{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.065 visninger | Oprettet:

Kan det virkelig passe? Sejlbådspørgsmål?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg og min kære mand sidder og diskutere lidt for han har set flere billeder hvor sejlbåde nærmest ligger vandret ned i vandet MEN jeg mener jo at fordi at hr og fru danmark tager ud og sejler i en sejlbåd behøver alt deres sølvtøj og dyner ikke ligge over i modsatte side når de er færdige med at sejle 😊. er det ikke for det meste pga kapsejlads de nærmest ligger vandret i vandet.
eller er det noget man skal være forberedt på hvis man vil ud og sejle med sejlbåd at så foregår det sådan at den nærmest vipper helt om på siden😰


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kan det virkelig passe? Sejlbådspørgsmål??
  • #1   4. sep 2016 Selvfølgelig skal den ikke ligge på siden men man skal da tage højde for at båden vil krænge for vinden/trykket i sejlene... Vi sejler kun med genua når det blæser kraftigt (båden er relativ ny for os og vi har ikke tidligere haft sejlbåd i denne størrelse)
    Har ladet mig fortælle at båden sejler bedst med en tyve graders hældning hvilket er relativt meget i min verden, så der kommer til at gå lidt inden vores sejler bedst smiley

    Vi kan sagtens sejle for sejl i god vind mens ungerne laver lektier i kahytten og min kaffe bliver i koppen...! smiley


  • #2   4. sep 2016 Det afhænger meget af sejlskrogs typen, sejlføring og ikke mindst vindretning. men de fleste sejlbåd typer er lavet til at krænge mellem 15-25 grader. men selv om det lyder slemt for nogle, er den faktisk ret fint. ja du krænge måske 20 grader. men båden gynger og ruller ikke. Den ligger på de 20 grader og svinger måske 5 grader fordelt på begge sider. meget bedre end at plaske rundt i en motorbåd. altså efter min mening.

  • #3   4. sep 2016 En sejlbåd krænger ret meget når der sejles effektivt for sejl, det syntes jeg er en del af charmen, det er fedt når siden er næsten nede i vandkanten og man føler at nu er der tryk på. Og bare rolig, det er ikke farligt på en kølbåd.

    Konen og den ene af ungerne var slet ikke glade for at sejle i sejlbåd da vi havde vores og det endte med at vi ikke sejlede i den. Det tror jeg ikke vi er ene om.

    Uanset hvordan den sejles vil den krænge mere end en relativt fladbundet motorbåd! Den går så til gengæld bedre i bølger end en fladbundet jolle men krænger altså....


  • #4   4. sep 2016 Ja meget normalt at en sejlbåd krænger og der kommer vand ind over dækket.
    Også ret vigtigt at spænde alt fast da det ellers vil flyve rundt som i en vaskemaskine.
    Nogle både har en særdeles tung køl i forhold til mast og sejlføring og vil derfor ikke krænge så meget.


    profilbillede
  • #5   4. sep 2016 Mange nye og brede både bliver bygget med 2 ror så man også kan styre når man krænger meget.
    Mange har også to rat så man har et rat for hver side (halse)


    profilbillede
  • #6   4. sep 2016 det er ikke al sejlads der foregår på siden! kan man ikke lide det, må man trimme sejlene ind så man ikke krænger så meget, eller sejle så man falder mere af for vinden. men hvis man vil have fart i båden og der er god vind må man også acceptere at krænge. har man god tid og kaffen skal blive i koppen, så undgår man jo bare 'hård sejlads'

  • #7   4. sep 2016 Præcis Ole, eller holder koppen i hånden... Har anskaffet mig en termokop med tud og så er det altså noget lettere at holde styr på kaffen...

  • #8   4. sep 2016 Jeanette K, din kæreste har ret. De fleste sejlbåde krænger til en side eller den anden afhængigt af hvordan vinden fanger sejlet. Det er også derfor at sejlbåd folk kan ikke gå lige når de kommer på land smiley enten det eller de har fået lidt for meget bajer når de sejler 4 knob i 5 timer. smiley


    .


  • #9   5. sep 2016 arg øv nu troede jeg lige jeg havde lidt ret og at det kun var forbeholdt kapsejlads. måske lidt et dumt spørgsmål dette her men kan den ikke krænge så meget at den vælter?

