{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.393 visninger | Oprettet:

Thomas A
Thomas A
Tilmeldt:
14. apr 2006
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 24

Ligge for svaj {{forumTopicSubject}}

Hey alle.

Jeg har i tankerne om at kæresten og jeg skal en tur rundt i det fynske øhav i ferien i min Crescent 535. Men jeg har nogle spekulationer ang. svaj. Har i lanternerne til at lyse natten over unden batteriet bliver tømt??? Hvad kunne man evt. gøre. Jeg har tænkt at placere en flagermuselmpe på toppen af båden!!! Kom med nogle input. Evt. hvad jeg skal tænke over på sådan en tur!!!

På forhånd tak.

/ta


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ligge for svaj
  • #1   26. jun 2007 ja det ku man gøre..
    men hvor meget dækker forsikringen hvis i bliver sejlet ind i midt om natten, og i ingen lys har på..
    nej køb dig et extra batt og en blokdiode og brug det ene til start og det andet til forbrug.
    selvfølgelig skal i have lys på når i ligger og sover!!
    det er jo et sikkerhedsspørgsmål
    -René


  • #2   26. jun 2007 de "nye" diode lanterner bruger sq da næsten ingen strøm..........

  • #3   26. jun 2007 Køb en af de små runde havelamper med solceller på toppen. Nogen af dem lyser faktisk ret meget og koster ca. en 50 kr. Når den ligger i solen om dagen lader den batterierne og tænder selv når det bliver mørkt og slukker selv når det bliver lyst igen, så den kan begynde at lade igen. jeg brugte sådan en på min gamle båd.

  • #4   26. jun 2007 der er en grund til at lanterner skal være godkendt til pågældende båd........ man sætter jo heller ikke 12 badrumsspot i som lygter på en bil(eller nogen gør desværre)
    hvilkern type og hvordan den bedst placeres kommer an på bådtypen.....en godkendt LED toplanterne koster knap 500kr hvorimod en alm koster ca 150kr men LED bruger også 4 gange mindre strøm og der skal ALDRIG skiftes pære



  • #5   27. jun 2007 Hvis du ikke ligger lige ved en sejlrende skal man ikke have lanternerne tændt om natten.

    Har man lanterner tændt om natten skal de være godkendte.


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 24
    #6   29. jun 2007 Hmmm.... Tak for svarene.
    De giver jo lidt eftertanke, for i modsiger jo hinanden. Jeg vil nu altid have lys på når man ligger for svaj.

    Hvad er en blokdiode.???

    En led lanterne, kan den være tændt hele natten uden den suger batteriet???

    /ta


  • #7   29. jun 2007 en blok diode (også kaldet ensretter) sørger for at strømmen kun kan tappes fra det ene batteri så nr 2 batteri altid er opladet til at forsyne motoren

  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 24
    #8   29. jun 2007 oki.... Skal man så brokoble batterierne....??

    /TA


  • #10   20. jul 2007 Der er ingen problemer i at have ankerlanternen tændt mens i sover, den bruger jo næsten ingen strøm! Og ja, selvfølgelig skal den være tændt..også selvom der er en der skriver man ikke skal, hvis man ikke ligger i nærheden af en sejlrende...det er da noget værre sludder og direkte i strid med søvejsreglerne.

  • #11   20. jul 2007 Sorry, forvekslede jeres båd med en anden og væsentlig større; Det er korrekt at det ikke er nødvendigt med ankerlys, når båden er under 7m og ikke ligger ved sejlrende, trafikkeret område eller på en ankerplads.

Kommentér på:
Ligge for svaj

Annonce