{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Vinterhi {{forumTopicSubject}}

Er så småt begyndt at tænke på at båden skal i Vinterhi,og har fundet et vinterlager/opbevarings depot i nærheden af hvor jeg bor.
Lokalerne er isoleret og frostfri står der.
Så er mit spørgsmål. Hvad skal jeg gøre ved min båd inden jeg køre den derud?
Når nu lokalerne er både isoleret og frostfri.

PS det er mit første år som båd ejer smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinterhi
  • #1   24. sep 2015 Emnet har været oppe mange gange.
    Feks denne her tråd.

    http://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/14393-vinterklargoering_af_motor


  • #2   24. sep 2015 Kim vil da ikke mene det besvare hans problemstilling, da den linkede tråd lyder som opbevaring hvor den vil blive udsat for frost. Hvilket ikke er tilfældet her smiley

  • #3   24. sep 2015 Jeg ville vinterkonservere motoren med frostvæske hvis jeg ikke var 100% sikker på at opbevaringen vil være frostfri.
    Men ellers sikkert masser af fine oplysninger i den tråd Kim C henviser til - pluk evt. bare det der er relevant smiley


  • #4   24. sep 2015 Som jens B skriver...... det er et sted hvor man ikke selv styre det !
    Heller gå med bælte OG seler .... HVIS man nu får en IS VINTER ( gud forbyde det ) og der bliver frost i lokalet.... nej tak.... så heller bruge det tid extra ( og lidt penge ) og få det hele gjort......


  • #5   24. sep 2015 har aldrig gjort noget ved hverken motorsav fræser eller græsslåmaskine om vinteren og de starter sgu med det samme når jeg hiver i snoren til foråret.. derimod har jeg hver gang jeg kommer hjem kørt min påhængsmotor igennem med haveslangen for at rense kølesystemet på den

  • #6   24. sep 2015 Så hvis jeg køre frostvæske igennem motoren burde det være nok. Har bare læst en "check" liste på nettet over hvad man skal gøre ved sin motor inden vinteren. Synes det virkede uoverskueligt, for der var meget

  • #7   24. sep 2015 tænker du har en bil... hva gør du ved den om vinteren... ja den køre jo nok hver dag hvilket en bådmotor ikke gør.. men..

  • #8   24. sep 2015 Hmmm.. Jan A - jeg tænker du skal holde dig til at give råd om noget du har forstand på - og det er tydeligvis ikke indenbords bådmotorer smiley

  • #9   24. sep 2015 Hej Martin,
    ørebøffer på benet, skyl godt igennem med vand fra hanen (motoren igang og varm selvfølgelig) skift over til 50%vand og 50% frostvæske til det blå kommer ud af udstødningen - sprøjt konserverings olie i indsugningen og sluk motoren.
    så har den det sikkert fint også selvom lidt frost skulle komme forbi.
    hele seancen tager 5-10 min

    den blev iøvrigt rigtig flot din båd smiley


  • #10   24. sep 2015 Tak for hjælpen Søren H, der var noget brugbart information.
    Når jeg skifter til kølervæske, er det så noget med en stor spand hvor der går en slange ned til hørebøfferne? smiley

    Og tak skal du have, ja det hjalp lidt på udseendet at den fik lidt kærlighed smiley


  • #11   24. sep 2015 Att jan a......aaaarrrr det der du skriver holder alså ikke med en bådmotor...nu er en motorsav fræser eller græsslåmaskine ikke det samme som en bådmotor der står med vand i sig...den kan frostspringe og meget meget mere...såååå det er ikke helt nok bare at lad den stå vinteren over. smiley

  • #12   25. sep 2015 Jeg har en dunk men kølervæskeblandingen liggende på badebroen som gennem en stump slange med en kugleventil går ned til et T- stykke på min haveslange - så åbner jeg bare for kølervæsken og lukker for vandet - så klarer tyngdekraften of suget fra benet resten.

  • #13   25. sep 2015 Okay, tak for hjælpen smiley

    Kom du egentlig nogensinde af med din maxum?


  • #14   25. sep 2015 han skriver selv at den vil stå frostfrit.. Men vil den være udsat for frost vil jeg nok også gøre noget mere.. Har bare holdt mig til hva der blir spurt om..

  • #15   25. sep 2015 Man kan slet ikke sammenligne en vandkølet bådmotor til en græsslåmaskine eller motor fræser som er luftkølet.

    Min 2 cents:
    Er at du vintersikrer motoren som beskrivet ovenfor uænset hvor den kommer til at ligge, det vil være surt og dyrt hvis den frostsprænger.

    Endvidere vil jeg tage propellen af og smøre akslet .
    Skift drevolie (hvis der er kommet vand i den i løbet af seasonen kan den giv skader vinteren over)
    Tage bundproppen af hvis du hav en på skroget og lade bunddræn den står åben til næste season.


  • #16   26. sep 2015 Husk også lige, at frostvæske ikke kun er for at sikre mod en evt. frostsprængning, men så sandelig også for at konservere motoren indv.
    De additiver der er i en frostvæske, beskytter motorens metaller og gummi, så man ikke står til foråret med en indv. motor rustkage og ødelagte gummipakninger/tætninger.
    At smide plæneklippere, motorsave m.m. ind i denne her tråd med en indenbords bådmotor, er som at blande æbler og pærer sammen. Dette er også ok, hvis det er en frugtsalat man søger opskriften på.


Kommentér på:
Vinterhi

Annonce