med dem jeg sendte link til .
    De kan måske komme med ideer vi andre ikke kender til ang køl rulle systemer . Snak er for det meste gratis . Det er ombygningen der kommer til og koste .

    Med hensyn til bremserne ville jeg få bremsebakkerne nittet på . Koster lidt mere men de falder ikke af , efter flere ture under vand . Normalt er de limet på .


  • #9   2. jan Hej Nicolai,
    Tak for den gode ide. Jeg vil ringe til dem i morgen smiley


  • #10   2. jan Har du købt båden hos forhandler eller privat? Hvis det er hos en forhandler, kunne du måske overveje at købe traileren opsat gennem ham? Det er måske dyrere i første omgang, men så har han et ansvar for den er justeret korrekt til din (dyre?) båd.

  • #11   3. jan Ja, det er oplagt, at motoren ligger midtskibs, men kølens vægt ligger placeret helt ude agter. Der er måske bly, som vejer væstentligt mere end standard fundament beklædt med glasfiber.

    De angive tal for motoren og gearet er uden væsker og olier.

    Hvor ligger dine brændstoftanke, og hvor meget indhold er der i dem?

    Vær opmærksom på reglerne omkring kørsel med trailer herunder kørekort, og kravene til køretøjet. Det er køretøjets samlede vægt, der er afgørende for, om du skal have trailerkort / anhængerkort, og selvfølgelig også om bilen må trække læsset.

    Tjek evt. strafferammen for overlæs. Det er meget kostbart, hvis du bliver stoppet og udtaget til kontrol, hvor trailere / bilen ikke passer sammen jf. lovgivningen.

    Husk, at der er skærpede krav omkring hastighedsoverskridelse, når der er tale om kørsel med trailer - grænsen er 40% hastighedsoverskridelse, så ryger kørekortet betinget + klækkelig bøde. Er der overlæs, så tæller det ekstra...

    Husk, at springwiren skal være korrekt monteret, og lyset på traileren skal virke ( det sidste er sjældent set....)


  • #12   3. jan Hej Rambo,

    Jeg vil prøve at huske alle gode råd. På de meste er allerede check som kørekort, totalvægt ,bilens max trailer vægt og trailerkort. Lys bliver checket når jeg henter trailer.
    Og hvis jeg ikke få båden ordenlig på trailer så skal jeg finde en anden løsning .
    Mange tak for jeres hjælp
    Andree


  • #13   3. jan Hej Per,
    Det bliver en privat handel. Men hvis jeg absolut ikke få den på trailer så sejler jeg den om sommer hjem. Men det er ikke min ønke løsning.
    Også tak til dig for din hjælp og gode råd
    Andree


  • #14   4. jan Tror jeg er enig med de fleste kommentarer
    Hvis man ser på fotoet hvor den er på trailer, er bagerste kølrulle sat meget højt for at løfte drevet fri af vejen.
    Det betyder jo at slæbestedet skal være MEGET stejlt for at båden selv kan rulle af.
    Til gengæld bliver det jo hurtigere dybt når slæbestedet er stejlt, så måske er der plads til et drev som "altid er nede".
    Og så næste udfordring: Alle både kan bakkes ned, men når nu slæbestedet er stejlt, er det tilsvarende sværere at trække den op igen. Der skal en god kobling til.
    Og så er der lige kræfterne på bageste kølrulle på en bagtung båd. Der skal kraftige sager til, både rulle og spil.


Kommentér på:
Passer den trailer til min båd?

Annonce