{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.680 visninger | Oprettet:

Jens O
Jens O
Tilmeldt:
16. nov 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Ligge for svaj med p-ring {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har erfaringer med at ligge permanent for svaj med p-ring som anker.

http://www.tbu.dk/shop/111-anker/10231-p-ring-75-kg-oe1020mm-gods-dim-160x20/

Er det kun i skandinavien man bruger p-ring? Hvis ikke, hvad kalder man så p-ringen på engelsk?

Det virker til at være en stabil forankring, men hvordan opfører en p-ring sig egentlig når vinden skifter retning. Specielt hvis vinden skifter 180 grader, mister den så grebet og skal bore sig ned igen?

Jeg kan forstå, at de såkaldte Turbøjer som oftest bruger p-ring.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ligge for svaj med p-ring
  • #1   16. nov 2019 Jeg har ingen erfaring med svaj.
    Men er det meningen at man smider den i havet for at have "sin /faste" eget svaj punkt...?
    Eller hvad er meningen...


  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   16. nov 2019 I princippet ligger man for anker, men ja, det kunne jo tænkes at være en løsning, hvis man ikke kan finde en ledig havneplads dér hvor man bor.. - tænker jeg smiley

    Men pudsigt, at det er en forankring der kun anvendes i skandinavien. Umuligt at google eller youtube sig til udenlandske referencer.


  • #3   16. nov 2019 De ligger rigtigt godt. Vi ligger til den med en 3,5 tons Princess båd i 10 m/s. Og den holder. De er beregnet til at ligge for svaj. Hvor stor en båd har du?

  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   16. nov 2019 @Frank L:
    Det er også én på 3.5 ton... Og den ligger også så godt, at du tør forlade båden og først komme tilbage et par dage senere?

    Min ingeniør-forstyrrede hjerne siger mig, at hvis vinden skifter 180 grader, at den så kan miste grebet.

    De benyttes til turbøjerne:
    https://vallensbaek-sejlklub.dk/turboejer-udlagt/
    https://www.bugten.dk/cms/ShowContentPage.aspx?ContentPageID=15

    - og så burde det vel være sikkert nok smiley


  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   16. nov 2019 Ja den har bestemt ligheder med p-ringen. Måske p-ringen faktisk er smartere end box anchor, da man kan forestille sig, at p-ringen lettere kan "dreje" om sin egen akse, eftersom den er rund. Så skal der ikke rigtigt flyttes noget "materiale" når vinden drejer den - medmindre det selvfølgelig er en drejning tæt på de 180 grader...? Og det er lidt i denne situation, at jeg er lidt usikker på hvorledes den vil te' sig.

    Men jeg må nok igang ude i sandkassen for at finde ud af det smiley

    Tænker at jeg må kunne bygge mig en model ved at klippe lidt i en cola-dåse.


  • #8   18. nov 2019 Den lå stabilt men jeg er ikke sikker på at jeg ville efterlade 3,5 tons båd ved den. En mindre 1000 kg båd havde min onkel liggende ved sådan i mange somre. En gang var den revet sig løs. Ved ikke om den havde taget ringen med.

  • mads b
    mads b Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 2 Svar: 47
    #9   22. nov 2019 Hej
    Hvis du er interesseret har jeg en kæmpe p-ring og kraftig kæde som du kan købe billigt. Den er ca. 1 m i diameter og har godstykkelse på næsten 3 cm.
    Tlf. 22841955
    Mvh
    Mads


Kommentér på:
Ligge for svaj med p-ring

Annonce