  • #10   5. sep 2016 Ja/nej...for så er det en dårlig sejlføring..men alt kan ske. smiley

  • #11   5. sep 2016 mm ok der skal vel meget til før at den tipper helt om og vælter ?

  • #12   5. sep 2016 Selv med dårlig sejlføring kræver det ret meget vind at kæntre en båd. og selv om man kæntre den, er der stædigvæk en chance for at få den op på ret køl igen. Når en båd meget sjældent kæntre er det i dk ofte grundet pludselig skift i vindstyrke i forbindelse med et større regnvejr. forstille dig det blæser 3-5 stykker og i løbet af minut blæser det kortvarig 25-30 stykker. Det sker dog meget sjældent men har selv oplevet det en gang. Her er det så rigtig sømandskab der forhindrer en kæntring. ☺ men før du bliver skrantende skal vi så lige tænke på hvor stor risikoen er... stort set nul.

  • #13   5. sep 2016 men ligger sådan nogle både egentlig ikke noget mere stabilt i vandet end diverse motorbåde

  • #14   5. sep 2016 jeg tænker da også at det lyder temmelig usandsynligt men man skal da aldrig sige aldrig.;)

  • #15   5. sep 2016 Altså, det var en af de ting min kone var meget nervøs for, at den skulle vælte.

    Så vi snakkede med en af mine kammerater som har sejlet hele sit liv og er uddannet bådebygger og sagen er at det næsten er umuligt at vælte sådan et almindeligt lille sejlskib.
    Skulle man føre så meget sejl at den skulle lægge sig ned ville vinden ryge ud af sejlet inden båden går under. Du kan jo forestille dig at vinden kommer lige fra siden af og jo mere båden krænger jo mindre vil presset være på sejlet, så i teorien vel der ikke være noget tryk på sejlet når det ligger vandret og så har du kølen der vil vippe båden op igen. Men man ville jo nok være klar over at noget var helt galt inden man kom så langt!
    Så det med at skulle vælte kan du godt slå helt ud af hovedet, medmindre i valgte at sejle ud i meget uforsvarligt vejr, eller valgte at føre fuldt sejl i meget dårligt vejr på turen hjem. Under alle omstændigheder tror jeg de færreste menesker ville bringe sig selv i sådan en situation i en sejlbåd.

    Der er indbygget meget passiv sikkerhed i sådan en moderne sejlbåd, men derfor er det altså ikke for alle. Og hvis man vil sejle uden krængning og alle de andre "besværligheder" det kræver at sejle med sejlbåd ville jeg anbefale en lille motorbåd som den i allerede har købt.

    Vi har haft en del forskellige både lige fra mellemstore daycruisers til sejlbåde, og lige nu passer sådan en lille trailer speed / familie / hyggebåd os bedst. Og jeg vil sige at den bedste båd man kan få er den man vil bruge!


  • #16   5. sep 2016 Man kan sagtens sejle en sejlbåd uden at den krænger 20 grader - det er udelukkende et spørgsmål om sejlføring samt trimning af sejlene (eller sejlet), og så udgå at sejle ud i en storm.

  • #17   6. sep 2016 er der nogle der ved om det er muligt at prøve at komme ud og prøve at sejle i en sejlbåd for at få få det prøvet af for vi nærmest savler når vi går en tur på havnen om aftnen og ser de lækre sejlbåde men vil absolut ikke springe ud i noget før det ligesom er afprøvet. jeg ved vi kan både komme på sejlerskole hvilket er at fortrække og så også få duelighedsbevis men inden alt det vil vi egentlig gerne bare lige prøve en tur.

  • #18   6. sep 2016 Har i ikke en lokal sejlklub i havned ?? Her i bygen hvor jeg kommer fra er der en..der kan man komme med som gast og få et indtryk om hvordan det er at sejle med sejlbåd...måske i skulle spørge jer lidt omkring i havnen det er sikkert nok en der vil give en tur...

  • #19   6. sep 2016 ok det vidste jeg ikke det vil jeg da lige se om man ikke kan prøve.

