{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.559 visninger | Oprettet:

Nicolai K
Nicolai K
Tilmeldt:
7. aug 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Budget og vedligeholdelse {{forumTopicSubject}}

Hej bådejere.
Jeg har et par spørgsmål: Vi er nogle venner som sammen har en båd, vi er dog lidt uenige om, hvor meget der skal gøres ved den.

Så jeg har to spørgsmål:

1. Hvad ville i lægge til side pr. mdr. i budget til vedligeholdelse. (16 fods speedbåd med 50 HK. Motor.)


2. Hvor ofte skal den bundmales; det skal siges at vi sejler i den hver 5. Uge så ca. 10 gange om året. 5 timers tid pr. gang.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Budget og vedligeholdelse
  • #1   7. aug 2017 Vedligeholdelse kan nok deles op som følgende:
    - Nødvendig service på motoren ( på værksted eller gør-det-selv )
    - Bundmaling ( afhængigt af slidtage )
    - Imprægnering af kaleche ( hvert år )
    - Forsikring på båd og trailer
    - Vedligeholdelse på trailer

    Hvis I samlet lægger 800,- kr. til side pr. mdr. over en 12 mdr. periode, så bør I være dækket godt ind, dog skal I tage højde for, at evt. reparationer på båd, motor og trailer IKKE er medregnet i dette budget.

    Benzin afregnes efter forbrug, og er heller ikke medregnet i budgettet.


  • Nicolai K
    Nicolai K Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #2   7. aug 2017 God info. 800 kr. lyder bare af meget sys jeg.

  • #3   7. aug 2017 800 per måned er jo næsten 10.000 per år - det lyder af meget i forhold til hvad jeg bruger på en ældre hardtopbåd med 60hk totaktsmotor:

    Er motoren 2takts eller 4 takts? En 2takts kræver ikke meget vedligehold, mit budget ser sådan ud: skift af impeller (til ca 200kr) og udskiftning af olie i gearhuset (250 for en god dunk) hvert andet år burde være fint til jeres brug. Kan I selv gøre det skal I lægge et par hyggeøl oveni, skal den på værksted er det vel et par tusinde?

    4taktere er nok dyere, her må andre komme ind med deres bud da jeg ikke ejer sådan et dyr.

    Er det en trailerbåd? Så behøver du slet ikke bundmale den, faktisk er det en fordel den ikke er bundmalet da den så glider lidt lettere gennem vandet.

    Forsikring: ca 350 hos Danske tursejlere for båd. Kender ikke til forsikring af trailer, den er jo ansvarsforsikret via bilens forsikring, mon ikke de færreste har kasko på en bådtrailer?

    DVS samlet under 1000kr/år.... men måske jeg gør noget forkert??? smiley


  • #4   7. aug 2017 Ja, det gør det måske, men så er der taget højde for lidt uforudsete udgifter, og penge på kontoen, til en evt. mindre reparation på et værksted......

    Hvis budgettet skal være stramt, så skal I kun lægge penge til side til forsikring på båd og trailer, men det var ikke det, som du sprugte om, tror jeg....:)


  • #5   7. aug 2017 I mit bud, så er det også omfattet af udgift til slæbested.

    Men heller for mange penge på budgetkontoen, end det modsatte.

    Budgettet sækker også, at der er udgifter til årligt service på værksted, men laver man det selv, så slipper man noget billigere....


  • #6   7. aug 2017 2 ting jeg vil sige.

    1.der findes ikke noget fast formular til at regne hvor meget man vil kom til at bruge i vedligeholdelse af en brugt båd da man kan ikke finde 2 præcis identisk stand brugt modeller. Dvs hver enkelt båd er unik og kan sagtens variere meget fra den ene ejer til den anden eller fra den ene season til den anden . Den eneste du kan regne med er at Beregne jeres faste udgifter som årlig service af motor og kaleche derudover bundmaling kun hvis båden kommer til at ligge fast i vandet, trailer hvis aktuelt , havne afgifter og naturligvis forsikring.

    2. Mit erfaring siger at en dele båd er ikke en god ide ,selv om det er sjældent muligt , jeres standarter til bla. General vedligeholdelse kan være forskellige som du allerede oplever nu . Ikke mindste de skiftende vejr forhold som kan hurtige kom til at gør at den ene anpart (eller hans kone) føler sig snydt!


  • #7   7. aug 2017 Jeg er meget enig med Kenneth, det er svært at dele en båd eller for den sags skyld et andet forbrugsgode uanset hvor gode venner I ellers er.

