11.350 visninger
|
Oprettet:
støbning... {{forumTopicSubject}}
...af glafiber?
jeg er i fuld gang med at bygge min egen version af en lille runabout motorbåd. jeg er stort set færdig med selve skroget som er bygget i x finer.
det skal jo så beklædes med glasfiber.
så var det jeg tænkte på om der ikke findes en manual eller den slags på nettet så det bliver gjort korrekt.
mvh. martin
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Lav i stedet en form over din krydsfiners-skabelon. Dermed får du en "negativ" af din båd. Afstiv formen med lægter og krydsfiner på ydersiden, så den ikke vrider sig.
Støb da din båd i formen...
Du vil derfor ikke skulle kæmpe med krydsfiner og glasfiber, sat sammen som laminat... Dårlig blanding !
Det er også 10 gange stærkere, når du skal støbe spander og forstærkninger i bagefter...
Når man sætter en forstærkning i, skal den helst sidde i selve fiberen, og ikke med krydsfiner som mellemlag... Fineren er ikke ret stærk, og vil blive revet fra hinanden...
Jeg har selv bygget både fra bunden. Også forstærket en del både... Det er ikke bare ligetil...
Men glem alt om en træ-glasfiber laminatbåd. Det er den forkerte fremgangsmåde...
Iøvrigt er det dyre i materialer (altså gelcoat, fiber, polyester, støbevoks, rustfrie beslag og lign) at bygge en båd selv....
Det er billigere at lave om på en allerede eksisterende båd.... Støbt glasfiber koster hurtigt 50 kg, når alt er betalt... Regn selv på en båd på 300 kg. og det er KUN glasfiber...
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Jeg kan nok svare på de fleste spørgsmål omkring støbning med glasfiner....
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 38 Svar: 84
det er ikke for at spare penge jeg har valgt at bygge selv.
det er jo rigtig spændende!!!.
men du mener altså at jeg skal bruge x finer skroget som form og så støbe spanter og den slags i bagefter?.
jeg har kun prøvet små rep. med glasfiber og aldrig en hel støbning og er derfor i tvivl om selve fremgangsmåden. hvor man starter, hvor tunge måtter, hvor mange lag osv.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Først laver man en træskabelon...
det er nem at rette fejl og lign. på denne..
skabelonen er faktisk en tro kopi af den færdige båd... (med afstivninger INDVENDIGT.)
Afstivningerne skal være ordenlige...
Vatter din form ud med vatterpas... MÅL EFTER om alt er lige !!!!
Skabelonen spartles 100 procent glat og lækker... og slibes med exentersliber eller lign.
Alle fejl vil jo vise sig i en afstøbning...
Skabelonen lakeres og slibes til den er HELT glat og fin.
På skabelonen smøres et super tyndt lak støbe eller fomvoks på til polyester-støbning. Voksen tører op og poleres. gentag dette flere gange til vokslaget er perfekt.
Derpå lægges et tyndt lag gelcoat, og den NEGATIVE form støbes i ca 3 lag glasfiber. Frigør din form fra skabelonen... Beskrevet hvordan nedenfor... Læg formen tilbage på skabelonen... Afstiv grundigt ved hjælp af træ og glasfiber... Så formen er stiv og robust og står fast på bukke eller lign.
Fjerne skabelonen og brænd den i ovnen... det er slut med at bruge denne..
Formen vokses... se ovenstående..
Farvet gelcoat males oven på voksen i et tykt dækkende lag... Se brugsforvirring på embalagen.
Dette lag er det yderste man vil se på den færdige båd. Så find en cool farve.
Lad gelcoat tøre ifgl brugsforvirring... ca 8-24 timer... Således at den ikke er hærdet helt op...
derved brænder polyester og gelcoat ordenligt sammen... Mellemslib gelcoat
Læg derefte glasmåtter på og støb. 1 lag af gangen...
Prim den tørede gelcoat med polyester sekundet før det første lag kommer på... Mener 300 grams måtter pr m2 skal have 800 gram polyester...