  • #20   7. sep 2016 Jeg tror alle i et eller andt omfang gerne tager jeg med på en tur... Alle har jo en interesse i fler både på vandet = flere ti at passe på hinanden...
    Vi ville gerne tage jer ed, men vores er netop taget op...

    som sagt vi sejler kun for hygge og har planer om en længere ferie i båden til sommer... og vi sejler ikke hvis det blæsr kraftigt, og hvis vi gør så er det nok mest sansynligt at det er for motor...
    En sejlbåd er jo lavet til at skære bølgerne mens en motorbåd nærmere "flyder ovenpå" hvilket giver to vidt forskellige sejlture på samme sø i samme vejr...

    Rigtig fin Ide at prøve det først og så finde ud af om det er jer eller om i er mere til en anden type sejllads... vil sige at man får mere for pengene i en sejlbåd, men den koster (er vores vurdering) dyrere i vedligehold, når man tænker sejl mv ind i regnskabet... smiley


  • #21   7. sep 2016 den er vel også dyrer at have liggende og når den skal op af vandet det er vel heller ikke helt billigt.

  • #22   7. sep 2016 en trailerbåd koster selvfølgelig ikke fast plads... dr skal man tillægge brændstof til bil, slidtage på bil og trailer, alt efter trailer str er der vægtafgift og nye lejer. og dæk...

    vi betaler pr kvm båd for fast plads ... så størrelsen har noget at sige (ha ha ha)
    optagning og isætning er med i prisen i den havn vi skal have vores i igen til foråret...

    så der er meget for og imod... smiley


  • #23   7. sep 2016 Det er ikke alle havne hvor optagning/isætning er indberegnet. hvis min båd skal op og i vandet med 12 mdr havnepladsen bliver prisen 14000 - 15000 kr. det koster når man skal bruge sættevogn og stor kran :).

  • #24   7. sep 2016 Wessel - hvor meget vejer din båd siden det er så dyrt ?

    Det er jo lige før man kan købe sin egen personlige kran hvis det er.


    profilbillede
  • #25   8. sep 2016 Tino. den vejer 14 Ton. problemet er at jeg skal bruge kran der kan tage den og lastbil med sættevogn. og så skal den lige kørt de 200 meter. og priserne på Bornholm hmmm. vi mangler konkurrence. Det koster omkring 3500 hver gang den skal op eller ned. havnepenge har jeg presset ned til 7000.

  • #26   8. sep 2016 Troede det var 15000 kr. kun for kran, men inkl. vand og land plads er det vel "ok".

  • #27   8. sep 2016 landpladsen er ikke medregnet. det er yderligere 500 om måneden. landsted osv er heller ikke medregnet. men det er en okay pris.

  • #28   8. sep 2016 Jeanette, jeg kan se vi bor i samme del af landet. Du kunne evt prøve at kontakte matchrace centret i Middelfart hvis du vil ud at sejle i en båd der "hælder". Der er både blandede hold og rene kvindehold og jeg er sikker på de gerne giver en tur på en træningsaften

    https://www.m-r-d.dk/

    Jeg har selv sejlet der 2 år på et firmahold, det var skide skægt. Jeg var fordæksgast og havde derfor mest at gøre ved spilersejlads, når vi sejlede bidevind var jeg modvægt i vindsiden.

    Vi var ude fra tidligt forår (påske) og indtil oktober, både i næsten vindstille (hvor vi måtte trække os til kaj) men også i frisk til hård vind men vi kæntrede aldrig.

    Vi havde også hyggeture hvor konerne var med. Min egen bedre halvdel stod i "dommerstativet" i hækken på første tur men vendede sig hurtigt til at det hele var lidt skævt.


  • #29   8. sep 2016 Wessel det er godt nok nogle hamper priser...

    op og isætning (uanset str) koster 800kr i timen m/ moms og det er taget op og sat et sted på havnen/vinterpladsen... ved kørsel med sættevogn er prisen 15oo i timen m/ moms...

    og 7000 for en havneplads er godt nok også i den dyre ende set i forhold til heromkring... så kunne vi slet ikke have båd hvis det var de priser vi skulle kalkulere med...

    vi kommer samenlagt til at give knap 5000 incl vinterplads og stativ... i og optagning er også incl ... el kommer dog derudover som det eneste... (og det er jeg faktisk i tvivl om, da vi kun lå der som "gæster" de 14 dg vi var der i år smiley


  • #30   8. sep 2016 Vandhund, du må være tilflytter til Nordjylland siden du opgiver priser med moms?