    Det løser ikke noget at lægge 800 til side eller 2000 for hvem skal bestemme hvordan pengene skal bruges? A vil have en højglanspoleret båd, B vil bare tørre de værste mågeklatter af inden brug. A får altid det gode sejlervejr, B får mærkelig nok weekenderne med regn og rusk. Og B glemmer at rengøre båden inden A får den osv osv osv

    Det kan let ende med at koste et godt venskab når man ikke er enige om tingene.


  • #8   7. aug 2017 Den båd og motor jeg har bruger jeg ca 2500/3000 kr om året på vedligeholdes....men på min skal der også skiftes tandrem efter nogle år eller timer...gør det selv så ca 1500 kr...så hvert år koster båden/motor mig 2500/3500 kr i vedligeholdes....ja så lige havnepænge 4500 kr forsikring 350 benzin ca 2000 kr og så alt det udstyr man falder over som man ikke kan undvære + 10..........kr😀😀😀😀👍

  • #9   7. aug 2017 delebåd er et nogo.hvis i selv laver servics er det billigt.bruger i verkstedet eller lignede får i jer nogle slemme overresklser .
    de vil skifte alt os selvom der stadig virker så kig jer godt for.taler af bitter erfaring.


  • Nicolai K
    Nicolai K Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #10   7. aug 2017 Bare rolig, I behøver ikke været bekymret for venskabet smiley vi har haft delebåd før, og vi er en Fiskeloge som tager ud alle sammen på samme tid hver 5. uge så det er ikke noget problem i øjeblikket ligger vi 200 kr. til side om måneden men kan godt se det måske er lige i underkanten.

  • #11   7. aug 2017 står den på trailer kan du spare bundmalingen. er båden ikke dyr skal der bare være en der har den ansvarsforsikret. det koster ca 400-500 om året gennem en af småbådsklubberne. der skal med årene selvfølgelig nye dæk og lejer på traileren.
    hvis i selv er lidt snilde og behandler den pænt med en gang voks før og efter sæson samt skyller den af hver gang efter brug, er det næsten kun udgifter til service af motor, samt det uundværlige udstyr som i med tiden ikke kan leve uden smiley


  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #12   7. aug 2017 Vi lægger 1000 hver måned til båd det dækker havneplads op og nedtagning div maling osv


  • #13   9. aug 2017 Vi har stadig ikke fået svar på:

    Er det en trailerbåd eller skal den ligge ved fast havneplads?

    Skal i selv bundmale, polere, service/reparere motor, eller er det noget der skal laves på værksted?


  • Nicolai K
    Nicolai K Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #14   9. aug 2017 Den ligger fast i vandet, hvorfor jeg også mener den skal bundmales hvert år, altså vi har en bådmekaniker som vi nok kan trække lidt på men ja ellers skal vi selv gøre alt. smiley

  • #15   10. aug 2017 Hvis I kun sejler 10 gange om året burde I måske overveje at holde den på traileren i stedet? Så sparer I både havnepenge og bundmaling og kan let komme omkring til andre fiskepladser.

    Bompenge koster selvfølgelig lidt og een skal have plads til båden. Men økonomisk vil det kunne svare sig


  • #16   10. aug 2017 Og uden bådplads, så kræver det også en bil, som må trække båden....
    Min båd var sidst i suppen i 2013 - her købte jeg en bådplads til 50,- kr. i døgnet ( Snekkersten ) og havde den på gæsteplads i 3 mdr.
    Det kostede 3000,- kr. og jeg havde fuldt udbytte af båden hele perioden.


  • Nicolai K
    Nicolai K Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #17   10. aug 2017 Er 10 gange årligt ikke nok til at den skal ligge i vandet??
    Vi giver i snekkersten 2500 kr. for en bådplads årligt, så det sys jeg er okay..


  • #18   11. aug 2017 @17 forudsat I har en bil der kan trække båden og et sted at stille den vil jeg mene det er billigere at have den som trailerbåd:

    Pris trailerbåd
    10x dobbelt bomløft. Ifgl slæbesteder.dk er prisen 130kr "pr gang" i Snekkersten hvilket lyder ret dyrt, men nu er vi jo også på Nordsjælland (jeg giver 20 i Hejlsminde). Omvendt kan I jo vælge Sletten havn hvor det koster 50/gang

    Snekkersten 10x2 bomløft 2600kr
    Sletten havn 10x2 bomløft 1000kr


    Pris pladsbåd
    Plads 2500kr
    Bundmaling 1000kr
    Malerarbejdet????
    Kaskoforsikring - Risiko for tyveri????


Kommentér på:
Budget og vedligeholdelse

Annonce