Første lag i en flerlags støbning bruger måske lidt mere... måske 1000-1200 gram..
Husk hærder i polyester...
2-3 lag på støbning...
Våd i våd støbning, skal første støbning tørre ca 20-24 timer...
ved tørstøbning skal første støbning toalt-hærde, ca 1-2 uger....
Husk GROV mellemslibning HELT ned i fibermalerialet... med korn 40 sandpapir i hunden... var omhyggelig og slib grundigt... ellers de-laminerer glasfineren senere..
Støb 30-40 mm agterplade i maghonifiner fast INDVENDIGT, eller lign super vandfast plade... træbeskyt grundigt og lad gennemtørre i 2 uger. Lim pladen imod fiberen med 2-komp lim. Støb 4-6 lag udenpå pladen... Bor ikke ubeskyttede hulle igennem agterspejl, da vand trænger ind.
Saml dit dæk og skrog ved hjælp 2-komp lim og rustfri popnitter... Lad popnittersidde da de senere holder fenderlist fast...
Lad det tørre og støb samlingen sammen med 5-6 lag glasfiber i en strimmel på ca 25 cm...
Dermed sagt at ALLE overlap i båden skal være min 12,5 cm.
En 14 fods 250 kg båd har 5-8 lag i skroget og 3-4 lag i dækket... over forstærkninger og samlinger kommer man hurtigt op på 10-12 lag.
Løft skroget ud af formen... bor et par huller nedenfra i formen... brug trykluft til at løsne form og skrog... støbevoksen kan godt binde lidt... evt en STOR gummihammer...
Læg båden i formen igen, da formen holder skrogets facon indtil spander og lign er kommet i...
Læg spander i båden og forstækninger... 3-6 altefter form og lign.
Spander og lig lægges over maghony træ, for at få formen... træbeskyt træet, da det bliver siddende i den færdige båd...
Regn med at der princippet kan trænge vand ind ALLE steder... også selv om der ligger 5 laf glasfiber ovenpå... Bare en revne og den er gal...
Laker evt gelcoaten med topcoat på den færdige båd med samme farve, for at få en stærker overflade...
Forstærk alting som om båden skal have tredobbelt hk på i forhold til hvad du har tænkt dig...... Det er nemlig svært at forstærke ordenligt når båden er færdig, og man gerne vil have en endnu større motor på... typisk opgraderer man motoren flere gange til større og større versioner..
Sæt motor på både og giv den gas...
Kækker båden på midten, lavede du en fejl i følge ovenstående tekst..
Jeg frasiger mig ALT ansvar !!
Husk personlig beskyttelse med glasfiber, polyester og 2-komp lim.
Jens
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
skulle stå under afsnit ang. formen...
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 38 Svar: 84
det har du vist prøvet før.
tusind tak for hjælpen!.
der er bare det lille problem at hækken på den form jeg har lavet er bredere i bunden end i toppen.
dvs. hvis jeg lavede en negativ form og støbte båden i den ville jeg vel blive nød til at splitte formen ad for at få båden ud?.
jeg har lagt et billed ind af formen i min profil
mvh. martin
apr 2007
Følger: 1 Svar: 4
mvh Lars
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 38 Svar: 84
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Super nemt...
Lim en 1-2 mm jernstrimmel på kølen og hækken...
Fræs eller skær langs retteskinne, lav en notgang (2-4 mm dyb.. sæt din jernstrimmel i med 2-komp lim.
Klip jernstrimmel med pladesaks.
Voks jernstrimlen med ligesom alt andet før støbning...
Du vil da kunne bolte formen sammen igen efter skabelonen er taget ud.
Husk ! Lav bolthullerne INDEN du løsner form fra skabelon... Ellers for du ikke samlet de to halvdele præcist igen, da glasfiber er flexibelt.
Send ligt flere billeder af din skabning...
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 38 Svar: 84
der vil komme flere billeder som arbejdet skrider frem.
tak igen jens.
støbning...