    Hilsen en eksil-Vendelbo


  • #31   8. sep 2016 vandhunden. så passer priserne jo fint. tilrigning og afrigning af kran mm. optagning med kran og sættevogn incl bil. 1,5 time 3450 kroner.

  • #32   8. sep 2016 per t det vil jeg da prøve at undersøge. det er fordi vi er sådan lidt i tvivl for på et eller andet plan kunne vi godt tænke os en sejlbåd da der er en del mere plads i. men vil heller ikke bare springe ud i det

  • #33   8. sep 2016 min mand bliver ved med snakke om at han har hørt sejlbåde er mere udsat for osmose end alm både er. er det bare en fis i en hornlygte eller?

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #34   8. sep 2016 Det er fis i hornlygte. De er ikke mere udsatte end andre både der ligger fast i vandet

  • #35   8. sep 2016 Osmose kommer i skroget (glasfiber) og ikke i sejlet smiley

  • #36   9. sep 2016 det er ikke sejlet jeg mener haha;) men han havde bare hørt at fordi de krænger så var de mere udsatte

  • #37   9. sep 2016 Kan ikke rigtigt se krængning har noget at gøre med det, langt det meste tid ligger bådene jo stille (i havn) og de våde sider tørrer op som var det en trailerbåd.

    MÅSKE kan kølen have en virkning, der er vel et træk i glasfiberen modsat en motorbåd


  • #38   9. sep 2016 uanset hvad... problemet løses hed at sejle træbåd 😇

  • #39   9. sep 2016 hed = ved ☺

  • #40   9. sep 2016 ok det var bare hvad han havde hørt . smiley

  • #41   10. sep 2016 så blev der sat en aftale i hus om at komme ud og sejle med sejlbåd på mandag;) tak for hjælpen. det er både manden og jeg som skal afsted .

  • #42   10. sep 2016 God tur.... det kan ligesom den første skitur være en MEGET DYR tur men det ved I vel

  • #43   10. sep 2016 Ja du har en pointe Per☺ man kan hurtigt tabe besindelse og vupti så har man købt båd. men det et da også klart det bedste at bruge sine penge på👍

  • #44   11. sep 2016 hva mener du per? smiley

  • #45   11. sep 2016 Han mener at hvis man blir "hooked" så kommer det til at koste kassen resten af livet :-).

  • #46   11. sep 2016 Og ja at købe en båd er ikke spild af penge set i forhold til så meget andet.
    Fint nok med en bil der kan spille musik og køre hurtigt men glæden ved en båd er større.


  • #47   11. sep 2016 nååå på den måde hehe:) ja det er selvfølgelig rigtigt men nu må vi se. vi er ihvertfald spændt på imorgen. det er rigtig at pengene er godt givet ud på en båd for man får nogle helt specielle oplevelser som man ikke bare får ellers. og vores børn er helt vildt glade for at komme ud og sejle og bade. igår hoppede vi ud fra båden med redningsvest på og plaskede rundt i vandet så ungerne fandt ud af hvordan vestene virker og nu er de jo slet ikke til at styre hehe for nu vil de ikke lave andet end plaske rundt i havet haha:)

  • #48   12. sep 2016 Ved ikke om pengene er godt givet ud ved køb af båd man får sjælden de penge tilbage som man ofrer på båd...men ja det er en fed hobby så pyt pyt...man skal bare være forbedret på at der er mange udgifter med sån en hobby 👍 Jo støre jo mere. ⛴

  • #49   13. sep 2016 vi er stadig i overvejelsesfasen men hvad er bedst at sejle langt i. der tænker jeg weekend ture med overnatning. er det en sejlbåd eller motorsejler

  • #50   13. sep 2016 En motorbåd! smiley

  • #51   14. sep 2016 en motorsejler. den har værdier fra både motor og sejlbåden. ofte er de rummelige, sjældent overrigget og derfor gode for nybegyndere indenfor sejl. den lidt større motor gør det nemt at komme frem når vinden ikke lige er optimal. har sejlet Fanø 36.. super familiebåd..

Kommentér på:
Kan det virkelig passe? Sejlbådspørgsmål??

Annonce