277 visninger
|
Oprettet:
15 vs 20 hk. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en 4,55 m. styrepultjolle, med en 15 hk. Mariner efi påhængsmotor. Jeg bruger båden til lystfiskeri i fjordene.
Båden vejer 200 kg. + motor, batteri osv.
Jeg har også en frontmonteret elmotor og et 100 amp batteri i forenden.. Den trækker faktisk ganske fint når jeg sejler alene, men når vi er 2 personer + fiskegrej, så kniber det at få den op og plane.
Vil det give noget mærkbart at gå en enkelt tand op i motorstørrelse, til en 20 hk. efi ??
Det bliver aldrig en raket, det skal det heller ikke være, vil bare gerne op og plane med 2 personer ombord.. 😉
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.155
de fleste både sejler ofte bedst med max godkendt motor...
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.473
Løsning 2
Tjek hvor stor motor båden kan tage for umiddelbart ser den da ud til sagtens kunne klare 40 hk og så vil du da være SIKKER på at den sagtens kan plane med flere personer ombord
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.400
Det giver selvfølgelig højere topfart, men mere vigtigt, det giver dig mulighed for at plane uden at give fuld gas, specielt hvis du får propellen optimeret til det du nu ønsker (gætter på march hastighed fremfor maks hastighed).
At gå fra 15 til 20 giver jo noget, og du vil nok kunne plane med 2 personer hvis du i dag kan plane med een og 15hk. MEN det betyder stadig du skal sejle fuld gas og sikkert have en propel med lille stigning for at få kraftoverskuddet. Det er du ude over med en 40 eller 50hk på hækken i stedet.
At skifte til 20hk giver kun mening hvis du har en meget billig motor på hånden.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.473
Det er da dejligt at vi har samme mening men det "behøver" jo ikke at være en ny 4 takter
Der er jo mange 40 hk 2 takter til salg til små penge min Johnson 70 hk er fra 2001 og starter hver gang med det samme og fungerer uden problemer
Jeg "opgraderede" fra 115 hk E-tec til 130hk E-tec på min Thundrcraft og det gav ikke en skid andet end jeg fik brugt 90.000 en gang til , jeg solgte min første 115 hk e-tec med ny fjernkontrol / 2 nye i command ure og nyt ledningsnet for 50.000 og den havde kun gået 300 timer men jeg mistede ca 40.000 på den så jeg køber aldrig en ny motor mere og den skibsplast jeg har nu er jeg nødt til at sælge for for jeg har problemer med at trække den op på traileren når jeg skal ud på traileren og sætte krogen i fordi min balance er blevet meget dårlig PGA min sukkersyge
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079
Skal du have en mærkbar forbedring, så skal du nok op omkring 30HK+....
Husk på, at motorens vægt også stiger, når du opgraderer motoreffekt.
Der findes mange fine påhængsmotorer på markedet, både brugte og lettere brugte.
Vær dog opmærksom på, at en brugt påhængsmotor hos en pivat sælger KAN være fejlbehæftet, og dermed står du dårligt ved en mekanisk defekt.
Det behøver ikke at være bedre med at motorkøb hos en forhandler, men der er du trods alt dækket ind under købeloven.
15 vs 20 hk.